• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

Link> Min hogst oventenskapliga observation e att äggalleri ofta ger bojveckseksem under amning, medan mjölkallergi ofta ger magbesvar (kolik, krakningar etc). Sen forekommer alla symtom hos alla allergier, men vid enbart torr hy o bojveckseksem hade jag borjat med att utesluta agg. Om det inte hjalper aven mjolk, o sen soja. De ar ju de tre vanligaste allergierna hos babys.

(svar over mitt eng/tangentbord, sa jobbigt att fa fram åäö)
    Visst kan man ta test, men de visar bara utslag hos ca 60% av allergiska babys, sa risken ar att nagot lamnas oupptackt.

• Kavat

Vi har en glad bebis igen!
    Måste varit hostmedicinen som ställde till det för honom. Nu har vi fått sova två nätter i rad och han var en glad bebis iår! Fantastiskt!

Blå Myran, tack! Då var det inte i pastan. Så lätt att missa något nu i början, man tänker ju inte så långt med sömnbrist och amningshjärna!

Tack för all hjälp i tråden! Nu ska vi se om det blir bra framöver eller om det är fler saker. Funderar på mjölk också eftersom dottern är överkänslig mot det. Och speciellt efter att jag läst här att de ofta spyr av mjölk och vi har en spybebis. Visade ju inget på test av varken dottern eller sonen. Men avvaktar ett tag och ser hur det blir nu.

Gott Nytt År!

• Lenik

Tack för alla goda råd!
    Kryckan: vet du om man kan använda kortison i ansiktet? Vi har salva med 1% kortison som kan användas på kroppen.Sonen är mycket torr och röd i pannan och på kinderna speciellt efter han har vaknat. Han har också otroligt mycket skorvliknande utslag på huvudet.Det är gult och vitt.Vi bahandlade hans huvudet vid 5-6 tillfällen men det hjälpte inte alls. Misstänker att det kan bli seborre?
    Måste fråga någon kunnig läkare.Som du säger man måste kräva att få göra olika test.

• Blå Flygare

Lenk: Man kan ha mildison i ansiktet, men inte nära ögon eller mun.

Vet ngn om man kan ha mildison på snipan? S e så röd o knottring. Ser ut som blandning mellan vanligt eksem o blöjeksem, och vi fårinte bort det med luftning, byte av blojmärke och bepahnten eller inotyol. Ser lika illa ut nu som för ett par dar sen.

• Yosa

Blå Myran:
    Jag har använt mildison på snippan. Men precis som med mun och ögon så ska du va försiktig så att det inte kommer "in" i snippan.

• Mill06
    Kryckan skrev 2007-12-30 22:26:16 följande:
    Mill06: Glömde nämna att vi även ger sonen lactobaciller (Sempers Magdroppar, som finns att köpa på apoteket) och även dottern får dem. Då de enligt forskning ska ha god inverkan. Att om man som gravid får i sig lactobacieller och sedan barn får dem första 6 månaderna ska det kunna förhindra allergier. Minns inte säkert om det bara gällde mjölkallergi eller allergier generellt.Magdropparna har jag flera vänner som använder till sina bebisar som haft magproblem (sådana där vanliga bebis-magar-problem) där de hjälpt nästan på en gång med dropparna. Min son har inga magproblem, om det är tack vare dropparna eller inte vet jag inte. Men jag tror de spelar in i alla fall. Dessa droppar ges 5 droppar om dagen, precis som AD-droppar.De är rätt dyra (179 kr för pytteliten flaska), men helt klart värt pengarna om det dels kan motverka allergi och pluttarna slipper få magont.
    aha jag testade dem påi nrådan av bvc, men hon fick så ont i magen på kvällen att jag inte vågat testa igen....
    Men det kan ju varit något annat hon fått i sig under dagen med. Hmm
  • zitis81

Hej

Tänkte se om det var ok att jag hoppade med här

Min dotter Saga har en hel rad allergier men ingen av dem vill visa på några tester.
    Var hos läkaren idag å det som står i pappren nu är:

Får ej äta:
    Ägg, kyckling, laktos, kärnfrukter, cirusfrukter, nötter, rena sojaprudukter typ ärtor/bönor (sojalektin verkar dock gå bra), råa rotfrukter

Pollenallergi, astma

Sen har hon även en bindvävssjukdom (EDS) också som gör att alla leder är överrörliga mm.

