• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

sambons syster är här hon är 27 och vet att jag har spy fobi... hon har ätit hur mkt godis som helst och sitter nu och säger jag mår så illa jag mår så illa..

men håll käften! nu e jag livrädd.

• Iorlover
    zasata skrev 2007-11-04 21:24:04 följande:
    sambons syster är här hon är 27 och vet att jag har spy fobi... hon har ätit hur mkt godis som helst och sitter nu och säger jag mår så illa jag mår så illa..men håll käften! nu e jag livrädd.
    Visst är det elakt!!
    Jag är skitskraj då folk äter godis...sitter som en hönsmamma o ber dom ta det lugnt o känna efter så de inte äter för mycket!!
  • zasata

ja, sådan är jag med! när sambon äter nått "ät inte så mkt, du kan må illa" han hatar mig när jag håller på så. mwn jag kan itne hjälpa det. nu sitter jag här med en klump i magen, skulle strax lägga mig då jag skall upp tidigt och jobba i morgon.. men nu  vågar jag inte. kommer bara ligga och lyssna efter ljud..

Iorlover skrev 2007-11-04 21:25:46 följande:
    Visst är det elakt!!Jag är skitskraj då folk äter godis...sitter som en hönsmamma o ber dom ta det lugnt o känna efter så de inte äter för mycket!!
  • TLT

någon annan son äter biobic kapslar än jag? och vet ni om de finns att köpa i butik?

• TLT

jag köper mina på nätet och det blir dyyyyyrt!!!!!

• TLT

wn annan fråga, jag har alltis trott/hört att lösgodis badar i bakterier under vintern! så jag slutar äta det efter sommaren fastän det är sååå gott!!
    men nu fick jag höra att allt socker som finns i godiset tar död på bakterierna så att det inte är någon fara, stämmer det??

• Aussielotta

Ang hur ens fobi har uppkommit.... Ni som är känsliga LÄS INTE:

..... så tror jag att min fobi uppkom när jag var ungefär 5-6 år då min bror (1,5 år äldre) hade magsjuka och kräktes. Jag förstod aldrig riktigt då vad det var mer än att han var sjuk. Sen under kvällen så minns jag så väl att jag vred och vände mig i fotöljen i v-rummet och såg på cirkus. Sen när mamma sa att jag måste lägga mig och hon skulle förbereda tandborstning så la jag mig på rygg på min säng och sen fick jag plötsligt hela munnen full med spy och spydde ner hela vår skotskrutiga heltäckningsmatta i hallen.... Oerhört traumatiskt för mig. Under de närmaste 7 åren fram till jag var 13 år var jag hypernervös för att spy. Jag trodde jag var illamående varje natt och sprang in till mamam och pappa jämt och trodde jag skulle spy. Mamma var nådigt trött på mitt beteende. Jag stod ibland utomhus i svinkyla i nattlinne och jacka och tittade på stjärnor mitt i natten när jag tyckte att jag mådde illa...bara för att avleda illamåendekänslan. Kylan fick mig att få frossa och jag kunde på så sätt sluta tänka på illamående. Till slut blev jag så trött att jag var tvungen att gå in och lägga mig. Då somnade jag och jag spydde givetvis inte. Inte förrän jag var 13 år och vaknade en natt av att jag VERKLIGEN mådde illa. FÖrst DÅ kunde jag känna skillnaden på riktigt illamående och mina tidigare inbillade illamåenden. Återigen in till mamma och pappa och den natten spydde jag en gång i mammas säng och sen ytterligare en gång på toa, sen var jag bra. Jag minns att det inte var kul alls, men det gick så satans fort andra gången och sen mådde jag bra. Sen dess har jag inte spytt (är nu 31 år).

Trodde jag inte ksulle klara förlossningen. Var mest rädd för att spy. Smärtan brydde jag mig inte om. Tog lite lustgas (40 % lustgas, resten syre), men tror helt klart jg andades fel, för jag vågade inte andas in tillräckligt länge utan tog bort masken med rädsla för att jag skulle spy. När huvudet tog i Spinae så mådde jag lite illa, men jag höll tillbaka och spydde inte.

I lördags skulle vi ha min bror och två barn på lunch här hemma. Tur var väl det att vi ändrade dag, för hela familjen hade magsjuka från i måndags (brorsans sambo blev sjuk då) och till fredagen (då lilltjejen i familjen blev dålig).....Konstigt nog meddelade de inte mig alls om detta, utan lunchen blev inställd pga att vi hade andra planer den lördagen. Tycker gott de kunde avbokat lunchen redan på onsdagen då halva familjen var däckade....Inte kul. Lilltjejen gick till dagis på fredagen, vilket jag tycker var VANSINNIGT att släppa iväg henne dit även fast hon var frisk på morgonen. Men det kan väl även en idiot räkna ut att även hon kommer att bli sjuk om resten av familjen varit däckade hela veckan. Mkt riktigt så spydde hon ner dagisfröken ....hur roligt är det för resten av barnfamiljerna som har sina barn där???? Jag hade blivit fly förbannad om jag hade haft barn på det dagiset och fått reda på detta. Varför håller man inte henne hemma när det är fredag? Ingen annan vill väl bli sjuka. Nä, usch, ajg hatar sånt!

Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • lillasving

har absolut inte läst alla inlägg men härfinns en till!

Fy fasen för dess aåkommor! Reagerer precis som du, sten koll, känner feter, tror jag är snittad en gång i kvarten, har svårt att umgås med folk m.m
    en riktig fobimed ångest på slag, panikångest och allt som hör till!
    Har precis börjat min andra sväng i KBT ( kognetiv beteende terapi) Sist blev det bättre så nu hoppas jag ingen, orkar fasen inte en vinter till annars!

Pepper peppar....håller mina tummar för mig och alla andra tat vi slipper drabbas av den skiten!

• Wavva

TLT: Har för mig snarare tvärtom att baciller älskar socker dessvärre Själv undviker jag plockgodis när det går kräksjuka!

• Wavva

TLT igen:slipper du bli sjuk med de biobicskapslarna, de finns på apoteket tror jag t. om annars hälsokostaffärer. Ska börja ge sonen Sempers magdroppar så kanske han blir mindre sjuk också. Innehåller ju den där Reuteri bakterien som ska vara kanon mot vissa bakterier och immunförsvarsstärkande.

Svar på tråden spyfobi!!!!!