Oates skrev 2007-11-15 22:45:34 följande:
aihpoz skrev:"Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör.." Tyvärr tror jag inte att alla som börjar studera med JV, och som senare blir JV, är medvetna om hur hårt det kommer att slå om de en dag väljer att lämna organisationen!Det är inget som JV gärna berättar om.Och, det viktigaste i mitt exempel, direkt ftån verklighetn:BARNEN, de har aldrig gjort något val, ändå förlorar de kontakten med hela JV-släkten.Detta ger i många fall sår för livet.Och detta gäller massor av barn i Sverige.Verkligen dålig frukt.Nej, tyvärr, trots att jag känner många JV som jag tycker mycket om, så har jag svår att säga något positivt om en religion som splittrar familjer på detta sätt.
Det är ju inget dom måste just berätta om,såna saker får man ju reda på av att studera och vara ett aktivt vittne..dock vet jag inget vittne som inte har förklarat för den nya medlemmen vad som händer om den väljer att lämna.
Jo visst är det synd om barnen..men även dom förstår ju så småningom vad det handlar om..sen beror det ju mycket på far/mor föräldern..om dom är stenhårt troende osv..vissa har ju kontakt med sin familj ändå..
Jag har som sabgt själv varit ett jv och även min mamma var det när jag gick ur,samt alla mina "vänner"..att vara 18 år och gå igenom en sån sak var inte lätt,jag mådde piss och hamnade i en djup depression men till slut reste jag mig och nu har jag ett relativt bra liv..