Jag begärde av läkaren idag att få en dietist som jag kan rådfråga med då jag känner mig osäker på att Saga får i sig alla näringsämnen mm.

De symtom Saga har är:

Astma, eksem, nässelutslag, kan svullna på läppar å i svalget, förstoppningar å andra problem med magen

Saga har nu dessa mediciner:

Morgon: Arieus, seretide, lomudal nässpray, livistin ögondroppar, movicol, miniderm/helosan
    Kväll: Singulair, seretide, lomudal nässpray, livistin ögondroppar, miniderm/helosan
    Vid behov: Airomir, zyrlex, xylocain, betapred

Ja det var väll allt

Ursäkta att det blev lite långt

Rosita

• Stjärnskott

Lenik-

Sök en barnallergiläkare som är inriktade på allergier.
    de tittar på hur barnet ser ut, och sedan får man ta blodprov.
    det tog mycket lång tid tills min sons allergier upptäcktes då han hade mycket eksem och då pappan haft eksem som liten så blev det inget av att träffa en bra läkare.
    till slut så fick jag kontakt med en allergiläkare som konstaterade att han hade alla möjliga allergier dvs: soja, vete, ägg, mjölk, nötter, förkylnings/pollenastma och pollen, hund..

inge kul när man upptäckte att det fanns i allt haha!
    dietisten pratade mer om vad vi skulle undvika jämfört med vad han fick äta, och de tipsen vi fick vad han kunde äta fick vi inte veta vart detta fanns, eller jo, de fanns på andra sidan stockholm.
    haha

men nu har jag upptäckt att ica är riktigt bra!
    de har frysar med bröd för allergiker så att man kan välja massor.
    de har pasta, mjöler, kakor, ja allt möjligt kul!
    icas egna märken är också nåt som ofta fungerar. som pastasåser, havredryck (ica solhavre),oatly havredryck+glass, matlagningsgrädde, yoghurtar, pålägg, hur mycket bra saker som helst.
    statoil har knäckebröd som fungerar. det finns även falu rågrut för de som tålråg.

jag köper nästan alltid på ica och ica maxi då de har stora utbud på allergivaror, de kan stå ganska utspritt med det finns!
    bästa allergimaten nånsin!

Till redningar så använder jag maizena (gjort på majs) eller så använder jag rismjöl då detta inte ger någon smak.
    rismjölet ska man ha jätte lite av då det tjocknar mycket fort och mycket. fungerar utmärkt till bakning av paj, pizzabotten.

till pannkakor, muffins och sånt använder jag mig av rismjöl, potatismjöl (bindande), och bakpulver som huvudingredienser.

jag gör mycket mat där man inte behöver någon sås då jag inte hittat färdiga såser som fungerar.(jag lagar liknande köttfärsås, korvstroganoff, paj, pizza, lövbiff i skysås, wok med risnudlar och kokosmjölk (fungerar ävenmed vatten, mjöl och kryddor så att det blir såsigt.), ugnsstekt falukorv med "krossade tomatersås" etc.
    om man vill få färg på maten så kan man ha i kollorit, det får maten att bli lite soja färgad. (inget konstigt iden) fungerar utmärkt att göra marinad av med lite kryddor.

så om nån har tips på färdiga såser skulle jag bli jätteglad!

• Blå Flygare

zitis: Hur kommer det sig att ni ska utesluta laktos och inte mjölk? Jag tänker att med så många allergier skulle inte mjölkallergi vara något konstigt trots att hon är över två år Men ni kanske har kommit fram till det genom provokation?

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter