• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Emma w S

Lilla vivvlan

Varför måste spannen alltid vara röd?
    Lustigt att du nämnde det

jag vill gå i ide nu...
  • Wavva

usch spann... bättre att okupera toan och sova där typ eller springa om man mår illa. det är ju skit vidrigt att spy i en hink. blä! har nog aldrig gjort det. Jag vil helst vara i en skog om man e sjuk så kan man spy i skogen bara fast det blir ju inte så när man e sjuk dessvärre.

• zasata

ååå jag e så rädd, känner mig typ matt mår lite illa och har en stor klump mellan revbenen...

• bellanbus
    Lilla V skrev 2007-11-22 10:07:58 följande:
    Ja huana mej, på ett sätt är det ju inte konstigt att man har spyfobi, för det e ju jäävligt äcklligt att må illa, spy och lida me andra som låter och spyr och mår illa :( Men samtidigt retar jag mig på att man inte bara kan ta det för vad det är! TYp "okej, det är helt vidrigt. Fine"Men en intressant sak: Det finns tydligen ett rent fysiologiskt samband mellan illamående och ångest. Mår man illa får man alltså ofta rent fysiskt ångest, och tvärtom. Fick lära mig det av en sjuksköterska när jag var på kurs i äldrevården. Det kan ju vara förklaringen till denna panik, att man ens har den menar jag! Att man minns de gånger man själv varit sjuk o mått illa, och förknippar detta med mycket ångest, fast man inte först tänkte på ångesten utan på illamåendet. För annars vore det ju enkelt att se det mer sakligt och tycka att det är äckligt och jobbigt men inte panik! Huu, bara jag tänker på att ställa fram en röd spann vid sängen får jag darrningar!
    Min terapeut och jag kom fram till detta också, att det jag upplever är ångestattacker och att min hjärna då "signalerar" illamående och vice versa. Vilket jag köper till 100 procent!

För övrigt så har jag överlevt 3 dagars magsjuka för egen del! Slapp dock att spy, men det var med nöd och näppe...
    Välkomna till Effelltown....
  • Emma w S

wavva
    Jag spyr aldrig i toaletten.
    Jag blir så paralyserad att jag intekan röra mig, än mindre ta mig till toaletten. Jag är glad om jag träffar spannen.
    Oftast brukar vi behöva köpa ny matta...

En gång lyckades jag pringa till duschen. Vet inte vad som flög i mig då

jag vill gå i ide nu...
  • SaramedM

Jag bor på toan istället och slits mellan hur skönt det är efter att man kräks när man faktiskt i alla fall en stund mår bättre pch att jag inte vill spy, nästan inte klarar det heller.

Jag önskar faktiskt att jag inte kunde hålla emot det så länge som jag gör, tycker att timmarna innan man kräks är värst nästan.

Emma w S skrev 2007-11-22 15:50:27 följande:

wavvaJag spyr aldrig i toaletten.Jag blir så paralyserad att jag intekan röra mig, än mindre ta mig till toaletten. Jag är glad om jag träffar spannen.Oftast brukar vi behöva köpa ny matta...En gång lyckades jag pringa till duschen. Vet inte vad som flög i mig då
  • zasata

jag vet inte vad jag gör med tanke på att jag var 6år senast jag spydde, men i natt hade jag en plastpåse vid sängen..
    känner mig fortfarande inget vidare, men tänkte försöka gemi g ut så dotter får lite luft + att vi måste handla amt inget bröd eller mjölk eller nått hemma..

• Emma w S

SaramedM
    Jag håller med dig. Efter jag har kräkt så känns det helt okej. Då kan jag ta hand om allt, och går gärna och duschar. Men innan... HU... vad jag mår dåligt då.
    Det är så man önskar att man hade modet att stoppa fingrarna i halsen...

jag vill gå i ide nu...
  • SaramedM

Precis!

Emma w S skrev 2007-11-22 16:27:49 följande:

SaramedMJag håller med dig. Efter jag har kräkt så känns det helt okej. Då kan jag ta hand om allt, och går gärna och duschar. Men innan... HU... vad jag mår dåligt då.Det är så man önskar att man hade modet att stoppa fingrarna i halsen...
  • Emma w S

zasata
    wow, 6 år.

Jag spydde senast maj -06.

Spydde i tre olika omgångar när jag jobbade inom barnomsorgen 2004-2007...
    Nu bytar jag karriärbana... need I say more?

jag vill gå i ide nu...
Svar på tråden spyfobi!!!!!