• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Bakom molnen

Mrs Bean:

Skönt att du fått hem lilla kissen. Hoppas han blir bra snart. Katter brukar ju repa sig fort, de har ju nio liv de ska hinna med. 
    Min Murre (se presbilden) har hämtat sig tre gånger från råtttgiftsförgiftning - sista gången var han väldigt illa däran och vi fick ge K-vitamin i tre månader innan han var sig själv igen. Nu är han en klok gammal man på 16 år och han äter inte förgiftade råttor längre (eller hur han nu hade fått i sig giftet?)  Att låta honom stanna inne funkar inte, han skulle bli tokig och/eller deprimerad, så vi tar ändå risken att låta honom springa ute så mycket han vill.
    Att se husdjuren lyckliga och spralliga är det underbaraste som finns!

Nu ska Mango få gå ut och spralla. Han gillar höstvädret. Finns massor med goda gula löv på backen att äta. Och så alla ruttna äpplen och päron som är så (urk) goda...

• anne h

Våra kaniner är borta...Gråter Ligger en massa päls ute bakom garaget..
    Ungarna skulle ta in dem i hagen i förrgår men gjorde det inte (jag vill ha dem instängda på natten, på dagen skuttar de fritt på gården) och i går när jag skulle kolla dem så.. var de inte där.. inte på gården.. men en massa päls hittade jag, dock ingen kanin, inget blod.. -som tur var! så var är de? och båda två?
    Ungarna är mkt ledsna.. såklart.

Undrar ju om en eller båda ligger och trycker någonstans, skadade eller bara rädda? Eller om de är döda, uppätna? och vad kan ha tagit dem? och när... mest troligt på natten, men eftersom det är bakom garaget så kan det ha skett även på dagen, dit ser man inte från huset utan måste gå runt dit..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Some Say Love
    anne h skrev 2007-09-23 10:53:44 följande:
    Våra kaniner är borta... Ligger en massa päls ute bakom garaget.. Ungarna skulle ta in dem i hagen i förrgår men gjorde det inte (jag vill ha dem instängda på natten, på dagen skuttar de fritt på gården) och i går när jag skulle kolla dem så.. var de inte där.. inte på gården.. men en massa päls hittade jag, dock ingen kanin, inget blod.. -som tur var! så var är de? och båda två?Ungarna är mkt ledsna.. såklart.Undrar ju om en eller båda ligger och trycker någonstans, skadade eller bara rädda? Eller om de är döda, uppätna? och vad kan ha tagit dem? och när... mest troligt på natten, men eftersom det är bakom garaget så kan det ha skett även på dagen, dit ser man inte från huset utan måste gå runt dit..
    ojojojoj.. stackars er!

Jag är sååå ledsen men det är nog något rovdjur som tagit dem. Dom lämnar mycket sällan blod efter sej.

Men leta ÖVERALLT så de inte ligger skadade någonstans...
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • anne h
    Mrs Bean skrev 2007-09-23 10:58:42 följande:
    ojojojoj.. stackars er!Jag är sååå ledsen men det är nog något rovdjur som tagit dem. Dom lämnar mycket sällan blod efter sej.Men leta ÖVERALLT så de inte ligger skadade någonstans...
    Vi har letat under alla buskar och kring alla hålor de grävt (det är mååånga här på gården.. de har ju varit lösa i ett par år nu, så de har gjort det de "ska", grävt sig fina hålor, fast de har bur. ) men inga kaniner..
    Jag tror också det är något rovdjur som tagit dem, tyvärr.

får se om vi köper en ny på en gång.. eller om det får vänta till våren, en eventuell ny kanin måste kunna bo ute i vinter (eller "ute" är inte riktigt sant, i bur inne i ouppvärmt utrymme, så det behövs ju ändå bra päls och att den lille är van vid kylan.. ingen som är innekanin alltså redan..) men klarar en liten en vintern ute? Eller är det bättre att ta på våren så den hinner växa till sig? Våra är ju födda i maj och hade hunnit bli ganska stora innan det blev kallt..
    Måste fundera och prata med barnen..
  • Some Say Love
    anne h skrev 2007-09-23 11:13:49 följande:
    Vi har letat under alla buskar och kring alla hålor de grävt (det är mååånga här på gården.. de har ju varit lösa i ett par år nu, så de har gjort det de "ska", grävt sig fina hålor, fast de har bur. ) men inga kaniner.. Jag tror också det är något rovdjur som tagit dem, tyvärr.får se om vi köper en ny på en gång.. eller om det får vänta till våren, en eventuell ny kanin måste kunna bo ute i vinter (eller "ute" är inte riktigt sant, i bur inne i ouppvärmt utrymme, så det behövs ju ändå bra päls och att den lille är van vid kylan.. ingen som är innekanin alltså redan..) men klarar en liten en vintern ute? Eller är det bättre att ta på våren så den hinner växa till sig? Våra är ju födda i maj och hade hunnit bli ganska stora innan det blev kallt.. Måste fundera och prata med barnen..
    Jag hade väntat till våren.. lite beroende på var i landet ni bor. Här i söder så är ju vintrarna "snälla".. men det är de ju inte i norr.
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Bakom molnen
    anne h skrev 2007-09-23 10:53:44 följande:
    Våra kaniner är borta... 

Så hemskt! 
    Man kan ju hålla tummarna för att de har blivit skrämda, åtminstone den ena av dem. Men det är väl inte troligt? 

Skickar en liten *tröstekram* 

• anne h
    Mrs Bean skrev 2007-09-23 12:20:43 följande:
    Jag hade väntat till våren.. lite beroende på var i landet ni bor. Här i söder så är ju vintrarna "snälla".. men det är de ju inte i norr.
    Vi bor i mörkaste dalarna, det blir riktigt kallt ibland, då har kaninerna fått vara inne i det ouppvärmda huset, annars brukar de vara ute mesta delen av vintern, de trivs ypperligt med det fria livet då de får gräva i snön och skutta runt så länge de kan gå in i sin bur där de har vindskydd eller ner i en håla.
  • Bakom molnen

Delar med mig av ett par lyckliga bilder från dagens utevistelse   
    Sötnos  MangoIMG_1750.JPG 

MangoIMG_1751.JPG  

• anne h
    Bakom molnen skrev 2007-09-23 12:20:45 följande:
    Så hemskt! Man kan ju hålla tummarna för att de har blivit skrämda, åtminstone den ena av dem. Men det är väl inte troligt?  Skickar en liten *tröstekram* 
    Tack.
    Nej, jag finner det inte troligt...
Svar på tråden Kanintråd #3