• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Yosa

Mill06:

Såg att du frågade om hur man kan undvika allergi på nästa barn, då redan under graviditeten. Jag har pratat med några här på FL, bl.a. Kryckan (som nu nyligen fött ett syskon till sin allergiska dotter). Jag har även mailat med några allergiläkare. Jag har som någon i tråden skrev googlat på lactobaciller och omega-3. En stor studie i Stockholm, Karolinska heter BAMSE (googla även det du) fann man att allergierna minskade eller blev lindrigare om mamman intog lactobaciller (tex sempers magdroppar eller typ ProViva dryck) undet senare delen av graviditeten samt under amningen första tiden. Det samma gällde med omega-3. Jag har även varit i kontakt med Magnus Wickman som är professor och överläkare för BAMSE och har gav mig just detta rådet.

I övrigt har jag tänkt att inte inta ägg- och mjölkprodukter nu efter nyår (har BF 21/1). Detta för att vara "ren" från dessa proteiner när jag sedan ska ammma. Min dotter hade fruktansvärd kolik pga av att jag inte visste om hennes allergi då jag ammade henne. Om jag skulle fortsätta med ägg o mjölk efter nyår och när jag ammar och sedan avstå detta om kolik (eller eksem eller liknande symptom) skulle uppstå så tar det upp till 2 veckor innan det är ute ur min kropp och sen ytterligare upp till 2 veckor innan proteinerna är ute ur barnets kropp. Så helt bra kan den då inte blir föärn efter ca 4 veckor. Därför väljer jag nu att vara "ren" från början och sedan introducera proteinerna sakta framöver.

Du kan också googla på "open-gut". Kortfattat betyder det att barnets tarm är omogen när barnet föds. Vissa barn mer än andra. Om barnet då tidigt utsätts för allergen, dvs tex mjölkprotein i en mjölkbaserad modersmjölksersättning så kan detta reta en känslig tarm så att allergi utvecklas eller ökar. Därför kommer mitt barn inte att få annat än Nutramigen vid behov av ersättning på BB eller sen hemma.

Lycka till! Kram Yosa

• Kavat

Någon som har ett barn som inte tål Molipect, host-slemlösande?

Puh, trodde att det skulle bli bättre här hemma men det blir bara värre och värre.
    Ok, han är förkyld, men vi har inte behövt använda näsdroppar, för så tät är han inte. Men slemmet sitter i bröstet så vi fick molipect utskrivet. Nu är han värre än någonsin. Gnäller mer eller mindre hela dan och i natt såg det ut så här:
    Läggdags 19 vägrade sova, somnade ca 21
    Vaknade 22 somnade om rätt lätt
    Vaknade 00 somnade ca 00.30 efter ca 30 min i sjalen
    Vaknade 02 vaken till 04, så han fick amma, somnade 04.30
    Vaknade 06.45!

Sen vet jag ju inte vad som gör att han vaknar, men känns som om det fortfarande är magen som bråkar med honom då han smårapar och verkar ha ont.

• Kavat

Hm. Kollade Sempers 8 mån "pasta med skinka" och där stod inte ägg med. Men när jag nu kollar på deras hemsida och söker efter produkter utan ägg så kommer den inte upp...

Någon som vet om all pasta i barnmatsburkar innehåller ägg?

