• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Lycka2007
    yossis skrev 2007-10-15 12:49:57 följande:
    Ja han får bo i ett eget fack annars blir det nog ungar på löpande band & inavel. Det är inte heller säkert att honorna kan gå ihop utan att börja bråka, ska du ställa ut dom så rekomenderar jag verkligen inte att ha dom ihop. Bättre att du bygger dom varsitt fack & låter dom bo själva, kaniner är kolloni djur inte flock djur som många tror.
    Ja.. Men då undrar jag. Att ha kaninerna i fack, ni som har det. Är det deras permenenta bostad? Alltså, bor kaninerna enbart i bur?

Ja, det ska bli utställningskaniner.
  • yossis
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 12:54:54 följande:
    Ja.. Men då undrar jag. Att ha kaninerna i fack, ni som har det. Är det deras permenenta bostad? Alltså, bor kaninerna enbart i bur?Ja, det ska bli utställningskaniner.
    Ja, facken är mina kaniners premanenta bostad, på sommaren får dom komma ut i betesburar ett par gånger i veckan vi bra väder & när jag är hemma & kan hålla dom under uppsikt. På vintern få dom komma ut ibland i sele eller i en kompostgaller bur en stund när vi är ute.

Man får tänka på att även kaniner kan bli solbrända & det får dom avdrag för på utställning, så man får vara lite försiktig när det gäller tävlingsdjuren under sommaren. Solbrännan försvinner inte förens som fäller.
  • Some Say Love
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 12:54:54 följande:
    Ja.. Men då undrar jag. Att ha kaninerna i fack, ni som har det. Är det deras permenenta bostad? Alltså, bor kaninerna enbart i bur?Ja, det ska bli utställningskaniner.
    Ja, mina kaniner bor enbart i bur.. Kaniner är inga flockdjur, de är kolonidjur och trivs oftast med att bo ensamma. 
    Familjen Söderström skrev 2007-10-15 12:31:56 följande:
    ni verkar inte bry er om nya medlemmar i denna tråd
    Vad är det du vill att vi ska säga?
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Lycka2007
    yossis skrev 2007-10-15 13:26:38 följande:
    Ja, facken är mina kaniners premanenta bostad, på sommaren får dom komma ut i betesburar ett par gånger i veckan vi bra väder & när jag är hemma & kan hålla dom under uppsikt. På vintern få dom komma ut ibland i sele eller i en kompostgaller bur en stund när vi är ute. Man får tänka på att även kaniner kan bli solbrända & det får dom avdrag för på utställning, så man får vara lite försiktig när det gäller tävlingsdjuren under sommaren. Solbrännan försvinner inte förens som fäller.
    Okej. Ja min tanke från början var ju att ha dem ute så mkt som möjligt förutom under snö-månaderna, därav kaningården. Första kaninen ska bli innekanin i alla fall. Hur vanligt är det att honorna slåss sinsemellan?
  • Some Say Love
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 12:27:50 följande:
    Inte konstigt att det heter "föröka sig som kaniner".. Tack för infon.. Man får alltså hålla hanarna och honorna separerade då, om man inte vill ha nya på löpande band.. Vi ska ju bygga kaningård, känns ju himla tråkigt att behöva ha hanen för sig. Hade tänkt skaffa ett par-tre honor och en hane så småningom. Då får han alltså gå själv?
    Vill inte verka dum eller taskig på något sätt men ni kanske borde skaffa er lite mer kunskap om kaniner innan ni bygger kaningård!
  • Lycka2007

Mrs Bean: Okej. tack för ditt svar. Men jag bara måste ställa denna frågan (ta inte illa upp), men har ni då kaninerna mycket inne i huset eller ute på gräset, eller de bara sitter i sina burar?

• Lycka2007
    Mrs Bean skrev 2007-10-15 13:39:29 följande:
    Vill inte verka dum eller taskig på något sätt men ni kanske borde skaffa er lite mer kunskap om kaniner innan ni bygger kaningård!
    Vad är det jag håller på med? Letar info och hör med andra hur de har det, är inte det att skaffa sig kunskap?
  • Lycka2007

Mrs Bean: Och för den sakens skull så har jag haft ett antal kaniner innan, men aldrig av olika kön samtidigt. och inte bygger vi väl en kaningård över en natt heller, jag håller ju på att försöka hitta den bästa lösningen annars hade jag inte ställt frågor till er som har flertalet kaniner.

• Some Say Love
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 13:46:25 följande:
    Mrs Bean: Och för den sakens skull så har jag haft ett antal kaniner innan, men aldrig av olika kön samtidigt. och inte bygger vi väl en kaningård över en natt heller, jag håller ju på att försöka hitta den bästa lösningen annars hade jag inte ställt frågor till er som har flertalet kaniner.
    Ok!
  • Some Say Love
    Lycka2007 skrev 2007-10-15 13:40:59 följande:
    Mrs Bean: Okej. tack för ditt svar. Men jag bara måste ställa denna frågan (ta inte illa upp), men har ni då kaninerna mycket inne i huset eller ute på gräset, eller de bara sitter i sina burar?
    Nej jag har inte mina kaniner inne i huset, inte JÄTTEMYCKET ute heller, när det är fint väder och jag har tid att vara ute hos dem och titta efter dem så får de vara ute.  Har byggt burarna så pass stora så de inte behöver "bara sitta där".. där är mycket aktiviteter och vi är hos dem många gånger om dagen.
Svar på tråden Kanintråd #3