Lenik-
Sök en barnallergiläkare som är inriktade på allergier.
de tittar på hur barnet ser ut, och sedan får man ta blodprov.
det tog mycket lång tid tills min sons allergier upptäcktes då han hade mycket eksem och då pappan haft eksem som liten så blev det inget av att träffa en bra läkare.
till slut så fick jag kontakt med en allergiläkare som konstaterade att han hade alla möjliga allergier dvs: soja, vete, ägg, mjölk, nötter, förkylnings/pollenastma och pollen, hund..
inge kul när man upptäckte att det fanns i allt haha!
dietisten pratade mer om vad vi skulle undvika jämfört med vad han fick äta, och de tipsen vi fick vad han kunde äta fick vi inte veta vart detta fanns, eller jo, de fanns på andra sidan stockholm.
haha
men nu har jag upptäckt att ica är riktigt bra!
de har frysar med bröd för allergiker så att man kan välja massor.
de har pasta, mjöler, kakor, ja allt möjligt kul!
icas egna märken är också nåt som ofta fungerar. som pastasåser, havredryck (ica solhavre),oatly havredryck+glass, matlagningsgrädde, yoghurtar, pålägg, hur mycket bra saker som helst.
statoil har knäckebröd som fungerar. det finns även falu rågrut för de som tålråg.
jag köper nästan alltid på ica och ica maxi då de har stora utbud på allergivaror, de kan stå ganska utspritt med det finns!
bästa allergimaten nånsin!
Till redningar så använder jag maizena (gjort på majs) eller så använder jag rismjöl då detta inte ger någon smak.
rismjölet ska man ha jätte lite av då det tjocknar mycket fort och mycket. fungerar utmärkt till bakning av paj, pizzabotten.
till pannkakor, muffins och sånt använder jag mig av rismjöl, potatismjöl (bindande), och bakpulver som huvudingredienser.
jag gör mycket mat där man inte behöver någon sås då jag inte hittat färdiga såser som fungerar.(jag lagar liknande köttfärsås, korvstroganoff, paj, pizza, lövbiff i skysås, wok med risnudlar och kokosmjölk (fungerar ävenmed vatten, mjöl och kryddor så att det blir såsigt.), ugnsstekt falukorv med "krossade tomatersås" etc.
om man vill få färg på maten så kan man ha i kollorit, det får maten att bli lite soja färgad. (inget konstigt iden) fungerar utmärkt att göra marinad av med lite kryddor.
så om nån har tips på färdiga såser skulle jag bli jätteglad!