• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • murgrönan

Nu har jag inboxat vad jag vill äta, Bianca.

• bianca2

Tack murgrönan!

Pippil8: mina föräldrar träffar A minst varje vecka. att vi hade ju barnvakt några timmar efter bara några veckor. Han känner defenitivt igen dem o det funkar alltid bra

• Swenglish

Tack Hellur för idag! Och abc och frill för trevligt sällskap! Säger det igen, sååå skönt att träffas hos varandra!

• bianca2

GRRRRRRRRRRRR!!!

Förresten: Min kille har blivit bjuden på Sverige - Nordirland här på Råsunda ikväll! Är så j-la avundsjuk. Mina föräldrar är här så jag o min syster ska gå ner till Råsunda (2 minuter härifrån De har satt iupp partytält etc. Jag är ju besatt av fotboll

• Lillenlillen

Jag tycker både ja och nej när det gäller huduvida det är okej med barnfria bröllop. Jag vet inte varför man inte kan ha barn med i kyrkan. Jag tyckte själv att det var jättekul att få vara med när jag var liten och vill gärna ha med inez kompisar om vi gifter oss nån gång... men sen är det klart att fest utan barn på kvällen kanske är att föredra! Men det beror lite på hur man bjuder in till det och ålder på barn osv...

Jag blev nyss inbjuden på nyårsfest utan barn (per sms), citat: "vi tänkte att ni kunde behöva komma ifrån barnet".... På nyår? Så fan heller (ursäkta språket men jag blev sur). OKEJ om de vill träffa oss utan barn men kom inte och berätta vad vi behöver kände jag spontant...... grrh

• SanniXx

Men vem passar barnen om man går på bröllop? Eller sitt eget? För alla är ju på bröllopet om det gäller en släkting eller så De är ju självklart skillnad om man går på en väns bröllop, då har man ju barnpassning

Plutten: Jag älskade att som liten vara med på alla tillställningar, middagar och fester. Jag är inte så säker på att navelsträngen klipptes någon gång Jättefin färg i Alvins rum! Söt han är!.. ändrat utseende på så kort tid sen sist jag såg honom. Mer barn än bebis

Lillen: Vilket sms!! Hade nog oxå blivit lite putt Hehe..

Pippil8: Jo, det är mormor och morfar som tar henne mest, men min syster ska oxå ha henne. Hon känner dom bra men trivs oftast i allas sällskap så jag skulle kunna lämna henne till vem som Fast det tänker jag inte göra! Hehe..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Hellur

Tack för besöket idag tjejer. Det var roligt att ha er här!

Måste slänga mig in i bröllops diskussionen, då vi ska gifta oss nästa sommar. Vi kommer ha ett barnfritt bröllop och har aldrig tänkt mig något annat. Vill ha fest med alkohol och tror inte de skulle ha så särskilt roligt heller. Men alla är som sagt olika.
    Däremot får man ta med sig barn om man ammar, taskigt annars.

Pippil8 - Vi har inte heller haft barnvakt över natten åt William. Har inte haft behov av det. Bara över en kväll tills in på natten när vi var på bröllop, då var han hos farmor och farfar, det hade gått jätte bra.

Lillen - Vilket sms!!! Hade också blivit arg. För det första vill jag att W ska vara med på nyår och "fira" med oss, trots att han sover. För det andra kan det nog vara rätt svårt att få barnvakt då.

• Lillenlillen

Apropå det här med fest och barn så var jag och min syster ALLTID med mamma överallt. Verkligen överallt, alla fester, alla tillställningar. Min mamma var ung och ensamstående, dels innan min syster kom och dels när hon var något år bara. Vi somnade alltid under vardagsrumsbordet medan alla festade, pratade, dansade och hoade runt omkring. Och så blev vi burna hem av nån av mammas kompisar Såå, jag är inte rädd för att ha barn med på fest för egen del, jag blev ju helt normal tror jag?! Sen är det klart att kan man fixa barnvakt så skulle jag kunna göra det själv, om det var möjligt. Men får man ingen barnvakt så ska man inte få komma då?! Lite knivigt för mig personligen... Bröllopsfester (på kvällen) är kanske inte nån idealisk plats för småbarn... Men är man i skolåldern så förstår jag inte varför man inte kan se lite partyglada vuxna. Naturligtvis får ju föräldrarna ha koll, kan man inte det så ska man ju inte ha med sig dem. Men det gäller väl alltid? Och jag får se hur det blir när vi gifter oss, vilka som får komma och inte. Just nu är jag lite dubbel men i grund och botten tycker jag att man bjuder med barn om det inte verkligen INTE passar sig, precis som man bjuder med sina vänners partners. MEN sen kommer ju den ekonomiska frågan in också. Det är ju trots allt inte säkert att man kan lägga ut 500 spänn/kuveret på en massa ungar som kanske inte ens äter hälften. Det skulle ju kännas lite surt och kanske inte ens vara möjligt.... Nej men jag tror att jag lutar åt att i kyrkan ABSOLUT barn (för min del, jag litar på att föräldrar med skrikbarn går ut!) men inte på festen, utöver ammande såklart.

Nä svårt, men som sagt, lite ligger ju i hur man lägger upp det. SMS:et från min kompis känns fortfarande INTE okej. puss på er

• Plutten forever

Lillen: Ja, vilket sms! Och på nyår - det är väl i princip omöjligt att få barnvakt då, vem vill sitta hemma liksom...

Men ja, det är klart att det är kul att som barn vara med på fester och middagar! Det var jag också som liten och det vill jag att Alvin ska vara. Men jag tycker att just bröllop kan vara undantaget då man kan förstå varför brudparet inte bjuder med ens barn - varje gäst kostar massor av pengar (både festlokalens storlek och mat etc kostar ju), och man vill fira med ens vänner, men kanske inte deras barn... Fast visst kan de få vara med i kyrkan! Jag menar, går man på ett kyrkbröllop och har med sig en bebis som börjar skrika - då går man ju ut! Det är väl självklart. Jag hade med mig Alvin på Irmas skolavslutning i kyrkan (i juni) och fick gå ut och amma osv några gånger... men det får man räkna med.

TH: Ja, han växer så det knakar! Vad roligt att du gillar rummet, men det är som sagt inte klart. Fler bilder kommer vartefter rummet blir klart!

Swe: ja, det är jätteskönt att vara hemma hos varandra. Nästan enda sättet att umgås nu (förutom promenader och parker) Jag var på kafé igår, kunde sitta i en kvart innan Alvin klättrade på väggarna )

Nu är vi peppade att ta bort nattmålet! Vi ska börja med att förskjuta det, som det är nu äter han runt kl 1-2 nångång. Vi tänker att om vi lyckas förskjuta det till 3-4 kanske han sover längre än till kl 5? Vad tror ni? Och efter ett tag hoppas vi förskjuta det så långt att det försvinner (eller blir frukost).
    Vi börjar i natt. Bäst är väl att bestämma en tid - INGEN mat före kl 3! - och vara stenhård på det. Eller?

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Zul

Lillen och Pippil8: jag tycker oxå det är konstigt att bjuda på bröllop och fest utan barn på NYÅR! Verkligen inte lätt att få barnvakt och dessutom vill man ju vara med sin lilla plutt då. Jag hade oxå blivit arg på det sms:et. Måste komma från par utan barn?

Har samma problem som dig Pippil8: ingen barnvakt här att hitta. Mina föräldrar i Gbg har träffat A lite för lite. Nu när vi ska ner nästa lördag blir kul att se om hon känner igen dem, hon var med dem ganska mkt i somras, men det är ju längesen nu. Vi skulle gärna vilja gå ut o äta på tu man hand...

Bianca: nu har jag äntligen bestämt mig för mat och ska NU inboxa dig! Tog musslor och sen halstrad rödingfilé.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6