• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • SaramedM

fast är det verkligen ett vaccin i ordets rätt bemärkelse?

Med tanke på alla olika saker i mat man kan bli dålig av så verkar det osannolikt.

Är det inte mer bra bakterier som man laddar kroppen med ?

Mamasnest skrev 2007-11-03 21:37:43 följande:
    Det är vaccin mot den typ av magsjuka som man får genom något man äter. De flesta har ju haft "turistmage" när de åker utomlands och det är sånt detta vaccin hjälper mot. Om min son blir lös i magen tror han att han har magsjuka och får panik direkt. Detta hjälper ju inte direkt och eftersom han tror att han har magsjuka så blir han illamående osv. Nu när vi var ute och reste sist efter att han fått vaccinet så slappnade han av mer och det var det vi hade hoppats på. I mars ska han till Egypten med sin pappa och då tänker jag hämta ut en till dos vaccin till honom. Om någon är intresserad av detta vaccin ska ni prata med husläkaren så skriver de ut detta åt er. Det är ett litet medel som man blandar ut i vatten och dricker så det är inte någon spruta eller så.
  • Mamasnest
    SaramedM skrev 2007-11-03 22:10:00 följande:
    fast är det verkligen ett vaccin i ordets rätt bemärkelse?Med tanke på alla olika saker i mat man kan bli dålig av så verkar det osannolikt.Är det inte mer bra bakterier som man laddar kroppen med ?
    Läkaren sa att det är ett vaccin och på apoteket sa de samma sak. Jag vet inte exakt hur det funkar men de sa att det är det vaccinet man ger till folk som ska åka utomlands och är rädda att bli dåliga i magen pga maten.
    Trebarnsmamma på heltid
  • SaramedM

Ok
    Vet du vad det heter?

Mamasnest skrev 2007-11-03 22:12:42 följande:
    Läkaren sa att det är ett vaccin och på apoteket sa de samma sak. Jag vet inte exakt hur det funkar men de sa att det är det vaccinet man ger till folk som ska åka utomlands och är rädda att bli dåliga i magen pga maten.
  • Mamasnest
    SaramedM skrev 2007-11-03 22:13:16 följande:
    OkVet du vad det heter?
    Jag minns tyvärr inte. Jag kan försöka luska fram det i morgon om ingen annan hittar det innan mig.
    Trebarnsmamma på heltid
  • joe1

Hej alla!
    Ducoral heter vaccinet...
    Är det någon här som är medlem i SME (emetofobi.se)???
    En jätte bra sida för de som verkligen är rädda för s*y, ms-
    Man har all stöttning man kan få där om allt.

• Mamasnest
    joe1 skrev 2007-11-04 07:52:11 följande:
    Hej alla! Ducoral heter vaccinet...Är det någon här som är medlem i SME (emetofobi.se)???En jätte bra sida för de som verkligen är rädda för s*y, ms-Man har all stöttning man kan få där om allt.
    Ja just det så heter det ju! Kan du mer om hur det fungerar och vad det hjälper mot?
    Trebarnsmamma på heltid
  • zasata

jag har försökt att bli medlem, men vet inte varför jag aldrig fick nått mail, om dom inte gordkände mig eller vad..

joe1 skrev 2007-11-04 07:52:11 följande:
    Hej alla! Ducoral heter vaccinet...Är det någon här som är medlem i SME (emetofobi.se)???En jätte bra sida för de som verkligen är rädda för s*y, ms-Man har all stöttning man kan få där om allt.
  • joe1

Det är mest ett vaccin mot kolera, men fungerar även mot de bakterier som finns i viss mat utomlands. Men som sagt kolera i allra högsta grad. Har nyligen tagit dosen, då vi åkte till Thailand. Och med min fobi så är jag i allra högsta grad insatt i alla dessa saker
    Biobics kapslar är något jag äter. Finns att köpa på hälsokost. De sägs att dessa ska ätas i ms tider. Det är råmjölks tabletter. Sen för den som är rädd för att s*y, så be er läkare skriva ut primperan. Anti kräk medecin. Jag äter så fort jag mår lite illa. Hatar höst, vinter och vår och dessa ms som härjar...

• LykkeLee

Men när jag sa till min läkare att jag har spy-fobi så skrattade han bara och sa "Jaaa du.. det är nog ingen som tycker det är speciellt kul att kräkas, men det hör ju till såhär i magsjuketider" jag kände mig totalt tillintetgjord..

Svar på tråden spyfobi!!!!!