• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Lillpyret0508

Tror inte att någon som står utanför denna sekt har något verkligt positivt att säga. Det kan finnas saker som VERKAR positiva, men när man skrapar lite på ytan så är det allt annat än positivt och sunt. Du måste nog fråga ett "riktigt" JV och de kan inte/får inte diskutera så livligt om sin tro så här, så chansen är liten att du får något ordentligt svar på din fråga TS.

• Irme

Aihpoz:

Kanske är det så :)

Poängen med mitt inlägg var dock att visa att jag har många positiva erfarenheter av att ha växt upp med dessa människor.
    Det är ju tyvärr många som inte har det.

• aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:36:28 följande:
    Tror inte att någon som står utanför denna sekt har något verkligt positivt att säga. Det kan finnas saker som VERKAR positiva, men när man skrapar lite på ytan så är det allt annat än positivt och sunt. Du måste nog fråga ett "riktigt" JV och de kan inte/får inte diskutera så livligt om sin tro så här, så chansen är liten att du får något ordentligt svar på din fråga TS.
    Jo nog får dom prata om sin tro..under min tid som ett JV pratade jag vitt och brett om det var någon som funderade,det är en samvetssak..
  • aihpoz
    Irme skrev 2007-11-15 22:37:20 följande:
    Aihpoz:Kanske är det så :)Poängen med mitt inlägg var dock att visa att jag har många positiva erfarenheter av att ha växt upp med dessa människor.Det är ju tyvärr många som inte har det.
    Oki..Nä det är ju inte det,tycker det verkar vara väldigt många med negativa åsikter just på denna sida..men men..alla lär ju få tycka som dom vill,inkl alla som är JV
  • Oates

aihpoz skrev:

"Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör.."

Tyvärr tror jag inte att alla som börjar studera med JV, och som senare blir JV, är medvetna om hur hårt det kommer att slå om de en dag väljer att lämna organisationen!

Det är inget som JV gärna berättar om.

Och, det viktigaste i mitt exempel, direkt ftån verklighetn:

BARNEN, de har aldrig gjort något val, ändå förlorar de kontakten med hela JV-släkten.
    Detta ger i många fall sår för livet.
    Och detta gäller massor av barn i Sverige.

Verkligen dålig frukt.

Nej, tyvärr, trots att jag känner många JV som jag tycker mycket om, så har jag svår att säga något positivt om en religion som splittrar familjer på detta sätt.

• Lillpyret0508

aihpoz: Att "prata" och "diskutera" kan ju vara två helt olika saker.

Vidare skriver du att man vet vilka konsekvenserna blir om man lämnar församlingen. Skulle detta göra sekten med positiv menar du? Detta innebär ju att många stannar av rädsla! Dessutom är det väl inte så lätt att veta vad man ger sig in på om man döper sig när man är, låt oss säga, typ 14 år. (JV tillämpar nämligen barndop) Om man döper sig när man är 14 år för att man kanske inte vet bättre, har föräldrars press på sig o s v och sen går ut när man är vuxen för man inser vad man gett sig in på, så ska man alltså få "sota" för det??

TS, jag ber om ursäkt för att jag inte alls skriver nåt positivt och inte svarar på din fråga. Ska försöka hålla mig borta från att läsa alla vilseledande kommentarer här inne i tråden och på så sätt inte bli uppjagad och skriva en massa repliker.

• aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 22:45:34 följande:
    aihpoz skrev:"Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör.." Tyvärr tror jag inte att alla som börjar studera med JV, och som senare blir JV, är medvetna om hur hårt det kommer att slå om de en dag väljer att lämna organisationen!Det är inget som JV gärna berättar om.Och, det viktigaste i mitt exempel, direkt ftån verklighetn:BARNEN, de har aldrig gjort något val, ändå förlorar de kontakten med hela JV-släkten.Detta ger i många fall sår för livet.Och detta gäller massor av barn i Sverige.Verkligen dålig frukt.Nej, tyvärr, trots att jag känner många JV som jag tycker mycket om, så har jag svår att säga något positivt om en religion som splittrar familjer på detta sätt.
    Det är ju inget dom måste just berätta om,såna saker får man ju reda på av att studera och vara ett aktivt vittne..dock vet jag inget vittne som inte har förklarat för den nya medlemmen vad som händer om den väljer att lämna.
    Jo visst är det synd om barnen..men även dom förstår ju så småningom vad det handlar om..sen beror det ju mycket på far/mor föräldern..om dom är stenhårt troende osv..vissa har ju kontakt med sin familj ändå..
    Jag har som sabgt själv varit ett jv och även min mamma var det när jag gick ur,samt alla mina "vänner"..att vara 18 år och gå igenom en sån sak var inte lätt,jag mådde piss och hamnade i en djup depression men till slut reste jag mig och nu har jag ett relativt bra liv..
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 22:46:55 följande:
    aihpoz: Att "prata" och "diskutera" kan ju vara två helt olika saker. Vidare skriver du att man vet vilka konsekvenserna blir om man lämnar församlingen. Skulle detta göra sekten med positiv menar du? Detta innebär ju att många stannar av rädsla! Dessutom är det väl inte så lätt att veta vad man ger sig in på om man döper sig när man är, låt oss säga, typ 14 år. (JV tillämpar nämligen barndop) Om man döper sig när man är 14 år för att man kanske inte vet bättre, har föräldrars press på sig o s v och sen går ut när man är vuxen för man inser vad man gett sig in på, så ska man alltså få "sota" för det?? TS, jag ber om ursäkt för att jag inte alls skriver nåt positivt och inte svarar på din fråga. Ska försöka hålla mig borta från att läsa alla vilseledande kommentarer här inne i tråden och på så sätt inte bli uppjagad och skriva en massa repliker.
    Barndop stämmer inte riktigt..att döpa sig är helt valfritt..vilket det tex inte är inom den svenska kyrkan då de döper små spädbarn..Sen vill man även att "barnet" är så pass moget och redo så att det förstår vad den ger sig in på..man har även 3olika gånger då man ska gå igenom ett visst antal frågor för att se om man är redo.. Jag vet ingen som döpt sig pga föräldrars press..Nej jag menade inte att den skulle ses mer positivt pga av utan bara att man ska inte gnälla så mycket när man vet hur det skulle bli,innan man gjorde sitt val..
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:33:14 följande:
    Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör..
    Oj, kallar du fortfarande sektläran för "sanningen"? Inget illa menat men du har nog en del kvar att lära dig om denna sekt.
  • aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 22:55:16 följande:
    Oj, kallar du fortfarande sektläran för "sanningen"? Inget illa menat men du har nog en del kvar att lära dig om denna sekt.
    Men alltså..bara för att man avänder ord som man gör om man är med i samfundet betyder inte det att man är troende nu..att jag skriver gör det ju lättare för andra jv att veta att jag inte är någon som bara har läst till mig en massa fakta,utan då vet dom att jag verkligen varit ett..bara för att jag numera är utelsuten betyder det inte att jag måste använda "era" ord..Och säg inte att jag har saker kvar att lära pga det..
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?