• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • bianca2

TH: precis vad jag tänkte! Kl 19.30 har vi bokat!

• Pippil8

Helt slut i kroppen efter att ha ägnat nästan hela helgen åt att plantera häck, inklusive grävning-grävning-grävning. Skönt motion dock och fint blev det!

E har feber 38.8. Han var rätt pigg ändå, bara varm och blev kvällstrött-gnällig lite tidigare än vanligt. Verkar inte förkyld så jag vet inte varför han har feber. Fattar ni hur många år av oro vi har framför oss? Var det du Lillie som skrev det häromdagen?

Blev det nåt shoppat på Ikea Bianca och Pluttmor? Vad?

ABC - lider med dig, jäääättejobbigt att behöva amma så ofta!! Snart kommer nog den där sista natten som gör att du bara inte står ut längre och är beredd att ta till vilken metod som helst för att få sova!

TH - mycket bra tänkt att alla ska ha kontanter med sig! Påminn gärna igen i slutet av veckan

Hellur - vi har en liten här också som inte heller är allt för förtjust i att äta mat (annat än amning). Vi har glesat ut på måltiderna så nu äter han frukost kl 06 (amning), lunch kl 11, gröt + amning kl 15, amning kl 18 igen. Alltså bara fyra mål. Ändå har han sovit hela nätterna (19-06). De enda mål han glupskar i sig är amningen...

Nu ska jag försöka skriva ett CV på engelska. Jag försöker hela tiden skjuta upp det, men nu SKA jag börja i alla fall.

• Plutten forever

pippil8: vad duktigt och hurtigt att plantera häck! jag är imponerad. Och stackars E som har feber! Hoppas den går ner snart!!

Jag sitter här lite småchockad fortfarande efter att ha skadat mig lite nyss när vi fixade i Alvins rum. Dan skrivar ihop möbler och jag gör allt "småfix"- den vanliga arbersfördelningen alltså. Skulle sätta upp en taklampa och när jag klev ner från stolen satte jag foten på en kartong och inte golvet, vilket gjorde att jag tappade balansen helt och ramlade, skrapade överarmen mot skjutväggen och gjorde illa mig under foten. Och får nog ett blåmärke på rumpan också. Fast armen gör ondast, den är helt varm. Dan får fortsätta skruva utam mig nu! Gud vad förvånad man blir när man ramlar sådär, det gör man ju nästan ALDRIG (annat var det när man var barn förstås)

Pippil8- vi har mest köpt grejer till Alvins rum, bland annat en MALM-byrå För att vara lite originell...

TH: Ja självklart får alla ta med sig kontanter! Jag har också jobbat i restaurangbranchen, håller helt med dig.

Hellur: Alvin grötvägrar också ibland, jag fattar ingenting... Ibland vill han inte äta helt enkelt, då är det bara ersättning som gäller.

IMORGON ska jag klippa mig och färga håret - jag är jättenervös! Tänk om det blir fult?

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Plutten forever
    Swe: ja, man fattar inget när de små plötsligt ändrar sitt gamla invanda beteende. Idag när vi kom hem från Ikea var Alvin vääääldigt svårsövd, låg bara och skrattade och fnittrade när jag försökte få honom att sova- han hade varit vaken 5 timmar så han var totalt övertrött. Det tog en timme att söva honom!! Skönt att ni får lite avlastning med mormor och morfar iallafall! Hur har ni haft det med svärföräldrarna förresten?
    Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • ABC08

Hellur- Jo vi har testat med att ge honom napp ibland men för det mesta är han så otroligt bestämd med att det bara är amning som gäller. Vi har efter att ha kämpat fått ner hans uppvaknanden från typ 12-9 till 3-5, men jag är ändå trött. Det skulle va helt ok att amma 1, 2 ggr men inte mer.

Swe- Förstår hur du har det. Har kommit fram till att om G somnar genom att amma vaknar han oftast snabbare än om han somnat av sig själv/ med napp. Då han vid dom tillfällena vaknar är han dessutom mycket mer bestämd med att han vill amma igen. Men mitt i natten är det inte säkert att man orkar ta den fajten.