• Mill06
    Yosa skrev 2007-12-28 20:47:59 följande:
    Mill06:Såg att du frågade om hur man kan undvika allergi på nästa barn, då redan under graviditeten. Jag har pratat med några här på FL, bl.a. Kryckan (som nu nyligen fött ett syskon till sin allergiska dotter). Jag har även mailat med några allergiläkare. Jag har som någon i tråden skrev googlat på lactobaciller och omega-3. En stor studie i Stockholm, Karolinska heter BAMSE (googla även det du) fann man att allergierna minskade eller blev lindrigare om mamman intog lactobaciller (tex sempers magdroppar eller typ ProViva dryck) undet senare delen av graviditeten samt under amningen första tiden. Det samma gällde med omega-3. Jag har även varit i kontakt med Magnus Wickman som är professor och överläkare för BAMSE och har gav mig just detta rådet.I övrigt har jag tänkt att inte inta ägg- och mjölkprodukter nu efter nyår (har BF 21/1). Detta för att vara "ren" från dessa proteiner när jag sedan ska ammma. Min dotter hade fruktansvärd kolik pga av att jag inte visste om hennes allergi då jag ammade henne. Om jag skulle fortsätta med ägg o mjölk efter nyår och när jag ammar och sedan avstå detta om kolik (eller eksem eller liknande symptom) skulle uppstå så tar det upp till 2 veckor innan det är ute ur min kropp och sen ytterligare upp till 2 veckor innan proteinerna är ute ur barnets kropp. Så helt bra kan den då inte blir föärn efter ca 4 veckor. Därför väljer jag nu att vara "ren" från början och sedan introducera proteinerna sakta framöver.Du kan också googla på "open-gut". Kortfattat betyder det att barnets tarm är omogen när barnet föds. Vissa barn mer än andra. Om barnet då tidigt utsätts för allergen, dvs tex mjölkprotein i en mjölkbaserad modersmjölksersättning så kan detta reta en känslig tarm så att allergi utvecklas eller ökar. Därför kommer mitt barn inte att få annat än Nutramigen vid behov av ersättning på BB eller sen hemma. Lycka till! Kram Yosa
    Tackar, tackar för all info!! Glad
  • Blå Flygare

kavat. sempers sokfunktion fungerar inte. Flera i mjolktraden som mailat om att man far upp burkat MED mjolk nar man soker UTAN mjolk. Ar det agg i sa star det efter pastan ihop med durumvetemjolet.

• Lenik

Hej alla!
    Vet inte exakt om vi redan tillhör denna tråd men skulle vilja ställa flera frågor till er som har allergiska barn.
    Hur upptäcker man allergi?Eller vilken slags allergi barnet har...
    Min son som är nästan 3 månader har fått mycket torrt eksemaktigt utslag på hela huvudet och lite på kroppen (det började för en vecka sedan).Det svider och kliar på honom,speciellt på nätterna. Han har strumpor på sina händer så att han inte ska riva sig men han kliar sig nästan hela tiden.
    På nätterna är det extra jobbigt för oss alla.
    Var ska vi göra? Ska jag börja utesluta några produkter?Jag äter allt i övrigt. De på vår BVC är inte så duktiga när det gäller allergi tycker jag. Fick ingen hjälp.
    Ska vi söka barnläkare eller hudläkare? Kan ni rekommendera något?
    Är väldigt tacksam för alla svar.

• Kavat
    Lenik skrev 2007-12-30 17:21:22 följande:
    Hej alla!Vet inte exakt om vi redan tillhör denna tråd men skulle vilja ställa flera frågor till er som har allergiska barn.Hur upptäcker man allergi?Eller vilken slags allergi barnet har...Min son som är nästan 3 månader har fått mycket torrt eksemaktigt utslag på hela huvudet och lite på kroppen (det började för en vecka sedan).Det svider och kliar på honom,speciellt på nätterna. Han har strumpor på sina händer så att han inte ska riva sig men han kliar sig nästan hela tiden.På nätterna är det extra jobbigt för oss alla.Var ska vi göra? Ska jag börja utesluta några produkter?Jag äter allt i övrigt. De på vår BVC är inte så duktiga när det gäller allergi tycker jag. Fick ingen hjälp.Ska vi söka barnläkare eller hudläkare? Kan ni rekommendera något?Är väldigt tacksam för alla svar.
    Är också nybörjare på allergier men rekomenderar dig iaf att söka barnläkare för då kan de åtminstonde testa de vanliga sakerna som nötter, mjölk, gluten osv.
    Jag har beklagat mig på bvc hela vår sons liv, dvs i 7 månader och de har sagt att allt är normalt typ.
    Ja, förutom att jag nu VET att han inte tål ägg. Reagerar starkt på morot och kanel, men detta har vi inte fått testa på lab, utan det har jag upptäckt själv.
    Har hört att mjölk t.ex kan ge torra utslag. Vår dotter är överkänslig mot mjölk men det visar inget på tes, så vi kör låglaktos.

