• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Kryckan

Yosa: Skrattar åt ditt inlägg.
    Måste tillägga att vissa inte fattar vad en ALLERGI betyder över huvudtaget.
    Kan säga att dottern är allergisk och får till svar "men det är så lite ägg/mjölk i"...suck!

• Yosa

Jag har precis börjat skriva ett mail till vår lokala tidning om tips om att de ska göra en artikel/artikelserie om födoämnesallergi och vilka av stadens (liten stad) restauaranger o caféer som kan erbjuda äggfritt, mjölkproteinfritt, laktosfritt, glutenfritt och ev sockerfritt. Nu skulle jag samtidigt vilja tala om för dem hur vanligt det faktsikt är med födoämnesallergi. Är det någon här av ER som vet hur vanligt födoämnesallergi är? Har ni nån länk där jag kan hitta denna uppgift om antal procent av befolkningen som har födoämnesallergi?

• camelen

Nu har jag ätit mjölkfritt i snart två veckor...Wilmas eksem har blivit markant bättre och henens kräkningar har minskat,kräktes ofantligt mycket förut!!
    Så det känns jätteskönt!
    MEN....henens nattliga magkrångel/pruttar består...hon stånkar & på pruttar LJUDLIGT lika mycket fortfarande!?
    Vad mer kan jag utesluta,tycker jag knappt äter nåt nu förutom knäckebröd med mjölkfritt smör och grönsaker samt smågodis..
    Läkaren sa dock att besvären med magen kan vara ålders relaterande...hon är 4 månader nu,nån som har det likadant??
    Nu ska jag dricka kaffe med havre-oatley....jum jum

• mirakelmamma

Camelen: Äter du lösgodis? Hon kanske är känslig och reagerar mot minsta lilla? Det används ju samma sked till allt godis så det blir gärna "förorenat".

Jag har alltid fått höra att det tar två veckor innan allt mjölkprotein har gått ur kroppen, du hade ätit mjölkfritt i två veckor nu och då borde du ju vara "ren" men nu det borde ju ta två veckor till innan din dotter också blir "ren". Du kanske ska ge det nån vecka till.
    Annars är ju ägg och soja vanliga kombinationer med mjölkallergi.

• camelen

Mirakelmamman: Jag köper godis i påsar,typ ahlgrens bilar,syrlingar etc
    Har mailat till leverantörer för att få veta exakt vad deras produkter innehåller så jag är ganska påläst måste jag säga..hehe!
    Ägg undviker jag också & även soja..som sagt..inte mycket kvar....men det går ingen nöd på mig,gör allt för att Wilma ska bli bra!
    Blir lite trist att ta med sig eget bröd,smör etc till jul & nyår & inte kunna frossa i alla dessa goda dessert-ostar...åh,vad jag ska frossa sen när jag inte ammar längre

• mirakelmamma

camelen: Du kan ju frossa senare... och jag kan lova dig att det blir mycket godare då! Man njuter ännu mera eftersom man vet att det har varit förbjudet innan.
    Eftersom du redan har kollat upp godiset och undviker det andra så är det nog bara att vänta lite, det kan ta tid innan tarmarna har "läkt". För vår dotter tog det över en månad innan hon bajsade normalt.

• Kryckan

camelen: Jag skulle vilja rekommendera Sempers magdroppar som innehåller mjölksyrabakterier.
    Jag ger det till min son på 3 månader och han har inga magproblem alls (var knorrig i början men inte så mycket förstås). Och har pratat med massor med mammor som haft kinkiga bebisar och gett minifom som inte hjälpt men sedan de börjat med dessa magdroppar har de blivit bra i magarna. De finns på apoteket i kylen. Är dyra, men är ju värt det om ens raring får må bra liksom! Skall ges 5 droppar/dag precis som AD-dropparna.

Största anledningen till att jag ger dessa droppar är också att om man under bebisens 6 första månader ger det(mjölksyrabakterier) kan det minska risken för mjölkallergi, vet inte hur det är om det redan uppkommit en allergi då kanske det inte spelar roll?! Detta ska enligt forskning i alla fall ge reslutat.
    Sedan har jag hört av en dietist att det enda man som gravid kan göra för att minska risken för allergier på bebisen är att under graviditetens sista tre månader få i sig mjölksyrabakterier (som även finns i tex ProViva dryckerna) så det har jag druckit, men drack det större delen av graviditeten för att vara på den säkra sidan.
    Min dotter på snart 2½ är extremt allergisk mot mjölk- och äggprotein, torsk och katter.

Mjölksyra har alltså ingenting med mjölk att göra! Så är man mjölkallergiker kan man få i sig det utan fara.

• Kryckan

Yosa: Vet inte hur det är med födoämnesallergier generellt, men har för mig att 2% av alla barn som föds i Sverige har mjölkproteinallergi. Om det nu var till någon hjälp.

Berätta vad tidningen tyckte om ditt förslag sen! Bra idé tycker jag i alla fall!

• Blå Flygare

Tur vi hade packat med lite frukt och kakor från julbordet när vi tog bilen hem (30 mil). Stannade vid ett fik på vägen hem, och de hade inte en endaste kaka utan någon mjölk i. Och det var inte bara att de inte tänkt på det heller, för den ena i butiken kunde svara direkt att de inte hade något laktosfritt alls. Inte ens frukt hade de. Borde inte alla fik kunna erbjuda någon som är utan mjölk, något utan ägg och något utan gluten? Måste man själv vara allergisk för att bry sig?
    Detta är dock första gången det hänt, men det är bara för delicatobollen är så populär. Oftast vet inte de i fiket om att den är mjölk o ägg-fri. Här hade de också delicatobollen, men den med pärlsocker. Synd att den brer ut sig så.

• Kavat

Doktorn ringde nyss, lillebrors födoämnestest visade att han är allergisk mot ägg! Så nu blir det äggfri kost för mig också.

Hoppas att vi hittat den 3:e och förhoppningsvis sista saken han inte tål.
    Han har varit bra viss dagar i jul och andra inte. Men jag har ju ätit lite ägg vissa dagar och andra inte.. Så det kan ju vara det.

Har typ undvikit allt som jag trott kunde vara "farligt" så inget rödbetsallad eller vörtbröd (kanel i). Lurigt när man inte riktigt kommer ihåg vad man ätit. Skrev upp ett tag, men sen har det blivit lite si och så med det. Men han har varit skrikig dagarna/nätterna efter jag vet att jag ätit ägg.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter