• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • bellanbus
    Iorlover skrev 2007-11-02 17:05:56 följande:
    Hur stöttar de dig? Vill också att folk ska förstå o stötta men jag vet inte hur, så jag förstår att de måste vara svårt för de ju!
    Ja men det har liksom varit en del av mitt liv sedan jag var typ 8 år, så alla känner till det och stöttar mig...
    Mina vänner respekterar mig, de begär inte att vi ska träffas om de haft magsjuka, de berättar för mig om vi ska ngn stans om det varit ngt, de ser inte ner på mig och tycker jag är jobbig utan accepterar att jag är sådan...

Mina föräldrar och min familj är ungefär på samma sätt, plus att min mamma alltid finns där om tillexempel min dotter får magsjuka, då kan jag alltid räkna med min mamma att hon kommer hit o stöttar mig...

Jag har inga problem med att andra kräks, min rädsla ligger i att bli smittad, och det är det enda jag kan tänka på...
    Jag är livrädd för att själv kräkas...
    Välkomna till Effelltown....
  • zasata

hur har du fått en diagnos?
    hur fånka hypnos och kognitiv beteende terapi?
     var har du gått, vilken ort? bor i göteborg men vet itne riktigt var jag skall vända mig..

bellanbus skrev 2007-11-02 17:00:10 följande:
    Hej alla!Jag är emetofob (som det så fint heter när man fått diagnos ) och jag har gått i kognitiv beteende terapi för det, jag har gått på hypnos och i vanliga samtal för det...Jag kan inte säga att jag är helt fri från min fobi, men jag mår mkt bättre och har lärt mig hantera min rädsla och ångest inför det!Dock är vks-säsongen den jobbigaste tiden för mig på året...men jag har oerhört bra stöd i min familj och mina vänner faktiskt...
  • Aussielotta

Zasata --> Jag tror jag skrev tidigare i tråden att jag gick på KBT på Psykologiska institutionen i Göteborg för 100 kr gången. Det är elever under utbildning som leder sessionerna. De söker ofta "objekt" för behandling av olika fobier...
    Men jag slutade, då jag insåg att jag omöjligtvis kunde utsätta mig för allt det som hon tyckte att jag skulle; typ gå på offentlig toalett där nån precis har kräkts, hjälpa en person att kräkas osv....jag listade upp 10 grejer med spy som jag hatade, så tanken var att jag succeissivt skulle utsätta mig för detta. Men med en 3 månaders son som jag hade då, så insåg jag att tidpunkten var illa vald. Att so msista mål bli smittad av magsjuka och kräkas kändes inte riktigt aktuellt...jag menar, då får ju min son det också...hur roligt är det?

Bellanbus --> Hur gick din KBT till?

Viggo - mitt lilla söta hjärta!
  • zasata

men fy! jag skulle nog nästa bara får mer panik av dessa grejerna alltså..

Aussielotta skrev 2007-11-02 23:04:44 följande:
    Zasata --> Jag tror jag skrev tidigare i tråden att jag gick på KBT på Psykologiska institutionen i Göteborg för 100 kr gången. Det är elever under utbildning som leder sessionerna. De söker ofta "objekt" för behandling av olika fobier...Men jag slutade, då jag insåg att jag omöjligtvis kunde utsätta mig för allt det som hon tyckte att jag skulle; typ gå på offentlig toalett där nån precis har kräkts, hjälpa en person att kräkas osv....jag listade upp 10 grejer med spy som jag hatade, så tanken var att jag succeissivt skulle utsätta mig för detta. Men med en 3 månaders son som jag hade då, så insåg jag att tidpunkten var illa vald. Att so msista mål bli smittad av magsjuka och kräkas kändes inte riktigt aktuellt...jag menar, då får ju min son det också...hur roligt är det?Bellanbus --> Hur gick din KBT till?
  • bellanbus
    zasata skrev 2007-11-02 22:40:09 följande:
    hur har du fått en diagnos?hur fånka hypnos och kognitiv beteende terapi? var har du gått, vilken ort? bor i göteborg men vet itne riktigt var jag skall vända mig..
    Min KBT gick inte alls till så som andra här beskriver. Därav anledningen att jag genomgick den, för min första fråga var om jag skulle typ behöva sitta o stoppa fingrarna i halsen...vilket min terapeut bara skakade på huvudet åt...
    Vi jobbade med min ångest, med att övervinna min ångest, hitta handlingsplaner för att hantera min ångest, gå igenom scenarier i huvudet på "om detta händer" och sedan tänka hur jag reagerade och hur jag kunde göra för att ändra min reaktion...
    Vi jobbade väldigt mkt med att vända på tanken, lära mig att tänka på ett annat sätt. Sedan skrev jag ner typ ett mantra, där jag skrev om att kräkas, typ att "Man dör inte av det, det går över, många gör det utan att få ångest" och så vidare, detta rabblade jag så fort jag fick panik...

Hypnosen fungerade som så att jag fick gå några gånger för att först komma ner i rätt medvetande/avslappning, det kan ta olika lång tid för olika människor... Sedan så satt psykologen i detta fallet och pratade om kräkning, och för och nackdelar och hur jag skulle tänka och ja han skulle stärka mig på ett undermedvetet plan. Sista sessionen spelades in på ett kassett band och sedan skulle jag upprepa denna behandlingen hemma en viss tid efteråt.

Som sagt så tycker jag inte att jag är helt frisk, men jag mår sååå mkt bättre, och kan hantera saker på ett helt annat sätt idag!

Mina behandlingar fick jag genom psykiatrin, de var högkostnads berättigade, så efter ett antal besök fick jag frikort...
  • bellanbus

Tillägg:

Vi jobbade med att skriva på ett stort block, (kommer inte på vad det heter, men ni vet sådant man har i skolan, som står på ben )
    Där ritade vi skalor och scheman och allt möjligt.
    Varje gång fick jag en uppgift, att jag skulle vara uppmärksam på mitt beteende i ett specifikt fall, typ "När du åker buss, vad gör du då för att undvika smittor"....och sedan så gick vi igenom detta och ritade olika sätt att hantera det...

Svårt att förklara...*S*.. Det är några år sedan

• Wavva

FY för magsjuka! och ha smittade omkring sig. Det är så jag vil ta in på hotell när mannen och sonen är sjuka, särksilt mannen...

• zasata

okej, det låter ju lite bättre.. skulle jag vilja prova! bara känna att slippa panikångesten vore så skönt. men är det pykarin man kontaktar då?

bellanbus skrev 2007-11-03 10:41:53 följande:
    Min KBT gick inte alls till så som andra här beskriver. Därav anledningen att jag genomgick den, för min första fråga var om jag skulle typ behöva sitta o stoppa fingrarna i halsen...vilket min terapeut bara skakade på huvudet åt...Vi jobbade med min ångest, med att övervinna min ångest, hitta handlingsplaner för att hantera min ångest, gå igenom scenarier i huvudet på "om detta händer" och sedan tänka hur jag reagerade och hur jag kunde göra för att ändra min reaktion...Vi jobbade väldigt mkt med att vända på tanken, lära mig att tänka på ett annat sätt. Sedan skrev jag ner typ ett mantra, där jag skrev om att kräkas, typ att "Man dör inte av det, det går över, många gör det utan att få ångest" och så vidare, detta rabblade jag så fort jag fick panik...Hypnosen fungerade som så att jag fick gå några gånger för att först komma ner i rätt medvetande/avslappning, det kan ta olika lång tid för olika människor... Sedan så satt psykologen i detta fallet och pratade om kräkning, och för och nackdelar och hur jag skulle tänka och ja han skulle stärka mig på ett undermedvetet plan. Sista sessionen spelades in på ett kassett band och sedan skulle jag upprepa denna behandlingen hemma en viss tid efteråt.Som sagt så tycker jag inte att jag är helt frisk, men jag mår sååå mkt bättre, och kan hantera saker på ett helt annat sätt idag!Mina behandlingar fick jag genom psykiatrin, de var högkostnads berättigade, så efter ett antal besök fick jag frikort...
  • bellanbus
    zasata skrev 2007-11-03 11:23:30 följande:
    okej, det låter ju lite bättre.. skulle jag vilja prova! bara känna att slippa panikångesten vore så skönt. men är det pykarin man kontaktar då?
    Ja här var det så, jag bor i Skåne... dock vet jag inte om allmän psykiatrin överlag ger KBT, det är nog varierande.
    Men hypnos borde ju gå att få, det är ju en vanlig fobi behandling.

Men kontakta du psykiatrin i första hand, om inget annat så vet de ju var du ska vända dig!
  • Mamasnest
    zasata skrev 2007-10-27 22:56:37 följande:
    vad e det för vaccin?
    Det är vaccin mot den typ av magsjuka som man får genom något man äter. De flesta har ju haft "turistmage" när de åker utomlands och det är sånt detta vaccin hjälper mot.
    Om min son blir lös i magen tror han att han har magsjuka och får panik direkt. Detta hjälper ju inte direkt och eftersom han tror att han har magsjuka så blir han illamående osv. Nu när vi var ute och reste sist efter att han fått vaccinet så slappnade han av mer och det var det vi hade hoppats på. I mars ska han till Egypten med sin pappa och då tänker jag hämta ut en till dos vaccin till honom.

Om någon är intresserad av detta vaccin ska ni prata med husläkaren så skriver de ut detta åt er. Det är ett litet medel som man blandar ut i vatten och dricker så det är inte någon spruta eller så.
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden spyfobi!!!!!