• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • SaramedM

Du ska beskriva händelser som din ångest styr som tex att gå till affären eller körteorin, bio osv

zasata skrev 2007-11-20 23:14:49 följande:
    i morgon klockan 8a skall jag till läkaren, hoppas verkligen han förstår att jag behöver hjälp. undr vad jag skall säga.
  • Iorlover
    zasata skrev 2007-11-21 08:59:45 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-5-98/m27139025.htmlså gick det. var inne max 5minuter! han ansåg att jag inte behövde hjälp. så jävla ledsen nu.
    ++++++++VARNING FÖR SPRÅKET!+++++++++++++
    Alltså jag blir så fullkomligt galen på dessa läkare! Har varit med om en sak jag med denna vecka med läkare som inte lyssnar!! Det var inte första gången heller! Å när man mår dåligt så är det ju som du skrev att det tar såå mycket kraft att ringa det där samtalet och sen bemöts man av en stressad läkare som inte verkar ha tid!!!
    Jag blir så jävla förbannad! Jag har varit med om detta alltför många gånger för att det ska vara en tillfällighet känner jag!

Tycker så synd om dig och förstår hur du mår nu! Men ring igen eller ring någonannanstans! Lättare sagt än gjort...jag vet! Men försök! Ska göra det jag med men vet inte riktigt vart i mitt ärende. Man får kämpa!
  • zasata

jag e så rädd att jag e sjuk, var ju på vårdcentralen och där e folk sjuka!
    sen idag närj ag skulle hem hade någon spytt!!!!!

vill bara lägga mig slappna av, men hur går det med en skrikande bebis?
    måt jätte illa och har ont i magen och ebba bara skriker, försökt äta en macka i alal fall nu inte ätit sen 13.  men det hjälper ju inte!

• Emma w S

zasata

var hade någon spytt?
    På vc? eller på vägen hem?

Tror inte du behöver oroa dig alltför mycket. Så länge man försöker att låta bli att ha händerna vid munnen så klarar man mycket. Och jag gissar att du inte var bredvid stackaren som var sjuk. 

Det är bra att du försökte äta en macka, för antagligen är det lite hunger du känner av.
    Kramar

jag vill gå i ide nu...
  • jezzie

Komma på öppna förskolan dagen efter att man varit sjuk, jag tror jag blir tokig... jag skulle nog nästan ha ifrågasatt det (vet att man kanske inte ska och skulle säkert känt mig lite dum sen men vad f-n, jag fattar inte hur dom tänker)

• Iorlover
    jezzie skrev 2007-11-21 21:41:09 följande:
    Komma på öppna förskolan dagen efter att man varit sjuk, jag tror jag blir tokig... jag skulle nog nästan ha ifrågasatt det (vet att man kanske inte ska och skulle säkert känt mig lite dum sen men vad f-n, jag fattar inte hur dom tänker)
    Håller med! Hur faan tänker man? Är de så dåligt upplysta eller vad?? Sen fattar jag inte att de orkar över huvudtaget!
  • SaramedM

Jag hade sagt till, och sen gått hem och hållt tummarna

jezzie skrev 2007-11-21 21:41:09 följande:
  • zasata

på öppna förskolan här får man inte komma om man inte kan gå på dagis också. dom e jätte hårda med det, bra tycker jag!

någon hade spytt när jag skulle gå på bussen!
    slutade med panik samtal till sambon som vägrade gå hem från jobbet och hämta mig. släpade med en kompis på 1½timmes promenad..

• Lilla V

Ja huana mej, på ett sätt är det ju inte konstigt att man har spyfobi, för det e ju jäävligt äcklligt att må illa, spy och lida me andra som låter och spyr och mår illa :(
    Men samtidigt retar jag mig på att man inte bara kan ta det för vad det är! TYp "okej, det är helt vidrigt. Fine"

Men en intressant sak: Det finns tydligen ett rent fysiologiskt samband mellan illamående och ångest. Mår man illa får man alltså ofta rent fysiskt ångest, och tvärtom. Fick lära mig det av en sjuksköterska när jag var på kurs i äldrevården.
    Det kan ju vara förklaringen till denna panik, att man ens har den menar jag! Att man minns de gånger man själv varit sjuk o mått illa, och förknippar detta med mycket ångest, fast man inte först tänkte på ångesten utan på illamåendet.

För annars vore det ju enkelt att se det mer sakligt och tycka att det är äckligt och jobbigt men inte panik!

Huu, bara jag tänker på att ställa fram en röd spann vid sängen får jag darrningar!

Svar på tråden spyfobi!!!!!