• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

vilken tur!

Emma w S skrev 2007-11-06 10:45:00 följande:
    inget hände med mig heller,men jag var vaken till kl tre för jag vågade inte somna...
    nu harm in sjuke sambo kommit hem, ligger i soffan.. jaja så länge han inte spyr så..
  • Hemulia

Vet inte om jag redan skrivit det här, men då skriver jag det igen.

Ni som verkligen lider av er rädsla, gå in på www.emetofobi.se och få stöd och tips.

Jag var likadan som er för några år sedan då jag inte hade stenkoll hur magsjuka smittar och så, men efter att ha kunnat prata med andra så mår jag tusen gånger bättre.

• Hemulia
    Juni78 skrev 2007-11-05 10:22:03 följande:
    Nån som kan svara på vad det egentligen är för skillnad på magsjuka o vks??Är det nåt som skiljer dem åt?
    Det är samma sak som alla andra magsjukevirus, bara det att det nu blivit vanligare under vintern och då kom media på den underbara iden att döpa det till vinterkräksjuka och skrämma skiten ur folk.

Det är samma virus som man drabbas av på sommaren, ingen skillnad.
    Sen finns det magsjuka orsakad av bakterier, men det är något annat.
  • Wavva

Men det föekommer i större utsträckning på vintern av någon konstig anledning. Läste i ett annat inlägg att det är på väg ett vaccin mot just caliciviruset. Hoppas det kommer snart eller att den äckliga bakterien självdör!

• Viktoria74

Jag har enorm fobi för allt vad spyor och spy heter. Förra fredagen fick min dotter magsjuka och jag lyckades ta hand om henne och hjälpa henne då hon kräktes, var ensam hemma med barnen utan att få panik. Visst, detta låter fånigt, men för mig var det enormt framsteg. Jag har i och med barnens magsjukor på något vis bearbetat detta och kan nu förhålla mig till magsjukor på ett lite bättre sätt. Jag gillar det inte, men kan undvika de gamla panikkänslor som förr dök upp.

• D med N och A

Fast det beror väl på att människor är ute mindre på vintern, lever närmre inpå varandra och så? Även dagis, skolbarn mfl är mest inomhus och då sprids viruset lättare. (Och inte för att märka ord, men lite tokigt formulerat blev det där va? Du skriver om Calici_viruset_ och hoppas att _bakterien_ självdör. )

Wavva skrev 2007-11-10 21:01:56 följande:
    Men det föekommer i större utsträckning på vintern av någon konstig anledning. Läste i ett annat inlägg att det är på väg ett vaccin mot just caliciviruset. Hoppas det kommer snart eller att den äckliga bakterien självdör!
  • zasata

hoppas det

• Juni78
    Är det sant att det kommer vaccin?Låter ju för bra för att vara sant....
  • Frosk

Åh tänkt vilken lycka om dom kunde fixa det!

• zasata

jag skulle betala vad som helst för det!

i fredags tog jag ett stort steg i rätt riktning, ringde vårdcentralen och satte upp en tid och hoppas jag får något lugnande i alla fall. hon i telefon skrattade typ åt mig, men jag brydde mig inte

Svar på tråden spyfobi!!!!!