• Svar på tråden Kanintråd #3
  • poesi
    Lycka2007 skrev 2007-10-05 14:00:27 följande:
    Kikar inom.. Ingen här med rexkaniner?
    tyvärr inte jag heller. har dvärgvädur, en blandras, en fusch å fem busungar. men ingen rex tyvärr..
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Emmsan

hoho.. har en undran...vi har en liten dvärglöwen kille som är född i hmm mars april nån gång nu till mina frågor då vi är första gångare ;) ska vi skaffa en kompis till honom? kön? ålder? isådanafall... måste jag klippa hans klor ? hur ofta?? o hur ser jag att de behövs klippas?... sen sista frågan ska vi vaccinera honom mot kaninpest? han går ute året runt? så tacksam för svar
    kram

• yossis
    Emmsan skrev 2007-10-05 17:23:49 följande:
    hoho.. har en undran...vi har en liten dvärglöwen kille som är född i hmm mars april nån gång nu till mina frågor då vi är första gångare ;) ska vi skaffa en kompis till honom? kön? ålder? isådanafall... måste jag klippa hans klor ? hur ofta?? o hur ser jag att de behövs klippas?... sen sista frågan ska vi vaccinera honom mot kaninpest? han går ute året runt? så tacksam för svarkram
    Kaniner är kollonidjur inte flockdjur, dom trivs alldeles utmärkt ensama. Att skaffa en kompis till eran kanin kan bli svårt, dels är det inte alls säkert att dom kommer att bli vänner överhuvudtaget, men om ni vill det så skulle jag rekomendera er att kastrera honom & sen om ca 1 år skaffa honom en kompis, en hona men som sagt det finns inga garatier att dom kommer att kunna gå ihop i samma bur.

Ja du måste klippa klorna på honom, ca var 6-7 vecka annars blir klirna för långa & det gör ont för honom att skutta, du får kolla hur långa klorna är & avgöra om dom behövs klippas eller inte. Klon ska klippas ett par mm från pulpan (blodkärlet i klon) rakt av, bästa sättet är att ha kaninen på rygg i knät & klippa.

Ang vaccination så är det svårt att säga om du ska vaccinera eller inte, finns det mycket kaninpest i området där du bor ? Det kostar ganska mycket att vaccinera en kanin & alla vetrinärer gör det inte.
  • Some Say Love

Vigrid----> Tack snälla för all info... ska ut på nätet o leta runt nu efter mer info.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • ebben

jag undrar bara vad för slags klotång man ska ha? måste ju vara en rätt liten. Går det med en vanlig som man har till sina egna naglar-nageltång? eller.
    Vi har ju en liten kanin,hermelin -löwen.

• ebben

kan ju tillägga att vi har hund med-men den tången ser SÅ stor ut så en sån kan jag väl aldrig ha?
    kanin har ju så små tassar+klor.....

• anne h
    ebben skrev 2007-10-05 18:42:24 följande:
    kan ju tillägga att vi har hund med-men den tången ser SÅ stor ut så en sån kan jag väl aldrig ha?kanin har ju så små tassar+klor.....
    Jag kör med en stor tång som är för hundar, detta för att ingen här i hushållet klarar av att hålla en liten, pga stl på händerna.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Bakom molnen
    ebben skrev 2007-10-05 18:42:24 följande:
    kan ju tillägga att vi har hund med-men den tången ser SÅ stor ut så en sån kan jag väl aldrig ha?kanin har ju så små tassar+klor.....
    Jag har en liten hundtång. Finns bra som inte kostar så mycket.
    Skulle också bli nervös med stor klotång.  Men egentligen är det väl bara att klämma ihop tången tills man har ett hål som passar kaninklon.
    Och så har jag en ficklampa till hands också, så att jag kan se pulpan ordentligt innan jag klipper.
  • yossis

Har varit & hämtat hö, går åt 3 balar på 2 veckor på 11 kaniner som alla älskar hö.

• Lycka2007

Nähää, ingen med rexar, vart ju synd..

Lite nyfiken, hur håller ni era kaniner? Alltså inomhus eller utomhus eller kombinerat? Och just nu under vintern, hur har ni det då?

Svar på tråden Kanintråd #3