• jenniann

Khao Lak....

Hej! Vi ska åka till Khao Lak den 9 november hela familjen med vår minsta 5 månaders bebis, nån som vet om det finns blöjor att köpa där? Nån som varit i Khao Lak nyligen? Hur är prisnivån efter tsunamin, jag har hört att de gärna vill att turismen ska sätta fart där igen så prisnivåerna är något lägre...Vi tar gärna emot tips..Vi ska bo på Royal Bangsak resort....någon som vet något bra/dåligt om hotellet?

• Svar på tråden Khao Lak....
  • Kaffekopp
    LillaMysan skrev 2008-01-08 17:42:48 följande:
    Vi har bokat här: www.gerd-noi.com ska också ut till similan några dagar med båt Tror vi betalar 300 kr per natt för två stycken.. :-P Tycker det verkar jättemysigt ialla fall Och nu när jag ändå skriver här! Finns det någon som kan rekomendera en bra undervattens kamera till ett hyfsat pris? Funkar Mares eller Fujjis bra?
    Vill du ha engångs eller vill du ha kamerahus till din digitala? Man kan hyra digitala med undervattenshus på många ställen för ett par hundra per dag. Fungerar superbra!
  • Panna82

LillaMysan: Det är ett mysigt ställe. Fast jag skulle inte vilja bo i bungalowsen (stavning?) närmast stranden, allt och alla går förbi där hela tiden. Vi käkade lunch på deras restaurang väldigt många gånger. Inte den trevligaste personalen tyvärr, samt att de gjorde fel med vår beställning mer än en gång.

• Esping

Pingulina - vi ska bo på Khao Lak Merlin Beach Hotel, tror jag det heter. Verkar väldigt flådigt o det ska bli superskönt att bo lite lyxigt, särskilt när det är första gången vi är på långresa med vår 16 månaders son. Inte omöjligt att vi gör någon avstickare någon natt nånannanstans också.

• PALGBG

Hej Esping, vi bodde på Merlin och jag kan bara gratulera till ett utmärkt trevligt val. Vi är nöjda och ger stället två tummar upp. Så mysigt och lagom lyxigt. Inte snobbigt alls. Glöm inte att besöka Baan Sunerta och ta en Swedish-massage efter deras underbara lunch, vår favorit var Pad Thai och till efterrätt bananpannkaka med glass - det lär lillen gilla. Baan Sunerta ligger längst norr ut på stranden och består av ett litet mysigt minihotell med restaurang på stranden, en härligt saltvattenspool som man är ensam i och fräscha toaletter... och en och annan hund då. Vi avundas er som har allt framför er!

• PALGBG

P.s. Du behöver inte ha adapter med dig - de använder också 220 volt.

• Esping

Hej PALGBG! Tack för ditt inlägg, nu känns det om möjligt ännu bättre!! Ska skriva ner Baan Sunerta och se till att vi tar oss dit.

Fanns det någon 'shopping' på hotellet, jag tänker på tex badleksaker till lillen, hygienartiklar och snacks odyl? Eller är det Khao Lak-'byn' som gäller då? (Kanske står i tråden bakåt, ska läsa på lite mer när jag har tid)

• PALGBG

Hej igen Esping, precis utanför hotellet finns det en presentshop där du kan köpa lite småsaker att leka med men allt är såklart väldigt dyrt. Ta med egna simpuffar e.x. Sedan finns det en skräddare vägg i vägg med presentshopen (som är riktigt otrevlig/arbetsskygg -gå inte dit) och ett litet hörn längre ner på gatan med minimarket, researrangör, bar, skräddare med mera, där står även taxibilarna till centrum.

Tjejen i minimarketen är väldigt trevlig och där kan du lämna in för tvätt för 50 bath per kilo. Köpa Pringles, glass, läsk, öl, vatten och Kitkat/Toblerone (godis i övrigt köpes i stan), det finns lite annat smått där men om du vill ha blöjor/shampoo/våtservetter med mera rekommenderas supermarket inne i stan. Det är svårt att hitta leksaker (hink, spade) till barnen och när du hittar dem så är det både dyra och dåliga. Rekommenderar att handla inne i stan på någon supermarket/mindre market (ej butikerna) eller på marknaden på andra sidan stan på torsdagar. På marknaden kan du handla billigt men det är svårt att hitta saker som är riktigt är av "svenskt snitt". Jag handlade lite barnsaker när jag var där - söta såpbubblor, en gulligt prinsessklänning till utklädningslådan på dagis och en leksaksbil. Det går inte att pruta där utan alla priser är de som är. I butikerna är det skamlös prutning som gäller - alltid med leende på läpparna.

Snabba tips:
    Åk inte till PhiPhi-öarna - det är för långt och inte värt det. Ta med åksjuketuggummi om ni ska åka speedboat till Similan - som är väldigt fint. Läkaren som Fritidsresor har kontakt med är toppen och gör hembesök några timmar efter du ringt. Apoteken är välutrustade och har billiga, bra läkemedel (dock ej paracetamol-suppar) så du behöver inte ta med för mycket av detta (köp myggmedel), det finns hårtork på rummet och ta inte med för mycket kläder då det är billigt att både köpa och tvätta.

Bild från Baan Sunetra har jag lagt in tidigare i tråden.

Har du fler frågor så får du gärna ställa dem - annars får du gärna skriva lite när du är på plats/kommit hem hur du har det.

• Esping

PALGBG - Åh en egen Merlin-guru, jag kommer bomba dig med frågor ända tills vi åker nästa fredag!!

Menade du att vi ska köpa myggmedel i de billiga thailändska apoteken, eller hemma? *lite trögfattad*

Låter iaf som att vi klarar oss med det som finns i närmaste omgivningarna de första dagarna, givet att vi har blöjor så det räcker med.

Fanns det fler restauranger i närheten (gångavstånd) än de på hotellet,eller är det taxi som gäller då? Är ju smidigt att låta lille prinsen somna i sulkyn och gå hem från restaurangen om möjligt.

Nu har jag börjat skriva allsköns listor och längtar, längtar....!

• Kaffekopp
    Esping skrev 2008-01-09 21:31:06 följande:
    PALGBG - Åh en egen Merlin-guru, jag kommer bomba dig med frågor ända tills vi åker nästa fredag!! Menade du att vi ska köpa myggmedel i de billiga thailändska apoteken, eller hemma? *lite trögfattad*Låter iaf som att vi klarar oss med det som finns i närmaste omgivningarna de första dagarna, givet att vi har blöjor så det räcker med.Fanns det fler restauranger i närheten (gångavstånd) än de på hotellet,eller är det taxi som gäller då? Är ju smidigt att låta lille prinsen somna i sulkyn och gå hem från restaurangen om möjligt.Nu har jag börjat skriva allsköns listor och längtar, längtar....!
    Att åka till Phi Phi-öarna tar bara en timme med färja från Baan Saladan (om man inte åker på dagsutflykt). Phi Phi är några av mina favoriter, så jag kan rekommendera det, men att åka longtailbåt är ju inte något att rekommendera. Men färjan går snabbt och smidigt om man vill komma bort en dag bara :)
  • LillaMysan
    Panna82 skrev 2008-01-08 19:58:35 följande:
    LillaMysan: Det är ett mysigt ställe. Fast jag skulle inte vilja bo i bungalowsen (stavning?) närmast stranden, allt och alla går förbi där hela tiden. Vi käkade lunch på deras restaurang väldigt många gånger. Inte den trevligaste personalen tyvärr, samt att de gjorde fel med vår beställning mer än en gång.
    Ajdå :-S Vi har bokat alla husen "påväg" mot stranden men man kommer väll inte vara där så mycket är det tänkt Jaså, vad tråkigt om de var otrevliga, men hur var maten? Usch vad trist med bokningen hoppas det inte upprepas :-P Vad hände?
  • Panna82

LillaMysan: Maten var det inget fel på, inte den godaste i Khao Lak men helt ok. Jag åt oftast Tom Kah Gai.

En gång beställde vi två st. tom kah gai utan ris. Då kommer de in med EN tom kah gai MED ris. En annan gång hade jag beställt bananshake som aldrig kom. Fick säga till tre gånger innan de äntligen kom med en. Tre minuter senare kom de med en till som jag inte ville ha... Sen lite andra missförstånd...

Husen "på väg" till stranden ligger mysigt tycker jag. Det är just beach front som blir lite väl oprivat.
    Men som sagt; man tillbringar ju inte mycket tid vid hotellet.

• PALGBG

Kaffekopp: Det tog oss två timmar med taxi till Phukets pir och sedan 1 1/2 timme med cruiserbåt för 3 timmar på ön och sedan samma resa tillbaka igen. Är man i Khao Lak bör man nog stanna en natt på Phi Phi för att det ska vara värt. Dessutom ta sig från den lilla "byn" eftersom den var både smutsig, tråkig och vattnen var båtrika. Har dock hört att fortfarande är jättefint om man åker runt den stora ön.

Esping: Myggmedel bör du ha med dig om du inte tänker åka till stan och apoteket redan samma dag. Envisa rackare de Thailändska myggorna. När jag hade ont och det kliade använde jag tigerbalsam för att lindra lite - tigerbalsam är billigt i Thailand. Om du går till personalen i Beachveranda-restaurangen brukar de vara snälla och smörja på barnen lite antiklimedel på dagarna.

Det finns restaurangen runt hotellet, på stranden norrut (förbi Baan Sunetra) Khao Lak 07 gör goda Thailändska rätter, och sedan i det lilla centrumet och över storavägen. Bästa vägen att gå med barnvagn från stranden är faktiskt om du tar vägen märkt Tsunami equationszone bredvid Emerald Hotel - då kommer du direkt på det lilla centrumet och du kan gå på asfalterad väg till Merlin (aalt utan att behöva passera på stora vägen). Vi har släpat vagnen på stranden många gånger men det är obekvämt och tungt. Det finns ficklampa på hotellet och den kan vara bra att ha med när ni ska äta på kvällen.
    Ät inte europeisk mat på Thairestaurangerna där vid Merlin (Pastan är dock ok) - den är inte god. Om du vill ha europeisk mat ex. pizza, schnitzel, köttbullar finns det på Viking i stan som faktiskt har väldigt goda rätter. Merlins bbq-afton är toppen - välj den om ni ska äta buffé. Om du vill se fler bilder kan jag maila till dig om du inboxar mig din e-adress.

• Kaffekopp
    PALGBG skrev 2008-01-10 13:03:07 följande:
    Kaffekopp: Det tog oss två timmar med taxi till Phukets pir och sedan 1 1/2 timme med cruiserbåt för 3 timmar på ön och sedan samma resa tillbaka igen. Är man i Khao Lak bör man nog stanna en natt på Phi Phi för att det ska vara värt. Dessutom ta sig från den lilla "byn" eftersom den var både smutsig, tråkig och vattnen var båtrika. Har dock hört att fortfarande är jättefint om man åker runt den stora ön.Esping: Myggmedel bör du ha med dig om du inte tänker åka till stan och apoteket redan samma dag. Envisa rackare de Thailändska myggorna. När jag hade ont och det kliade använde jag tigerbalsam för att lindra lite - tigerbalsam är billigt i Thailand. Om du går till personalen i Beachveranda-restaurangen brukar de vara snälla och smörja på barnen lite antiklimedel på dagarna. Det finns restaurangen runt hotellet, på stranden norrut (förbi Baan Sunetra) Khao Lak 07 gör goda Thailändska rätter, och sedan i det lilla centrumet och över storavägen. Bästa vägen att gå med barnvagn från stranden är faktiskt om du tar vägen märkt Tsunami equationszone bredvid Emerald Hotel - då kommer du direkt på det lilla centrumet och du kan gå på asfalterad väg till Merlin (aalt utan att behöva passera på stora vägen). Vi har släpat vagnen på stranden många gånger men det är obekvämt och tungt. Det finns ficklampa på hotellet och den kan vara bra att ha med när ni ska äta på kvällen.Ät inte europeisk mat på Thairestaurangerna där vid Merlin (Pastan är dock ok) - den är inte god. Om du vill ha europeisk mat ex. pizza, schnitzel, köttbullar finns det på Viking i stan som faktiskt har väldigt goda rätter. Merlins bbq-afton är toppen - välj den om ni ska äta buffé. Om du vill se fler bilder kan jag maila till dig om du inboxar mig din e-adress.
    Jag tänkte fel!!! Tänkte på Koh Lanta *ding ding* Inte lätt att vara blond ibland Sorry! =)
  • City

Hej! ett tillägg ang. myggen. Det finns barnvänliga och vuxenanpassade myggspray här i Thailand, och jag rekommenderar att spraya och smörja runt 17.30. Man hör inte myggen när dom anfaller.... och betten kan bli såriga.

Om myggen ändå bitit kan KELA hjälpa och även tigerbalsam.

Hör av dig om du vill ha tips från en som bor i Phuket.

• PALGBG

KELA är det den där rosa hubbabubbakrämen som gör underverk?

• S72

Bra antikli medel att ha på myggbetten finns på supermarket för bara 31 bath! Superbra liten grön burk, det står bara på thai på burken så jag vet inte vad den heter tyvärr! Den innehåller bla eucalyptus oil, thyme oil m.m. Fråga personalen!

Ni som funderar på Phi phi, jag hörde av ett par som nyss varit där att det hade flytit omkring b*jskorvar i vattnet!! Bläääe, fräscht liksom! När vi var där 04 så tyckte jag phi phi mest liknade en sopstation och det luktade illa överallt. Synd att de inte kan ta hand om sopor och sånt på ett bra sätt

• Kaffekopp
    S72 skrev 2008-01-12 08:20:06 följande:
    Bra antikli medel att ha på myggbetten finns på supermarket för bara 31 bath! Superbra liten grön burk, det står bara på thai på burken så jag vet inte vad den heter tyvärr! Den innehåller bla eucalyptus oil, thyme oil m.m. Fråga personalen!Ni som funderar på Phi phi, jag hörde av ett par som nyss varit där att det hade flytit omkring b*jskorvar i vattnet!! Bläääe, fräscht liksom! När vi var där 04 så tyckte jag phi phi mest liknade en sopstation och det luktade illa överallt. Synd att de inte kan ta hand om sopor och sånt på ett bra sätt
    Jag älskar Phi Phi, var där flera gånger i vintras och ska tillbaka i år igen :) Det kan ju faktiskt vara bajs från barn som springer runt nakna på stränderna och bajsar också, det har jag sett ett par gånger :)
  • Therese81

Vi ska åka till thailand 2 mån i nov. och tänkte jag skulle skriva ner vad man måste se Har ni tips så kom gärna med dom...

• Kaffekopp
    Therese81 skrev 2008-01-13 12:21:40 följande:
    Vi ska åka till thailand 2 mån i nov. och tänkte jag skulle skriva ner vad man måste se Har ni tips så kom gärna med dom...
    Kika in den här tråden, den handlar om just sevärdheter i Thailand ;)
    www.familjeliv.se/Forum-5-106/m26027213.html
Svar på tråden Khao Lak....