• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Lycka2007
    Mrs Bean skrev 2007-10-15 14:03:07 följande:
    Nej jag har inte mina kaniner inne i huset, inte JÄTTEMYCKET ute heller, när det är fint väder och jag har tid att vara ute hos dem och titta efter dem så får de vara ute.  Har byggt burarna så pass stora så de inte behöver "bara sitta där".. där är mycket aktiviteter och vi är hos dem många gånger om dagen.
    Okej ja det verkar ju vara ett vanligt sätt att hålla sina kaniner på. Jag personligen tycker inte att det är en lösning som passar mig. Jag vill hellre förespråka ett lite friare alternativ, inte med det sagt att jag tycker ni gör fel, utan det är bara så jag vill ha det.

Blir väl till att ha mindre, separata utegårdar med en koja i varje då, istället för en stor eftersom det verkar vanligt att det inte funkar att ha dem tillsammans. hade dock 3 angorahanar som gick tillsammans i utegård med ett marsvin, aldrig det minsta gnabb emellan dem..
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 13:37:14 följande:
    Okej. Ja min tanke från början var ju att ha dem ute så mkt som möjligt förutom under snö-månaderna, därav kaningården. Första kaninen ska bli innekanin i alla fall. Hur vanligt är det att honorna slåss sinsemellan?
    Det är väldigt vanligt att 2 könsmogna honor slåss.
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 13:40:59 följande:
    Mrs Bean: Okej. tack för ditt svar. Men jag bara måste ställa denna frågan (ta inte illa upp), men har ni då kaninerna mycket inne i huset eller ute på gräset, eller de bara sitter i sina burar?
    Ingen av mina tävlingskaniner är inne i vårat hus mer än när jag går igenom dom inför tävling-klipper klor & kollar tassar.
    Mina kommer som sagt ut i betesburar när vädret tillåter & jag har tid, året runt ca 1-2 gånger i veckan.
  • Some Say Love
    yossis skrev 2007-10-15 14:52:29 följande:
    Det är väldigt vanligt att 2 könsmogna honor slåss.
    Och minst lika vanligt att hanar gör det...
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • yossis
    Mrs Bean skrev 2007-10-15 15:22:56 följande:
    Och minst lika vanligt att hanar gör det...
    Det är nog än vanligare att 2 hanar slåss än honor, men så sant
  • Some Say Love
    yossis skrev 2007-10-15 15:25:36 följande:
    Det är nog än vanligare att 2 hanar slåss än honor, men så sant
    Det är nog väldigt olika..

Men vanligast är ju att det blir ett sju helsickes liv..
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Vigrid
    Familjen Söderström skrev 2007-10-15 12:31:56 följande:
    ni verkar inte bry er om nya medlemmar i denna tråd
    Men det klart vi gör! Jag är mitt uppe i en flytt, är inte inne lika ofta som jag brukar.... Jag hoppas att du hittar din kamera så vi får se din nya lilla pälsklädda vän!
  • poesi

Åh. Igår flyttade Lilja & Leo och idag flyttade Fläskis
    Det känns så knas att gå in i kaninrummet nu utan dom små liven.
    Bara Theo och Stitch kvar nu ju!

Förutom Saga och Alfred som är ute <3

ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Vigrid
    yossis skrev 2007-10-15 13:26:38 följande:
    Man får tänka på att även kaniner kan bli solbrända & det får dom avdrag för på utställning, så man får vara lite försiktig när det gäller tävlingsdjuren under sommaren. Solbrännan försvinner inte förens som fäller.
    Jo det där med solbrännan kan jag intyga, som har BLÅA kaniner! Dom ser förjävliga ut just nu!!!
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 13:40:59 följande:
    Mrs Bean: Okej. tack för ditt svar. Men jag bara måste ställa denna frågan (ta inte illa upp), men har ni då kaninerna mycket inne i huset eller ute på gräset, eller de bara sitter i sina burar?
    Gå in på http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf , på sida 40 kan du själv se vilka regler som gäller för kaniner i bur.

Jag bor på en stor gård och har just nu 2 boxar och dom andra sitter i megaburar. Ska, sen när vi flyttat, bygga burar som är 3 meter lång, 1 meter hög coh 1 meter djup, mycket för att jag INTE vill ha dom ute på sommaren i stekande sol då dom blir så ful i pälsen. Men då kan dom skytta runt coh röra på sej. Och är dom inne i sina burar så behöver man inte vara orolig över att dom ska gräva sej ur eller att nåt rovdjur tar dom......
    Men som sagt, alla är vi olika!
  • Vigrid
    poesi skrev 2007-10-15 21:39:01 följande:
    Åh. Igår flyttade Lilja & Leo och idag flyttade Fläskis Det känns så knas att gå in i kaninrummet nu utan dom små liven.Bara Theo och Stitch kvar nu ju! Förutom Saga och Alfred som är ute <3
    Åh, vad trist..... Men det måste ju vara skönt att kunna lägga ner mer tid coh energi på dom du nu har kvar?

Hos mej har det blitt tomt nu..... Har bara 6 kaniner kvar och en av dom åker i morron......  Jag kommer ju att ha mina 4 frassar och ev 2 dvärg vädurar kvar, men dom andra är inte kvar längre...... 2 av dom avlivade vi,Gråter, men dom andra har fått nya fina och underbart bra hem!Glad
Svar på tråden Kanintråd #3