• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Some Say Love
    Kaninpesten sprider sig i Skåne

Publicerad: 18. September 2007 11:50

Skåne

Infektionssjukdomen myxomatos, även kallad kaninpest, har slagit till mot den skånska kaninstammen. Både vilda och tama kaniner tycks vara drabbade.

Skånska Dagbladet rapporterar att sjukdomsläget bland kaninerna vid Spillepengen gör att skyddsjakt troligen måste sättas in. SVT:s Sydnytt berättar att Malmö djursjukhus dagligen får in flera sjukdomsfall bland tamkaninerna.

Symptomen är ögoninflammation som kan leda till blindhet, svullen nos och så småningom infekterade sår i huden. Sjukdomen brukar återkomma med jämna mellanrum och decimerar då kaninstammen starkt.
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Vigrid
    Mrs Bean skrev 2007-09-18 15:39:52 följande:
    Kaninpesten sprider sig i SkånePublicerad: 18. September 2007 11:50 SkåneInfektionssjukdomen myxomatos, även kallad kaninpest, har slagit till mot den skånska kaninstammen. Både vilda och tama kaniner tycks vara drabbade.Skånska Dagbladet rapporterar att sjukdomsläget bland kaninerna vid Spillepengen gör att skyddsjakt troligen måste sättas in. SVT:s Sydnytt berättar att Malmö djursjukhus dagligen får in flera sjukdomsfall bland tamkaninerna.Symptomen är ögoninflammation som kan leda till blindhet, svullen nos och så småningom infekterade sår i huden. Sjukdomen brukar återkomma med jämna mellanrum och decimerar då kaninstammen starkt.
    Ojdå, får hålla ögonen öppna då....... Är ju inte såå lånt ner till Skåne härifrån menar jag......
  • Vigrid
    Mrs Bean:
    Var inne på din hemsida nu och såg dina namnförslag i bokstavsordning. WOW vad mycket namn det finns!
    Fick en kull med valpar nu för 2 veckor sen, bokstaven D skulle dom ha namn på..... Dom här namnen fick dom:

* Diesel
    * Dante
    * Dilba
    * Dimma

Lite tips till din lista liksom.......
  • Some Say Love
    Vigrid skrev 2007-09-18 16:47:15 följande:
    Mrs Bean:Var inne på din hemsida nu och såg dina namnförslag i bokstavsordning. WOW vad mycket namn det finns! Fick en kull med valpar nu för 2 veckor sen, bokstaven D skulle dom ha namn på..... Dom här namnen fick dom:* Diesel* Dante* Dilba* DimmaLite tips till din lista liksom.......
    Åh va skoj att jag kunde hjälpa till!!
  • Some Say Love

Åh va ledsen jag blir.. en tjej som köpte 3 kaniner av mej förra året mailade nyss att hon får avliva alla 3 pga kaninpesten..

DEN ÄR FÖRJÄVLIG DEN DÄR SJUKDOMEN!!

• Vigrid
    Mrs Bean skrev 2007-09-18 17:36:21 följande:
    Åh va skoj att jag kunde hjälpa till!!
    Hihi, det är ju inte DINA namn jag har gett mina valpar........ Jag har kommit på dom själv och gav DEJ nya namn att lägga til din D-lista!
  • Vigrid
    Mrs Bean skrev 2007-09-18 17:37:41 följande:
    Åh va ledsen jag blir.. en tjej som köpte 3 kaniner av mej förra året mailade nyss att hon får avliva alla 3 pga kaninpesten..DEN ÄR FÖRJÄVLIG DEN DÄR SJUKDOMEN!!
    Åh, vad lessen jag blir......
    FY FAN FÖR DEN DÄR SJUKDOMEN!!!!!!!!!!
    Den är läskig........ Hopps jag klarar mej och min kaniner.....
    Hualigen vill inte ens tänka nån annan tanke.......
    ÄLSKAR MINA PÄLSLINGAR!!!!!!!
  • Some Say Love
    Vigrid skrev 2007-09-18 18:43:10 följande:
    Hihi, det är ju inte DINA namn jag har gett mina valpar........ Jag har kommit på dom själv och gav DEJ nya namn att lägga til din D-lista!
    AHA, det var sååå du menade! Hahaha, mitt huvud funkar inte som det ska alltid..

Ska lägga till dem där sen när jag jobbat.. ska åka nu om en stund!

Tack för ditt inlägg i min gästbok.. jätteskoj, du kan säkert oxå fixa en hemsida om du vill. Din studio är superenkelt.. det kostar en slant men är värd varenda krona.
  • anne h

Jag har alltid transportbur när jag ska köra någonstans med kaninerna.

Det finns billiga, under 100 kr, på bl.a. Ö&B. Annars finns det bättre på zoo-affärerna för ca 150 kr, de fungerar bra till kaniner.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Kanintråd #3