Är så imponerad av alla er som lyckats få era små att sova så bra på nätterna.

• Pippil8

ABC - jag är inte så säker på att det är vi som "har lyckats" få våra små att sova. Jag tycker inte jag har gjort så mycket aktivt (förutom nu på slutet), det har bara blivit så att han sovit längre och längre utan amning. Så det är nog till åtminstone en del barnen som är olika som individer.

Pluttens mamma - låter inte skönt med armen! Hoppas du inte fått nån spricka eller så? Kul med grejer till As rum!

Swe - är F mammig nu? Min BVC-sköterska (som jag tycker är mkt vettig) tycker att 5-min-metoden kan vara bra när inget annat hjälper, men inte om barnet är inne i en mammig period. Vi var inställda på en del skrik men det har ju gått bra hittills med bara lite skrik. För att stå ut med älsklingens skrik i hela fem minuter skulle jag nog behöva vara mycket mer desperat än jag var nu. Jag tror så här: om man tar de delar ur olika "metoder" som man TROR på och komponerar en egen metod och kör den när man är näst intill desperat - då funkar det nog oavsett vad metoden innebär. Och om det INTE funkar - då är barnet inte mottagligt för någon metod över huvudtaget just då. (Det där sistnämnda var ett bra svepskäl när vi försökte få E att somna själv för någon månad sedan och han blev smått hysterisk...)

• Zul

Swe: tack. Det är ju ett ok pris för bättre klippning. Kanske ska gå dit nästa gång! Ska oxå klippa mig imorrn, Pluttmor. Marsmammorna är i fixa-håret-tagen!

• Frill

ABC, vi har verkligen inte heller gjort nåt att vara imponerad av. Det är Adam själv som sover som han gör, utan vår inblandning.
    Märker att när han har kämpat emot sömnen extra hårt (framför allt på em, annars brukar han vara lättsövd) så sover han betydligt längre stund än annars. Är nog jobbigt att vägra somna
    Hoppas G också kommer på att det är skönt att sova.

TH, smart med kontanterna! Jag har också serverat, men ändå hade jag inte en tanke på det.

Stackars alla små sjukisar, hoppas de blir friska snabbt.

Plutten, aj. Ta hand om din stackars arm!

Jag ska ta bort födelsemärken på fredag em. Får trösta mig med en gin tonic sen

• Sole

halloj!
    nu har vi stängt ner landet för vintern, jag har klyft ved och använt motorsågen, känner mig inte det minsta kvinnlig ha ha

Lillie
    stackars F! Ni får väl känna efter hur hon mår ifall ni ska gå på firande

swe
    ska bli kul att se nya frisyren!

plutten
    klart vi ska ses i veckan, jag coh Hellur kunde på em idag iallafall!

Frill
    knäppt hur de vill att man ska mäta! Med nestles välling (som V nu dricker!!, äntligen!) är det 5 msk på 200 ml vatten

TH
    kul att du kan hänga med på fredag!

*Viktor född 2007-03-18*
  • Vivs

Det här med bebissömn är verkligen inte lätt!
    Jag har för tillfället gett upp att få J att sova i egen säng. Hon sover där på dagen, det går ganska bra. Men på kvällen gallskriker hon när vi lägger henne i sin säng. Så nu får hon sova på oss på kvällen och med oss på natten. Hon sover riktigt oroligt, vaknar ofta och ligger och vrider och vänder sig och vaknar i ett ryck liksom. Nu får hon sova med oss någon vecka så ska vi prova sängen sen igen. Hon kanske har mardrömmar och separationsångest, stackarn! Märker att hon ofta öppnar ögonen som för att se om man är kvar..

Idag ska vi på ögonkoll, jag tycker lillan skelar lite men jag hoppas jag har fel. Jag själv är nämligen skelögd och orolig att det ska missas på henne så hon får lika dålig syn som jag. Får se hur det går!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6