• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • elegi
    Kavat skrev 2007-12-27 12:49:49 följande:
    Doktorn ringde nyss, lillebrors födoämnestest visade att han är allergisk mot ägg! Så nu blir det äggfri kost för mig också.Hoppas att vi hittat den 3:e och förhoppningsvis sista saken han inte tål.Han har varit bra viss dagar i jul och andra inte. Men jag har ju ätit lite ägg vissa dagar och andra inte.. Så det kan ju vara det.Har typ undvikit allt som jag trott kunde vara "farligt" så inget rödbetsallad eller vörtbröd (kanel i). Lurigt när man inte riktigt kommer ihåg vad man ätit. Skrev upp ett tag, men sen har det blivit lite si och så med det. Men han har varit skrikig dagarna/nätterna efter jag vet att jag ätit ägg.
    Skönt att du fått det svart på vitt, då blir det ju betydligt enklare att göra något åt problemet om man vet vad man ska undv. Har du kikat in i recepttrådarna för allergiker (främst mjölk,ägg soja)? Om inte säg till ska du få länk, finns en baktråd och en mattråd
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • camelen

Kryckan:
    Jag gav Wilma magdroppar för ett tag sen,men märkte ingen skillnad efter att ha gett henne slut på en flaska....så dem verkar inte ha någon effekt på henne...säg vad som har??

• Kavat
    elegi skrev 2007-12-27 13:07:16 följande:
    Skönt att du fått det svart på vitt, då blir det ju betydligt enklare att göra något åt problemet om man vet vad man ska undv. Har du kikat in i recepttrådarna för allergiker (främst mjölk,ägg soja)? Om inte säg till ska du få länk, finns en baktråd och en mattråd
    Nää, har inte hunnit. Tar tacksamt emot länk!

Insåg att glass är det ju ägg i.. Hrm, men det finns väl äggfri glass också?! Uj, nu får man tänka om lite eftersom jag fortfarande ammar också. Kanske lättare när man slutat för lillebror ger vi ju inte t.ex glass, bullar och sånt ändå.
  • Blå Flygare

K Kavat: Den mesta glass i Sverige är äggfri. Men man måste så klart läsa.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2007-12-27 13:49:33 följande:
    K Kavat: Den mesta glass i Sverige är äggfri. Men man måste så klart läsa.
    Det låter ju bra! Glassoman som man är!
  • Blå Flygare

Läste nu på Wienernogaten och de har bytt ut texten "kan innehålla spår av" till "Kan innehålla små mängder". Bra, tycker jag! Då kanske man inte längre måste förklara att det inte behöver handla om mikroskopiska spår som bara den extremt hyperallergiske kan reagera mot, utan de flesta allergiker kan behöva undvika. Ska maila Fazer och tacka!

• Mill06
    Kryckan skrev 2007-12-26 23:51:52 följande:
    camelen: Jag skulle vilja rekommendera Sempers magdroppar som innehåller mjölksyrabakterier.Jag ger det till min son på 3 månader och han har inga magproblem alls (var knorrig i början men inte så mycket förstås). Och har pratat med massor med mammor som haft kinkiga bebisar och gett minifom som inte hjälpt men sedan de börjat med dessa magdroppar har de blivit bra i magarna. De finns på apoteket i kylen. Är dyra, men är ju värt det om ens raring får må bra liksom! Skall ges 5 droppar/dag precis som AD-dropparna.Största anledningen till att jag ger dessa droppar är också att om man under bebisens 6 första månader ger det(mjölksyrabakterier) kan det minska risken för mjölkallergi, vet inte hur det är om det redan uppkommit en allergi då kanske det inte spelar roll?! Detta ska enligt forskning i alla fall ge reslutat.Sedan har jag hört av en dietist att det enda man som gravid kan göra för att minska risken för allergier på bebisen är att under graviditetens sista tre månader få i sig mjölksyrabakterier (som även finns i tex ProViva dryckerna) så det har jag druckit, men drack det större delen av graviditeten för att vara på den säkra sidan.Min dotter på snart 2½ är extremt allergisk mot mjölk- och äggprotein, torsk och katter.Mjölksyra har alltså ingenting med mjölk att göra! Så är man mjölkallergiker kan man få i sig det utan fara.
    Kan man förebygga allergi i nästa graviditet?? Är lite nyfiken på mer info om denna sak!
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter