• Svar på tråden Kanintråd #3
  • yossis
    Vigrid skrev 2007-10-15 10:57:58 följande:
    Yossis:Vad kul för dej! Jag hoppas att jag kommer in i det här utställningslivet jag me.....
    Tack Skrattande
    Det är jätte kul att ställa ut, du kommer säkert in i det. Bara att höra av sig om du har frågor om något
  • Lycka2007

Yossis: Hur ofta tar du kullar på en å samma hona? Finns det några rekomendationer om just det?

• yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 11:11:58 följande:
    Yossis: Hur ofta tar du kullar på en å samma hona? Finns det några rekomendationer om just det?
    Jag tar max 2 kullar/hona per år, vill inte att dom ska bli slitna pag av för måna kullar. Tar hellre få kullar per år i kombinationer jag tror på & tror kan bli bra tävlings djur.

Vet inte om det finns några rekomendationer ang antal kullar på en hona under ett år.
  • Lycka2007
    yossis skrev 2007-10-15 11:27:49 följande:
    Jag tar max 2 kullar/hona per år, vill inte att dom ska bli slitna pag av för måna kullar. Tar hellre få kullar per år i kombinationer jag tror på & tror kan bli bra tävlings djur. Vet inte om det finns några rekomendationer ang antal kullar på en hona under ett år.
    Hur ofta är de redo att paras då? Alltså, säg att honan får en kull ungar, hur lång tid tar det sen innan hon är mogen igen?
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 11:42:57 följande:
    Hur ofta är de redo att paras då? Alltså, säg att honan får en kull ungar, hur lång tid tar det sen innan hon är mogen igen?
    Bara efter ett par veckor kan hon paras om, kaniner har två livmoder så dom kan få två kullar tätt. Honan släpper ägg när hon blir parad, men det underlättar om hon är brunstig vid parnings tillfället.
  • Änglatuss

retar mej som sjutton att jag inte hittar kameran nu när jag äntligen fått hem kaninen

• Lycka2007
    yossis skrev 2007-10-15 11:54:54 följande:
    Bara efter ett par veckor kan hon paras om, kaniner har två livmoder så dom kan få två kullar tätt. Honan släpper ägg när hon blir parad, men det underlättar om hon är brunstig vid parnings tillfället.
    Inte konstigt att det heter "föröka sig som kaniner".. Tack för infon..

Man får alltså hålla hanarna och honorna separerade då, om man inte vill ha nya på löpande band.. Vi ska ju bygga kaningård, känns ju himla tråkigt att behöva ha hanen för sig. Hade tänkt skaffa ett par-tre honor och en hane så småningom. Då får han alltså gå själv?
  • Änglatuss

ni verkar inte bry er om nya medlemmar i denna tråd

• Lycka2007
    Familjen Söderström skrev 2007-10-15 12:31:56 följande:
    ni verkar inte bry er om nya medlemmar i denna tråd
    Jag är bara här inne för att terra folk med alla mina frågor..

vad e de för kanin du skaffat?
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 12:27:50 följande:
    Inte konstigt att det heter "föröka sig som kaniner".. Tack för infon.. Man får alltså hålla hanarna och honorna separerade då, om man inte vill ha nya på löpande band.. Vi ska ju bygga kaningård, känns ju himla tråkigt att behöva ha hanen för sig. Hade tänkt skaffa ett par-tre honor och en hane så småningom. Då får han alltså gå själv?
    Ja han får bo i ett eget fack annars blir det nog ungar på löpande band & inavel.
    Det är inte heller säkert att honorna kan gå ihop utan att börja bråka, ska du ställa ut dom så rekomenderar jag verkligen inte att ha dom ihop. Bättre att du bygger dom varsitt fack & låter dom bo själva, kaniner är kolloni djur inte flock djur som många tror.
Svar på tråden Kanintråd #3