zasata skrev 2007-11-02 22:40:09 följande:
hur har du fått en diagnos?hur fånka hypnos och kognitiv beteende terapi? var har du gått, vilken ort? bor i göteborg men vet itne riktigt var jag skall vända mig..
Min KBT gick inte alls till så som andra här beskriver. Därav anledningen att jag genomgick den, för min första fråga var om jag skulle typ behöva sitta o stoppa fingrarna i halsen...vilket min terapeut bara skakade på huvudet åt...
Vi jobbade med min ångest, med att övervinna min ångest, hitta handlingsplaner för att hantera min ångest, gå igenom scenarier i huvudet på "om detta händer" och sedan tänka hur jag reagerade och hur jag kunde göra för att ändra min reaktion...
Vi jobbade väldigt mkt med att vända på tanken, lära mig att tänka på ett annat sätt. Sedan skrev jag ner typ ett mantra, där jag skrev om att kräkas, typ att "Man dör inte av det, det går över, många gör det utan att få ångest" och så vidare, detta rabblade jag så fort jag fick panik...
Hypnosen fungerade som så att jag fick gå några gånger för att först komma ner i rätt medvetande/avslappning, det kan ta olika lång tid för olika människor... Sedan så satt psykologen i detta fallet och pratade om kräkning, och för och nackdelar och hur jag skulle tänka och ja han skulle stärka mig på ett undermedvetet plan. Sista sessionen spelades in på ett kassett band och sedan skulle jag upprepa denna behandlingen hemma en viss tid efteråt.
Som sagt så tycker jag inte att jag är helt frisk, men jag mår sååå mkt bättre, och kan hantera saker på ett helt annat sätt idag!
Mina behandlingar fick jag genom psykiatrin, de var högkostnads berättigade, så efter ett antal besök fick jag frikort...