Lenik skrev 2007-12-30 17:21:22 följande:
Hej alla!Vet inte exakt om vi redan tillhör denna tråd men skulle vilja ställa flera frågor till er som har allergiska barn.Hur upptäcker man allergi?Eller vilken slags allergi barnet har...Min son som är nästan 3 månader har fått mycket torrt eksemaktigt utslag på hela huvudet och lite på kroppen (det började för en vecka sedan).Det svider och kliar på honom,speciellt på nätterna. Han har strumpor på sina händer så att han inte ska riva sig men han kliar sig nästan hela tiden.På nätterna är det extra jobbigt för oss alla.Var ska vi göra? Ska jag börja utesluta några produkter?Jag äter allt i övrigt. De på vår BVC är inte så duktiga när det gäller allergi tycker jag. Fick ingen hjälp.Ska vi söka barnläkare eller hudläkare? Kan ni rekommendera något?Är väldigt tacksam för alla svar.
Är också nybörjare på allergier men rekomenderar dig iaf att söka barnläkare för då kan de åtminstonde testa de vanliga sakerna som nötter, mjölk, gluten osv.
Jag har beklagat mig på bvc hela vår sons liv, dvs i 7 månader och de har sagt att allt är normalt typ.
Ja, förutom att jag nu VET att han inte tål ägg. Reagerar starkt på morot och kanel, men detta har vi inte fått testa på lab, utan det har jag upptäckt själv.
Har hört att mjölk t.ex kan ge torra utslag. Vår dotter är överkänslig mot mjölk men det visar inget på tes, så vi kör låglaktos.
Hon har ibland torra fläckar, men hon blir mycket bättre när vi smörjer minst 2 gånger om dan med mjukgörande (miniderm. kan fås på recept i storpack). Kliar det kan man ju minska klådan med hydrokortison - MEN detta torkar ut hudet så det kan klia mer..
I övrigt åverlåter jag åt proffsen här!