• mammiiie

Tindra, Nova & Engla?

Bara jag som tycker att verkligen ALLA namnger sina ungar till antingen Tindra, Nova eller Engla (Alt. Ängla) numera???? usch, alla heter det överallt verkar det som, var o varannan unge! gillar dem inte alls, de har gått från söta till fullständigt övervanliga på bara nåt år!

usch, ville bara klaga av mej lite!

hur många känner du som heter nåt av ovanstående? eller träffar på dagligen här på familjeliv?

• Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?
  • Lurvenpajsaren

HAHAHAHA!!!!!!!!! Det där låter ju nästan som en figur i Sagan om ringen på alvspråk!
    Julias mamma skrev 2007-08-10 10:43:31 följande:

Luhrwenphajsahrlieh....
  • Julias mamma
    Lurvenpajsaren skrev 2007-08-10 10:45:27 följande:
    HAHAHAHA!!!!!!!!! Det där låter ju nästan som en figur i Sagan om ringen på alvspråk!Julias mamma skrev 2007-08-10 10:43:31 följande:
    Ja, det är det...
    Det är jag som har hittat på alla namn...
  • Vifsla

Linda, Anna och Therese låg på namntoppen i början på 80-talet, ni kan ju bara gissa vad jag och syrran heter!
    Men det är ju namntrender, vem vet vad folk döper sina barn till nästa år..

• Gumman85

Min dotter heter Engla. Att säga att det är såååå många som heter måste vara en överdrift. Jag har inte sett en enda bebis i tidningen som heter Engla. Det är bara ca 950 personer i sverige som har namnet som tilltalsnamn. Jämför det med tex Oskar, ca 30 000 har det som tilltalsnamn. Eller William : 134 000 : )

• Lurvenpajsaren

Shit igen alltså...du är nog en rik puma...
    Julias mamma skrev 2007-08-10 10:46:15 följande:

Ja, det är det...Det är jag som har hittat på alla namn...
  • Truffles
    Gumman85 skrev 2007-08-10 10:49:43 följande:
    Min dotter heter Engla. Att säga att det är såååå många som heter måste vara en överdrift. Jag har inte sett en enda bebis i tidningen som heter Engla. Det är bara ca 950 personer i sverige som har namnet som tilltalsnamn. Jämför det med tex Oskar, ca 30 000 har det som tilltalsnamn. Eller William : 134 000 : )
    Men det är nog inte helt omöjligt att de flesta av dessa namnbärare finns inom samma generation numera...
  • Truffles
    Lurvenpajsaren skrev 2007-08-10 10:13:22 följande:
    Jag tror att många reagerar på om man har alltför ovanliga namn på sina barn att det liksom "slår över". I sin strävan att vara unik så blir det bara löjligt. Det som jag tycker är ännu värre är helsvenska familjer med engelska namn trots att de har NOLL att göra med Storbritannien, USA eller Oceanien. Lika konstigt som när jag bodde i Spanien och en spansk familj hade döpt alla sina barn efter Astrid Lindgren karaktärer! Det blev askonstigt.
    Precis så här har också mina tankar gått mååååånga gånger.
  • Hallonpaj

Jaa, TYVÄRR så känner jag också så. Vi valde Tindra för att jag trodde att det var ovanligt. Men nu känns det mer som ett "trendnamn med fjortisvarning", än något lite orginellt och "flummigt". Det känns nästan lite småpinsamt som akademiker 30+ att säga att mitt barn heter Tindra... Hemskt att erkänan det, men jag kan tänka så ibland.

Samtidigt är det ju fortfarande fint och det passar henne bra, hon strålar och tar mycket plats , och nu ÄR hon ju liksom Tindra och det går inte att byta efter flera år.

• mimmi81

Ha ha ha, jösses, ni låter ju som gamla tanter hela bunten!
    ...när jag var liten, då hade alla fina, enkla namn... :D

• Gumman85

Truffles: njae just Engla är ju ett väldigt gammalt namn. Kom till sverige i början på 1600 talet med stavningen Engela. När dottern döptes sa en i byn att dom visste en gammal släkting som hette just Engla. Dom andra namnen som nämnts vet jag inget om : )

Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?