• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Lillpyret0508

Men de som döps som spädbarn i svenska kyrkan kan välja att lämna kyrkan när de vill, utan konsekvenser.

Att det är helt valfritt att döpa sig till JV när man vill trots de konsekvenser som det senare kan få är ju en supersmart strategi från ledningen i Brooklyn. Ärligt talat, hur många ungdomar är mogna för ett sådant beslut? Och hur många vuxna, för den delen? När man blir riktigt hängiven eller "insnöad" på ett område så är det så lätt att man gör saker som man senare ångrar. När det gäller det allra mesta så KAN man ångra sig, man kan byta inriktning både en, två och flera gånger i sitt liv. Man provar sig fram. Men döper man sig till JV tar det liksom stopp. Det är hemskt!

• mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:52:49 följande:
    Jag vet ingen som döpt sig pga föräldrars press.
    Jag t.ex. och många med mig! Har du överhuvudtaget diskuterat detta med andra avhoppare eller spekulerar du bara?
  • Oates

aiphoz;
    "Jo visst är det synd om barnen..men även dom förstår ju så småningom vad det handlar om..sen beror det ju mycket på far/mor föräldern..om dom är stenhårt troende osv..vissa har ju kontakt med sin familj ändå.."

Detta handlar alltså om odöpta, minderåriga barn!

Att så helt, i så unga år, och helt utan egen förskyllan, förskjutas av sin närmaste släkt, det är något oerhört.

Visst, de förstod så småningom vad det handlade om.

Och valde därför att som vuxna gå in i andra religiösa sammanhang än JV.
    Vilket knappast kan förvåna någon.

• Storytelling
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:46:55 följande:
    TS, jag ber om ursäkt för att jag inte alls skriver nåt positivt och inte svarar på din fråga. Ska försöka hålla mig borta från att läsa alla vilseledande kommentarer här inne i tråden och på så sätt inte bli uppjagad och skriva en massa repliker.
    Ingen fara. Intressant med disskussioner

Men alltså ni som har positiva erfarenheter kan ni inte säga vad det är som gör rörelsen positiv?

Men barn som utesluts har ju aldrig valt. Förstår bara inte hur man kan bryta med sitt eget barn.
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:58:41 följande:
    Men alltså..bara för att man avänder ord som man gör om man är med i samfundet betyder inte det att man är troende nu..att jag skriver gör det ju lättare för andra jv att veta att jag inte är någon som bara har läst till mig en massa fakta,utan då vet dom att jag verkligen varit ett..bara för att jag numera är utelsuten betyder det inte att jag måste använda "era" ord..Och säg inte att jag har saker kvar att lära pga det..
    Så du kallar sektläran för "sanningen" för att du vill visa färg... sorry.. det låter bara korkat om du frågar mig.
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:59:22 följande:
    Men de som döps som spädbarn i svenska kyrkan kan välja att lämna kyrkan när de vill, utan konsekvenser. Att det är helt valfritt att döpa sig till JV när man vill trots de konsekvenser som det senare kan få är ju en supersmart strategi från ledningen i Brooklyn. Ärligt talat, hur många ungdomar är mogna för ett sådant beslut? Och hur många vuxna, för den delen? När man blir riktigt hängiven eller "insnöad" på ett område så är det så lätt att man gör saker som man senare ångrar. När det gäller det allra mesta så KAN man ångra sig, man kan byta inriktning både en, två och flera gånger i sitt liv. Man provar sig fram. Men döper man sig till JV tar det liksom stopp. Det är hemskt!
    Jo det är sant..men som sagt,man är nog rätt införstådd med vad man gör när man är 15-16år..sen att man inte kan gå ur hur som helst har ju med tron att göra,vilket man oxå vet när man gör sitt val..då är ju tanken att man ska tro ända in i döden..hur troligt det nu låter..håller med om att det är hemskt..men trots det så brukar jag inte snacka så mycket om det negativa jag upplevde..det hade inte så mycket med tron att göra utan mer med människorna i den..
  • Lillpyret0508

aihpoz: När du använder ord för att visa JV:n att du har varit ett själv, istället för att de ska tro att du läst dig till din fakta, så blir ju det du skriver bara ännu mindre trovärdigt i deras ögon. JV:n tror ju nämligen att alla avfällingar bara är ute efter att svärta ner organisationen. Nån "fakta" finns inte i deras värld så länge det handlar om saker som man reagerat negativt på. Däremot är allt positivt som påpekas om JV gärna sett som fakta. Kolla i tidigare trådar.

• aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 23:01:57 följande:
    Så du kallar sektläran för "sanningen" för att du vill visa färg... sorry.. det låter bara korkat om du frågar mig.
    Nej det var inte så jag menade..för att förklara det lättare och kanske på ett bättre sätt..ord man använt i flera år sitter fast där,precis som vissa svärord gör för andra..Bara för att jag gick ur församlingen försvinner inte mitt ordförråd..sen måste jag även säga att mycket inom tron är sant för mig,bara det att jag inte ville leva efter deras regler..
  • Lillpyret0508

aihpoz: Jag förstår dig. Jag menar absolut inte att hoppa på just dig. Har en del människor i min närhet som gått igenom precis samma sak som du.

• aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 22:59:38 följande:
    Jag t.ex. och många med mig! Har du överhuvudtaget diskuterat detta med andra avhoppare eller spekulerar du bara?
    Jag skrev att JAG inte kände nån..jag känner inte dig så hur skulle jag kunna veta din historia..ja jag har pratat med andra uteslutna..har vänner som valt samma väg som mig..men jag vet ju även hur de som fortfarande är kvar kände det inför sitt dop,dom gjorde det för att hänge sitt liv till ja...gud..
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?