• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Storytelling

Får man fråga varför jv bruter med de som hoppar av? Har aldrig förstått riktigt varför utom att det handlar om hängivenhet.

• mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:02:37 följande:
    Jo det är sant..men som sagt,man är nog rätt införstådd med vad man gör när man är 15-16år..sen att man inte kan gå ur hur som helst har ju med tron att göra,vilket man oxå vet när man gör sitt val..då är ju tanken att man ska tro ända in i döden..hur troligt det nu låter..håller med om att det är hemskt..men trots det så brukar jag inte snacka så mycket om det negativa jag upplevde..det hade inte så mycket med tron att göra utan mer med människorna i den..
    Uhm.. man får inte ens rösta, dricka sprit eller köra bil vid den åldern... och du menar att man är mogen nog att fatta sitt livs viktigaste beslut? OMG!

Var inte Jesus (exemplet som jehovasmedlemmarna säger sig följa) över 30 år!! när han döpte sig?
  • Oates

"Jag vet ingen som döpt sig pga föräldrars press."

Jag vet många!
    pga föräldrars, syskons, mor-farföräldrars, släktingar och kompisars press.

Det förväntas helt enkelt att man blir döpt någon gång i tonåren.

• aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 23:05:22 följande:
    aihpoz: Jag förstår dig. Jag menar absolut inte att hoppa på just dig. Har en del människor i min närhet som gått igenom precis samma sak som du.
    Det är lugnt..jo det är ju så..att dom ser uteslutna som en grupp där man vill prata illa om dom..men sen finns det några få som inte brukar följa alla andras spår..Jag använder inte orden bara för det,som jag tidigre skrev till en annan..har man använt orden under många år så sitter dom där,det är inget som bara försvinner..det är ett sätt att prata..
  • aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 23:06:45 följande:
    "Jag vet ingen som döpt sig pga föräldrars press."Jag vet många!pga föräldrars, syskons, mor-farföräldrars, släktingar och kompisars press.Det förväntas helt enkelt att man blir döpt någon gång i tonåren.
    Ja det är ju synd att vissa har det så..men som sagt jag kan bara utgå från de JAG känner..Förväntas är inte riktigt rätt ord,när jag var ett aktivt jv så var det många som var över 30 och 40 men inte döpta..
  • Lillpyret0508

aihpoz: Ja, precis.. Det är ju så... Du får använda dina ord precis hur du vill såklart! :) Jag är så himla arg och ledsen bara på själva organisationen, inte på de enskilda medlemmarna. (Inte på alla iallafall, hehe. Det finns ju en del som man retar sig på mer än andra, men de hänger inte här på forumet. Vad jag vet)

• mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:06:22 följande:
    Får man fråga varför jv bruter med de som hoppar av? Har aldrig förstått riktigt varför utom att det handlar om hängivenhet.
    Sektledningen är rädda för kritik och att avhoppare sår tvivel hos de andra.
  • aihpoz
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:06:22 följande:
    Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha..
  • Storytelling
    mampa skrev 2007-11-15 23:11:12 följande:
    Sektledningen är rädda för kritik och att avhoppare sår tvivel hos de andra.
    Ja men de själva måste ju ha en bättre anledning de drar för sina medlemmar väll??
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:09:55 följande:
    Ja det är ju synd att vissa har det så..men som sagt jag kan bara utgå från de JAG känner..Förväntas är inte riktigt rätt ord,när jag var ett aktivt jv så var det många som var över 30 och 40 men inte döpta..
    VA??

Vilken församling tillhörde du?
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?