• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Vigrid
    Hejsan!

Idag har jag storstädat ute hon kaninerna, åh vad dom blev glada!
    Sigge fick vara ute i betesburen och hoppa lite medans jag städade inne hos han. Det går inte att göra det när han är i buren för han vill bara "hjälpa" till........ Dagny har bott senaste 1½ dynget ute på golvet i stallet, så nu är hon inne i sin bur igen..... Loke och Minerva verkar trivas bra, dom äter, dricker och kissar och bajjar. Men jag förstår nu varför dom nästan skänkte Minerva till mej, hon är inte nån direkt kelkanin, blir galen när jag stoppar in händerna till henne för att ge mat och så...... Jätte trist, hoppas att det går att träna bort.  

Visst ja, vet ni varför min, eller ja det är ju Lollys unge har ganska lång och lurvig päls? Både Uffe coh Lolly är ju ÄKTA dvärgvädurar, trodde inte att ungarna blev så lurviga då.... Jag menar verkligen lurvig, som en del av poesis ungar....... men det ska ju inte vara löwen eller nåt sånt i den här ungen....Fundersam Om inte Lolly har varit ute på ett rejält äventyr!!!!Förvånad *hahaha* Ungen som jag tror är en tjej blir ju 3 veckor på lördag och är sååå jätte söt! Har idag börjat skutta runt lite i buren under mammas hökögon! Finns det nåt sötare än när dom precis lämnar boet?? Nej jag tror inte det!

Nej nu ska jag gå och surra lite med mina bror som bara kom på besök en sväng!
    Vi hörs!
  • yossis

Börjar bli kallt på kvällarna nu när man går ut för att fodra åt pälsklingarna. Snart dax att byta till vattenkoppar men jag hoppas att jag kan använda flaskorna oktober ut iaf, sen blir det nog koppar som gäller.
    Tur att jag köpt på mig ett gäng inför vintern så jag har om jag skulle råka slå sönder någon.

• Bakom molnen

En härlig höstdag är till ända. Mango har skuttat runt på gräsmattan och käkat gula löv. Det är gott.

Mrs Bean:

Lyckans Balder var jättesöt! Lycka till med det lilla gullet och hoppas då får många blåa ögon i dina kullar. Häftigt! Glad

Poesi:
    Jättesnyggt collage i inlägg 788. Görfint! Och så söta de är !!! 

Virgid:
    Hoppas din nya vana med morgonpromenader står sig. Själv klarar jag inte av morgonmotion fast jag vet att det är effektivare då. Jag började också med promenader för ca 3-4 år sedan med lite småjogg som sedan utökades. Nu förtiden springer jag 5 km ca två gånger per vecka. Och ändå så är gravidmagen kvar!   Hur kan det komma sig? Äter jag för mycket ändå kanske... hm. jag har ju i alla fall kondis och jag tycker att jag är mycket mindre förkyld nuförtiden. peppar peppar....
    Och efter att jag har sprungit så varvar jag ner och stretchar samtidigt som jag rastar kaninen i trädgården. Det är det allra bästa Skrattande

• Bakom molnen
    yossis skrev 2007-10-04 20:41:14 följande:
    Börjar bli kallt på kvällarna nu när man går ut för att fodra åt pälsklingarna. Snart dax att byta till vattenkoppar men jag hoppas att jag kan använda flaskorna oktober ut iaf, sen blir det nog koppar som gäller. Tur att jag köpt på mig ett gäng inför vintern så jag har om jag skulle råka slå sönder någon.

Har sett att Mangos päls riktigt gottat till sig inför hösten. Han är en riktig bulle! Men pälsen sätter de väl lika mycket efter ljuset som efter temperaturen?  Vi har inte haft frost ännu och det tycker jag är skönt för då blommar dahliorna så fint.

Vi har frostvakt i kaninhuset så jag kör med vattenflaska även på vintern. Är det bättre med kopp tycker du? Jag menar att den där metallpipen blir ju hemskt kall i 5-6 plusgrader också.

