• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • zitis81

Hej

Nej nej
    Hon får inte äta något med mjölk i heller. Var lite rörig igår när jag skrev ser jag.
    Sen ja vi har gjort pricktester å blodprover både vanliga å sådana som de skickade iväg till Danmark för att kolla något de inte kunde kolla här. Men inga prover visar något Men så var det för mig å mina syskon också när vi var små.
    Så det har varit att prova sig fram å vara mycket uppmärksam på hur hon reagerar på allt möjligt. Jobbigt men det får gå. Önskar dock att det skulle gå att se exakt på några tester så att man slipper gå å vara orolig för att man ger henne fel.
    Nu tog de nya blodprover igår så vi får väll se vad de visar.

• Kavat

Skrev i mjölkallergitråden, men lägger in här med.

Har ni något tips eller råd?
    Har idag börjat med mjölkfritt för mig och min ammande 7 månaders son. Han tål (vad vi tror potatis, majs, banan och kalkon. Resten är mycket ostäkert.)

Vanligtvis äter han Sempers Ekologiska risgröt vid 17-tiden, men den innehåller ju "mjölk", så vi skulle ju testa en vecka att utesluta den.
    Försökte med EkoGos banangröt, men den ville han inte ha. Åt ett par skedar och sen klöktes han. Smakade och den var ju jätte söt!
    Blandade till Sinlacs gröt, men den smakade inget så rörde ner lite majsmjöl i, men den smakade inget vidare så blandade dessa "tre" varianter, men inte heller föll herrn i smaken.
    Vad gör jag?
    Vi sover i dagsläget minimalt och nu i kväll har han spytt massor, om det är gröt eller inte vet jag inte då han även spydde lite på dan (spybarn i övrigt, men har varit mycket bättre det senaste)
    Han behöver ju mer än min bröstmjölk för att sova en längre stund, men han äter ju inte gröten nu.

Innan gillade han Nestles havregröt från 4 mån, men den pallade inte magen (tror vi) och Nestlés majsvälling på tetra är den enda som han har accepterat i form av välling, ersättning.
    Har ni något bra råd på något gott till honom utan mjölk i??? (ägg tål han heller inte.)

Alla tips mottages tacksamt för det här är ett rent h-e...

• StinaTina
    K Kavat, har du någon form av mjölkfri ersättning att ge honom? Då menar ajg typ Nutramigen.

Har bestämt för mej att Blå Myran (TS) har flera mjölkfria vällingar i sin blogg kolla in där.
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-01-10 12:02:13 följande:
    K Kavat, har du någon form av mjölkfri ersättning att ge honom? Då menar ajg typ Nutramigen.Har bestämt för mej att Blå Myran (TS) har flera mjölkfria vällingar i sin blogg kolla in där.
    Nepp, inget sånt.
    Ammar som sagt mest. Ska kolla en sväng hos henne. Har fått massa råd och tips nu, så jag hoppas att det här går vägen! Tack!
  • Yosa

Nån som kan svara snabbt:
    Kebabtallrik (strips och kebab UTAN sås) kan väl inte innehålla ägg och mjölk?

• moli32

prova med att koka egen havregröt. blanda i lte frukt och sen kan du ju ta laktosfrimjölk eller Oatley till.

Kavat skrev 2008-01-09 20:00:41 följande:
    Skrev i mjölkallergitråden, men lägger in här med.Har ni något tips eller råd?Har idag börjat med mjölkfritt för mig och min ammande 7 månaders son. Han tål (vad vi tror potatis, majs, banan och kalkon. Resten är mycket ostäkert.)Vanligtvis äter han Sempers Ekologiska risgröt vid 17-tiden, men den innehåller ju "mjölk", så vi skulle ju testa en vecka att utesluta den.Försökte med EkoGos banangröt, men den ville han inte ha. Åt ett par skedar och sen klöktes han. Smakade och den var ju jätte söt!Blandade till Sinlacs gröt, men den smakade inget så rörde ner lite majsmjöl i, men den smakade inget vidare så blandade dessa "tre" varianter, men inte heller föll herrn i smaken.Vad gör jag?Vi sover i dagsläget minimalt och nu i kväll har han spytt massor, om det är gröt eller inte vet jag inte då han även spydde lite på dan (spybarn i övrigt, men har varit mycket bättre det senaste)Han behöver ju mer än min bröstmjölk för att sova en längre stund, men han äter ju inte gröten nu.Innan gillade han Nestles havregröt från 4 mån, men den pallade inte magen (tror vi) och Nestlés majsvälling på tetra är den enda som han har accepterat i form av välling, ersättning.Har ni något bra råd på något gott till honom utan mjölk i??? (ägg tål han heller inte.)Alla tips mottages tacksamt för det här är ett rent h-e...
  • Kavat

Tycker att han har reagerat på havregröten när han fått själv tidigare... Och vågar just nu inte ge annan frukt än banan, då han verkar reagerat på allt. Eller, tja, jag vågar inte chansa ijust nu iaf.
    Men gjorde gröt på maizena och mosade i en halv banan. Det åt han.
    Men tack ändå!
    Fast vågar mig inte på laktosfri mjölk...

• Blå Flygare

Gah, vad nära det var igår!

S hade innan jul inte smakat några nötter/mandlar/jordnötter för jag ville inte ge det av rädsla för allergi innan jag kollat med läk. Samtidigt var jag rädd att om inte jag testar försiktigt försiktig hemma så kommer hon sen få i sig en stor mängd någon gång när jag inte är med, eftersom vi inte informerat att hon ev. är allergisk mot det.

I julhelgen fick hon av misstag i sig lite av varje. Sög på en kaka som det var lite hasselnötter i, slickade på knäckformar med ytterst lite mandel i. Och svullnad upp om läpparna. Så jag ringde och frågade, och fick veta att vi absolut inte fick ge något sådant nu fram till läkarbesöket (nästa vecka). Jag har berättat detta för mina och makens föräldrar. Men tydligen inte tillräckligt!

För igår var svärmor på väg att ge en semla med mandelmassa till S Som tur var så sov hon länge så hon missade fikat, och skulle sen få den till kvällsfikat. Men då kom jag hem från jobbet och såg det.

Idag är hon lite röd under läppen, ser ut som när den svullna läppen var på väg bort. Så antingen att hon fick i sig pytte-pytte av mandelmassa (lätt hänt när man hanterar det) eller att det var fisksoppan. På jul fick hon ju i sig fisk också, och tusen andra saker...

• zitis81

Fy va otäckt Att de inte fattar att det är så farligt men de kanske inte tänkte på att mandelmassa var gjord på nötter. En del anser ju inte mandel som en nöt utan tänker bara på de nötter som heter något med just ordet nöt i typ hasselnöt, jordnöt mm mm

Men det är otäckt det där när de svullnar runt munnen. Saga kan göra det ibland av tex ägg. Men som tur är så har hon ju dels betapred hemma å sen även astmamedicinerna vilket gör att hon ändå klarat sig med andningen. Men fy så otäckt det är.

Hoppas att allt går tillbaka i alla fall så ni slipper åka in.

Ha det bra Kram

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter