• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • bellanbus
    Wavva skrev 2007-11-22 21:18:03 följande:
    För några veckor sedan var min son sjuk ju och mannen fick diarré och jag mådde så jävla illa och ville bara in bli sjuk, men uppträdde ändå rätt sansat til skilnad från förra året. (Jag och sonen som blivit "frisk" stack direkt på morgonen till svärmor för att äta frukost och sedan åkte vi till en kompis som har häst och var ute med henne hela dagen och sov sedan hos min mamma (som liksom svärmor blev smittad dessvärre). Iallafall så hjälpte panodil mot huvudvärken och kanske lite mot illamåendet och gaviscon. Utöver det åt jag vitpepparkorn och medicinsk kol och proviva (sansat va´....)Bra att ha en plan om man skulle ha otur, sist skickade jag ner mannen på toan i källaren då han skulle skita för att slippa oroa mig för att höra ljud. Sen försökte jag tänka "Om några dagar är allt bra igen och om jag blir sjuk kanske jag kan ta med några mama tidningar till dass och täcke etc, kanske passa på att måla naglarna emellan attackerna...hjälpte att tänka så.
    Lite såhär strukturerar jag också upp min ångest...känner igen nagelackstankarna...jag löser väldigt mycket korsord under mina attacker *S*

Det känns bättre om man har en "plan" liksom...och samtidigt håller sig så sysselsatt som möjligt!
    När dottern haft magsjuka passar jag på att städa alla skåp och skrymslen och sortera papper och sådant för att hålla igång liksom...
    Välkomna till Effelltown....
  • stolt2barnsmamma

när man mår illa eller man känner att man ska snart kräkas så ta en primperan tablett..det gör succen =)

• zasata

vad e det?

stolt2barnsmamma skrev 2007-11-22 21:35:56 följande:
    när man mår illa eller man känner att man ska snart kräkas så ta en primperan tablett..det gör succen =)
    jag vet ju inte hur man mår när man ska kräkaas..
  • SaramedM

Hur får man tag i primperan?

Om man inte kräks ligger ju sjukdommen kvar i kroppen...

stolt2barnsmamma skrev 2007-11-22 21:35:56 följande:
  • zasata

vad är gaviscon?
    skänt att ni har mer än 1 toa!! var glad för det
    men är du rädd för diarré också med? det har jag inte problem med alls.

Wavva skrev 2007-11-22 21:18:03 följande:
    För några veckor sedan var min son sjuk ju och mannen fick diarré och jag mådde så jävla illa och ville bara in bli sjuk, men uppträdde ändå rätt sansat til skilnad från förra året. (Jag och sonen som blivit "frisk" stack direkt på morgonen till svärmor för att äta frukost och sedan åkte vi till en kompis som har häst och var ute med henne hela dagen och sov sedan hos min mamma (som liksom svärmor blev smittad dessvärre). Iallafall så hjälpte panodil mot huvudvärken och kanske lite mot illamåendet och gaviscon. Utöver det åt jag vitpepparkorn och medicinsk kol och proviva (sansat va´....)Bra att ha en plan om man skulle ha otur, sist skickade jag ner mannen på toan i källaren då han skulle skita för att slippa oroa mig för att höra ljud. Sen försökte jag tänka "Om några dagar är allt bra igen och om jag blir sjuk kanske jag kan ta med några mama tidningar till dass och täcke etc, kanske passa på att måla naglarna emellan attackerna...hjälpte att tänka så.
  • stolt2barnsmamma

det är en tablett så man inte kräks o mår illa. det har man mest till migrän o så. MEn det funkae på mej o mina barn. visst det sitter kvar i kroppen o man mår dåligt. men hellre de än o spy ...

• Ellieott

Visste ni att om man har B i blodet, alltså blodgrupp B eller AB så är man i princip immun mot vinterkräksjukan?

Jag blev överlycklig för jag har ju AB, och jobbar dessutom i riskzonen för att drabbas(äldreboende och boendeserive!

• zasata

är de receptfritt?

stolt2barnsmamma skrev 2007-11-23 10:14:22 följande:
    det är en tablett så man inte kräks o mår illa. det har man mest till migrän o så. MEn det funkae på mej o mina barn. visst det sitter kvar i kroppen o man mår dåligt. men hellre de än o spy ...
    jag tror jag ahr B+! är de bra då?
    Ellieott skrev 2007-11-23 10:19:25 följande:
    Visste ni att om man har B i blodet, alltså blodgrupp B eller AB så är man i princip immun mot vinterkräksjukan? Jag blev överlycklig för jag har ju AB, och jobbar dessutom i riskzonen för att drabbas(äldreboende och boendeserive!
  • Lenis80

Uch jag mår så dåligt.Det där hemska sjukdomen har nu intagit landet riktigt hörde jag.Jag är inte rädd för att spy bara jag är hemma.Så jag håller mig hemma mesta delen av tiden nu.
    Och har nu fått ett jobb som jag ska försöka sköta.Tänk om jag börjar må illa där vad gör jag då?? tar mina saker och springer.
    Har ångest från och till varje dag..

• zasata

vad ahr du fått för jobb?

Lenis80 skrev 2007-11-23 10:41:56 följande:
    Uch jag mår så dåligt.Det där hemska sjukdomen har nu intagit landet riktigt hörde jag.Jag är inte rädd för att spy bara jag är hemma.Så jag håller mig hemma mesta delen av tiden nu.Och har nu fått ett jobb som jag ska försöka sköta.Tänk om jag börjar må illa där vad gör jag då?? tar mina saker och springer.Har ångest från och till varje dag..
    här kan ni läsa om hur mkt det ökat(dubblats!!) på en vecka om ni vågar.
    www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/norovirusrapporter/sasongen-2007/norovirusrapport-vecka-46-2007/
Svar på tråden spyfobi!!!!!