• yossis
    Bakom molnen skrev 2007-10-04 20:49:35 följande:
    Har sett att Mangos päls riktigt gottat till sig inför hösten. Han är en riktig bulle! Men pälsen sätter de väl lika mycket efter ljuset som efter temperaturen?  Vi har inte haft frost ännu och det tycker jag är skönt för då blommar dahliorna så fint. Vi har frostvakt i kaninhuset så jag kör med vattenflaska även på vintern. Är det bättre med kopp tycker du? Jag menar att den där metallpipen blir ju hemskt kall i 5-6 plusgrader också.
    Mina står ute under tak så jag har inte så mycket annat val än att använda vatten kopp under vintern, skulle aldrig ge i flaska, pipen måste ju bli jätte kall efter ett tag + att den fryser ju ihop fortare än vad själva flaskan gör.
    Jag brukar lägga en plastkula i varje vatten kopp så när kaninen dricker så guppar kulan så det tar längre tid innan det bildas is skorpa.
  • yossis

Men hade jag haft kaninstall som varit isolerat så jag kunde ha en +5-8 grader där inne så hade jag nog använt flaska året runt.

• poesi
    Vigrid skrev 2007-10-04 19:45:57 följande:
    Hejsan!Idag har jag storstädat ute hon kaninerna, åh vad dom blev glada! Sigge fick vara ute i betesburen och hoppa lite medans jag städade inne hos han. Det går inte att göra det när han är i buren för han vill bara "hjälpa" till........ Dagny har bott senaste 1½ dynget ute på golvet i stallet, så nu är hon inne i sin bur igen..... Loke och Minerva verkar trivas bra, dom äter, dricker och kissar och bajjar. Men jag förstår nu varför dom nästan skänkte Minerva till mej, hon är inte nån direkt kelkanin, blir galen när jag stoppar in händerna till henne för att ge mat och så...... Jätte trist, hoppas att det går att träna bort.  Visst ja, vet ni varför min, eller ja det är ju Lollys unge har ganska lång och lurvig päls? Både Uffe coh Lolly är ju ÄKTA dvärgvädurar, trodde inte att ungarna blev så lurviga då.... Jag menar verkligen lurvig, som en del av poesis ungar....... men det ska ju inte vara löwen eller nåt sånt i den här ungen.... Om inte Lolly har varit ute på ett rejält äventyr!!!! *hahaha* Ungen som jag tror är en tjej blir ju 3 veckor på lördag och är sååå jätte söt! Har idag börjat skutta runt lite i buren under mammas hökögon! Finns det nåt sötare än när dom precis lämnar boet?? Nej jag tror inte det! Nej nu ska jag gå och surra lite med mina bror som bara kom på besök en sväng! Vi hörs!
    Haha! Men va knas! Men jag kommer ihåg att Saga (också en äkta dvärgvädur) var rätt fluffig då hon kom till mig, å jag var jätteförvånad, sen nån vecka senare så hade hon kort päls :D Haha! En del kanske har så när dom är små?
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • yossis

Dvv ungar brukar ha en längre & fluffigare päls när dom är små, vid 4 månader fäller dom den sk bäbis pälsen & ersätter den med vuxen pälsen som är kortare.  Iaf så har alla mina dvv ungar haft en längre päls som små men sen fått den korta vuxen pälsen vid ca 4-5 månader.

Va lite små mysigt när jag klev upp imorrsen, dimman låg jätte vacker över fälten & det är dagg i gräset. Hösten är ganska mysig måste jag säga, nu ska jag bara göra i ordning på uteplatsen & planeter lite ljung i en kruka & ta fram min stora kruka jag ska sätta gran ris i sen framåt advent.

• Vigrid
    yossis skrev 2007-10-04 21:08:24 följande:
    Men hade jag haft kaninstall som varit isolerat så jag kunde ha en +5-8 grader där inne så hade jag nog använt flaska året runt.
    *det har jag snart, drömmer mej bort*
    yossis skrev 2007-10-05 08:25:42 följande:
    Dvv ungar brukar ha en längre & fluffigare päls när dom är små, vid 4 månader fäller dom den sk bäbis pälsen & ersätter den med vuxen pälsen som är kortare.  Iaf så har alla mina dvv ungar haft en längre päls som små men sen fått den korta vuxen pälsen vid ca 4-5 månader.
    Jo, men dom andra kullarna jag har haft har inte ungarna haft den här pälsen...... Knepigt....
  • poesi

Hörni! När ska man klippa klorna på ungarna första gången?
    Jag har dom rätt ofta på rygg å håller på med deras tassar & så, så dom inte ska bli helt rädda första gången då man ska klippa, men nu är dom 6 veckor å kanske dags för första klippningen? Jag har ingen aning

ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
Svar på tråden Kanintråd #3