• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Fru U

Men som med de flesta religioner är det svårt att se de positiva sidorna när man inte själv är med i församlingen/religionen

Live and let live
  • mampa
    Irme skrev 2007-11-15 20:30:59 följande:
    Men vännerna har jag kvar, och det är INGEN i församlingen som har fryst ut mig eller min familj. De är fortfarande lika trevliga och omtänksamma när man träffar dem. Stannar alltid och pratar när man ses på stan.
    ...du kan knappast ha varit ett döpt Jehovas!

Vidare undrar jag över vad du menar med att du har "vännerna" kvar? Är det att vara "vänner" att "prata när man ses på stan" jag menar... "bekanta" snackar man med på stan och "vänner" umgås man med privat, t.ex. bjuder på middag, passar varandras ungar... etc.
    ---
    Jag själv har försökt tänka tbax på min egen uppväxt och erinra mig om de "positiva" sakerna men jag vet inte vad som skulle ha varit så himla positivt. Hjälp mig minnas! Själv kan jag inte komma på ett dugg.
  • Fru U

Funderar på om de klara  regler som JV ställer upp kanske kan vara till hjälp för en del vilsna tonåringar....?

Live and let live
  • kobra

nä har inget positivt i tankarna när jag hör om jv

• Solita
    Storytelling skrev 2007-11-15 16:41:09 följande:
    Ingen som har nåt positivt?
    De jag träffat är som folk är mest tycker jag. Man kan inte säga att alla inom en viss religiös gruppering är på ett visst sätt.
  • Irme

Nä, jag var aldrig döpt.
    Mina föräldrar är, de har inte gjort något för att bli uteslutna. Men de har ofta kontakt och umgås med de vänner de hade under tiden i församlingen.

Ja, vänner. Inte bara bekanta. Vi blir hembjudna, de ringer och hör hur det är med oss, vi tränade tillsammans på brukshundsklubben innan jag flyttade till en annan stad t.ex.. Alla var man ju inte vän med, utan kanske bara bekant med en del, men som sagt, de är alla fortfarande lika trevliga människor.

Jag är ledsen att det är så många som har riktigt dåliga erfarenheter. Jag tror er.
    Idioter finns det inom alla religioner och folkgrupper, och det bidrar starkt till alla dåliga rykten. Det är ju oftast det negativa sakerna man får höra, vad det än gäller.

• aihpoz
    Irme skrev 2007-11-15 22:27:18 följande:
    Nä, jag var aldrig döpt.Mina föräldrar är, de har inte gjort något för att bli uteslutna. Men de har ofta kontakt och umgås med de vänner de hade under tiden i församlingen. Ja, vänner. Inte bara bekanta. Vi blir hembjudna, de ringer och hör hur det är med oss, vi tränade tillsammans på brukshundsklubben innan jag flyttade till en annan stad t.ex.. Alla var man ju inte vän med, utan kanske bara bekant med en del, men som sagt, de är alla fortfarande lika trevliga människor. Jag är ledsen att det är så många som har riktigt dåliga erfarenheter. Jag tror er. Idioter finns det inom alla religioner och folkgrupper, och det bidrar starkt till alla dåliga rykten. Det är ju oftast det negativa sakerna man får höra, vad det än gäller.
    Men om dom inte är uteslutna än och fortfarande umgås med vittnena så är dina föräldrar mest troligt bara overksamma..DÅ får dom i församlingen umgås som med vilket annat vittne som helst,samma sak gäller om man aldrig varit döpt!
  • Oates

Svårt att hitta något positivt att skriva om man inte är inne i organisationen.
    Har till stor del växt upp i denna organisation, har mycket släkt, och även vänner som är med.
    Men har också släktingar som är uteslutna, och även sk "avfällingar".
    Så mitt främsta intryck av JV är, (förutom felslagna profetior och ohållbara läror, som tex blodfrågan,) att denna organisation splittrar familjer.
    Detta har jag själv sett på nära håll, och det är oerhört smärtsamt att se far- och morföräldrar som inte vill ha kontakt med sina barnbarn, för att barnens föräldrar har valt att inte vara med längre!

• aihpoz

Jag har varit ett vittne tills jag fyllde 18år..Har en massa saker att säga men vet inte om detta är rätt plats eller tidpunkt..tycker liksom inte att man måste säga en massa dåliga saker bara för att man blivit utesluten..dock lever jag inte som ett jv i dagens läge..

• aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 22:32:00 följande:
    Svårt att hitta något positivt att skriva om man inte är inne i organisationen.Har till stor del växt upp i denna organisation, har mycket släkt, och även vänner som är med.Men har också släktingar som är uteslutna, och även sk "avfällingar".Så mitt främsta intryck av JV är, (förutom felslagna profetior och ohållbara läror, som tex blodfrågan,) att denna organisation splittrar familjer.Detta har jag själv sett på nära håll, och det är oerhört smärtsamt att se far- och morföräldrar som inte vill ha kontakt med sina barnbarn, för att barnens föräldrar har valt att inte vara med längre!
    Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör..
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?