Hon har ibland torra fläckar, men hon blir mycket bättre när vi smörjer minst 2 gånger om dan med mjukgörande (miniderm. kan fås på recept i storpack). Kliar det kan man ju minska klådan med hydrokortison - MEN detta torkar ut hudet så det kan klia mer..
    I övrigt åverlåter jag åt proffsen här!
  • Kryckan

Mill06: Yosa har berättat allt känns det som, men vill förtydliga min del. Jag fick informationen från en dietist att dricka proviva dryck sista tre månaderna under graviditeten. Det var det enda som hon kände till och som faktiskt genom forskning kunde påvisa minskade risken för allergier.
    Jag drack proviva större delen av graviditeten (nu senaste) för säkerhets skull, då våran dotter på två år är allergisk mot mjölk, ägg, torsk och katter. Hon kan inte nudda ämnena eller en yta där de legat, då får hon nässelutslag och senare eksem. Sonen är nu 3 månader (idag faktiskt) och ännu har vi inte sett några symptom alls, vare sig huden eller magen.
    Dottern var torr i huden tidigt, hade nästan aldrig riktig mjuk bebishud, sen blev det värre med torrare fläckar. Då hon var 3 månader fick hon nässelutslag i ansiktet efter en amning (då jag ätit kexchoklad strax innan), sedan vid 4 månader gjordes pricktest och då fick vi reda på mjölkallergin.

Lenik: Som du ser här ovan upptäckte vi allergin på dottern. Men de kan ju även få problem med magen såsom kolik, lös eller hård avföring och/eller kräkas.
    Då vi upptäckte att hon också var allergisk mot ägg fick hon välling gjord på mjölkfri mjölkersättning som innehöll ägg (logik?) och då fick hon jätteont i magen, kräktes och där kräkset nuddade henne fick hon nässelutslag.
    Torsken får hon också nässelutslag av vid fysisk kontakt med huden.
    Jag tycker ni ska kontakta barnläkare och kräva att få göra allergitest, kan göras både via blodprov och pricktest.
    BVC är ofta slapphänta/okunniga och många får höra "det är normalt" även då det ju senare framkommit att det är allergier. Stå på er och kräv att få hjälp med eksemen. Det är otroligt mycket jobbigare med eksem än vad folk i allmänhet tror! Om det inte rör sig om allergier borde ni ändå få recept på hudkrämer både mjukgörande och kortison så att det blir billigare för er.

Vi smörjer dottern med MiniDerm morgon och kväll, första gången blev hon knallröd och skrek. Var helt hemskt. Osäker på om det är karbamid i miniderm eller vad det var som gjorde det. Men den andra gången gick det helt bra utan minsta rödhet eller svidande. *skönt*
    Då hon fått reaktioner på mjölk/ägg/torsk som alltså ger eksem efter någon dag så smörjer vi eksemen med mildison som hjälper jättebra.
    Mildison ska vi köra som kur, dvs har hon eksem kör vi rejält med mildison morgon och kväll på eksemen till dess de är borta då slutar vi och kör enbart med miniderm.

Det ni kan göra i väntan på tid hos läkare är att köpa miniderm på apoteket och smörja två gånger om dagen. Även om det kanske inte tar bort eksemen helt borde det göra lite nytta ändå.
    Det är receptfritt och det bästa för små barn, den krämen hämmar nämligen inte hudens egen produktion (av ett ämne jag inte minns namnet på nu *amningshjärna*) och det är inget farligt att använda ofta varje dag.

• Kryckan

Mill06: Glömde nämna att vi även ger sonen lactobaciller (Sempers Magdroppar, som finns att köpa på apoteket) och även dottern får dem. Då de enligt forskning ska ha god inverkan. Att om man som gravid får i sig lactobacieller och sedan barn får dem första 6 månaderna ska det kunna förhindra allergier. Minns inte säkert om det bara gällde mjölkallergi eller allergier generellt.
    Magdropparna har jag flera vänner som använder till sina bebisar som haft magproblem (sådana där vanliga bebis-magar-problem) där de hjälpt nästan på en gång med dropparna. Min son har inga magproblem, om det är tack vare dropparna eller inte vet jag inte. Men jag tror de spelar in i alla fall.
    Dessa droppar ges 5 droppar om dagen, precis som AD-droppar.
    De är rätt dyra (179 kr för pytteliten flaska), men helt klart värt pengarna om det dels kan motverka allergi och pluttarna slipper få magont.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter