• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Via

Åh, va skönt att det finns en sån här tråd. *puh*
    Har en son på 2 månader o jag e hyperallergisk mot nästan allt! Jag är jätteorolig för att han ska ärva det men risken e stor iomed att nästan alla i min släkt e det.
    Han har nu fått ett eksem men bvc har varit värdelösa! Jag e jättebesviken, sköterskan hade noll koll läget o det går så lååångsamt att få komma in till hud på sjukhuset.

Apropå, svärföräldrar, har de inte några egna allergier så har de ingen aning om vad det innebär, jag har kämpat i flera år med att få mina att förstå att jag kan dö av vissa av mina allergier men det e som att slå huvet i en betongvägg. Jag litar inte en sekund på att de inte skulle kunna ge min son t.ex. choklad med nötter i (längre fram) trots att jag sagt ifrån.

Jag har inte mjölkallergi, hur yttrar det sig e det, finns det särskilda ställen på kroppen som eksem brukar visa sig??

• KajsaLiza

Hej!
    Läser här ibland, hoppas att jag får hoppa med...
    Har en konstig fråga.
    Min man är allergisk mot hund, katt och häst. Har inga symptom på hund mer än vid fällning.(Vi har hund) Däremot känner han ofta av om det finns katt inne hos någon vi hälsar på.Direkt. Det kliar i ögonen. Min lilla kille blir röd på ena/båda kinderna när han är hos mormor. Ibland. Dessutom blir han ofta lös i magen och mycket röd/irriterad i baken. Kan detta vara reaktion på katt? Att han får i sig allergen?

Konstigt...Eller vad tror ni?

• Via

Hej KajsaLiza! Hur gammal är din son?? Pricktest mot pälsdjur ska man kunna göra fr.o.m. 6 månader. Vad jag vet så brukar pälsdjursallergi oftast visa sig genom rinnande näsa och utslag nånstans på kroppen, alltså inte ansiktet.
    Men jag vet inte, min son (2 mån)har ett atopiskt eksem i ansiktet. Jag är pälsdjursallergiker men klarar av hundar ganska bra så vi har oxå hund. Nu har jag lämnat iväg hunden så jag kan testa om det är födoämnesallergi eller hunden under tiden.

Du skrev att han blir röd. Hur ser det ut? Knottrigt,torrt?

• StinaTina
    Kavat skrev 2008-01-12 09:33:56 följande:
    Tycker att han har reagerat på havregröten när han fått själv tidigare... Och vågar just nu inte ge annan frukt än banan, då han verkar reagerat på allt. Eller, tja, jag vågar inte chansa ijust nu iaf.Men gjorde gröt på maizena och mosade i en halv banan. Det åt han. Men tack ändå! Fast vågar mig inte på laktosfri mjölk...
    NEJ!!!! Ingen laktosfri mjölk!

Laktosintollerans bland små bebisar är högst ovanligt och då kan du INTE amma ditt barn utan att det blir dåligt i magen, helt oberoende av vad du själv äter. Bröstmjölk innehåller laktos! Mjölk som är laktosfri innehåller fortfarande proteiner, för att få "bort" dom så får du gå över till nutramigen och liknande produkter.

Om du tror att barnet är mjölkallergiskt (mjölkproteinallergiskt) så ska varken barnet eller du (så länge du ammar) äta några som hellst mjölkprodukter inklusive margarin, creme fraiche, ALLA ostar (även får/getost), mjölk, grädde, yoghurt, filmjölk..................
    Du måste byta ut allt mot havre/ris eller sojaprodukter. Ditt barn bör du inte ge sojaprodukter då mjölkproteinallergi och sojaproteinallergi är väldigt vanligt tillsammans.

Även äggallergi är vanlig i kombination med mjölkprotein och sojaproteinallergier.

Ville bara göra ett inlägg så du inte ger ditt barn laktosfri mjölk och tror att det kommer att fungera. Vill INTE riskera en liten jättesjuk bebis   Även om jag tror att du förstått att det inte går så kan det vara någon som läser och tror att det fungerar.

Polentagröt med risdryck kanske kan vara något att prova. Polenta är majs. Om du tror att han reagerar på havren så kanske inte havredryck är så bra att ge honom. Tänk bara på att majs är stoppande för magen så att du håller koll på att det inte blir förstoppning.
    Lycka till med "grötandet".
  • mirakelmamma

Men mandel är ju ingen nöt. Jag har för mig att det är ett frö men jag är inte riktigt säker. Vår äldsta dotter klarar att äta mandel men får "kli" (klåda) i munnen när hon äter nåt med hasselnöt eller nåt med nogat.

zitis81 skrev 2008-01-12 18:50:04 följande:
    Fy va otäckt Att de inte fattar att det är så farligt men de kanske inte tänkte på att mandelmassa var gjord på nötter. En del anser ju inte mandel som en nöt utan tänker bara på de nötter som heter något med just ordet nöt i typ hasselnöt, jordnöt mm mmMen det är otäckt det där när de svullnar runt munnen.
  • StinaTina

Mandelträdet: tillhör familjen rosväxter

Det kan bli upp till åtta meter högt och blommar från februari till april med tre till fem cm stora, vita eller vitrosa blommor. De slår ut strax efter lövsprickningen, ofta ymnigt. Mandelträdet är till storlek, form och blad likt sin nära släkting persikan men har kala blad. Mandelträdets stenfrukt skiljer sig från persikans genom att den är torr och inte större än sex centimeter. Frukten är grågrön och lika luden som persikan.

Mandel är ej släkt med nöt, man kan ofta äta mandel om man är allergisk mot nötter då dessa två inte är "släkt".

Kokos är ej heller släkt med nöt utan är en palmfrukt. Mandel och kokos är två "egna" allergier och går inte under "nötallergi". Det är oftast därför personer tar fel och tror att man kan äta mandel/kokos om man "bara" säger att man är nötallergiker.

Sök mera info på google.se om ni vill

• Kavat
    StinaTina skrev 2008-01-12 21:02:21 följande:
    NEJ!!!! Ingen laktosfri mjölk!Laktosintollerans bland små bebisar är högst ovanligt och då kan du INTE amma ditt barn utan att det blir dåligt i magen, helt oberoende av vad du själv äter. Bröstmjölk innehåller laktos! Mjölk som är laktosfri innehåller fortfarande proteiner, för att få "bort" dom så får du gå över till nutramigen och liknande produkter.Om du tror att barnet är mjölkallergiskt (mjölkproteinallergiskt) så ska varken barnet eller du (så länge du ammar) äta några som hellst mjölkprodukter inklusive margarin, creme fraiche, ALLA ostar (även får/getost), mjölk, grädde, yoghurt, filmjölk..................Du måste byta ut allt mot havre/ris eller sojaprodukter. Ditt barn bör du inte ge sojaprodukter då mjölkproteinallergi och sojaproteinallergi är väldigt vanligt tillsammans.Även äggallergi är vanlig i kombination med mjölkprotein och sojaproteinallergier.Ville bara göra ett inlägg så du inte ger ditt barn laktosfri mjölk och tror att det kommer att fungera. Vill INTE riskera en liten jättesjuk bebis   Även om jag tror att du förstått att det inte går så kan det vara någon som läser och tror att det fungerar.Polentagröt med risdryck kanske kan vara något att prova. Polenta är majs. Om du tror att han reagerar på havren så kanske inte havredryck är så bra att ge honom. Tänk bara på att majs är stoppande för magen så att du håller koll på att det inte blir förstoppning. Lycka till med "grötandet".
    Tack!
    Jodå, kanske skrev lite konstigt, men jag har allt förstått att mjölkfritt är mjölkfritt! Men däremot hade jag inte koll på att det finns laktos i bröstmjölken. Är _lite_ sur på läkaren vi har som inte upplyser om sånt! Alltså de borde inte då ta allergipatienter om man inte kan få någon info. Frågade inte så mycket ang dottern, vad vi trott var laktosintolerant och han har inte sagt så mycket heller, men nu har jag ju "på egen hand" kommit fram till att hon tål nog inte mjölkproteinet heller. Varför kan man inte få någon information av de som är utbildade att kunna.
    Jag fick tjata mig till en tid till dietisten för jag trodde mig kunna få mer hjälp där. Har bara pratat med henne i telefon men hoppas att hon har mer koll.
    Skitsvårt att hitta rätt info. Det står liksom lite här och lite där. Tycker ju att läkaren borde haft lite info att ge mig, men han "visste" inget...

Fick tipset om denna sida från en kompis mamma som jobbar med allergier: www.meadjohnson.se/

Kan jag ge min 2,5 åring soja-produkter, eller hur länge bör man undvika det?

Polenta, är det ung som Maizena i mjölform? Eller är det gryn?

Jätte tack för svaret criwi!
  • Kavat
    KajsaLiza skrev 2008-01-12 19:56:20 följande:
    Hej!Läser här ibland, hoppas att jag får hoppa med...Har en konstig fråga.Min man är allergisk mot hund, katt och häst. Har inga symptom på hund mer än vid fällning.(Vi har hund) Däremot känner han ofta av om det finns katt inne hos någon vi hälsar på.Direkt. Det kliar i ögonen. Min lilla kille blir röd på ena/båda kinderna när han är hos mormor. Ibland. Dessutom blir han ofta lös i magen och mycket röd/irriterad i baken. Kan detta vara reaktion på katt? Att han får i sig allergen?Konstigt...Eller vad tror ni?
    Vet ju inte hur det är med din son. Men jag skulle nog mer gissat på att han får i sig nåt i drick eller matväg.

Min son blir rödflammig i kinderna och får liksom sträv-platta fläckar ibland. Vi upptäckte det senast när han fick torsk!

Dotterns förmodliga mjölktolerans upptäckte vi varje gång hon hade varit hos mormor, hon fick diarré efteråt. Och det var för hon alltid fick mjölk hos mormor, men inte drack det hemma.
    Så kolla också vad det är han äter/dricker hos mormor? Mjölk, jucie, kex, ägg på bullar? Ja vad som helst.

Sen så kan man tydligen reagera på annat än det man är allergisk mot. Alltså han kanske vanligtvis tål mjölk men inte i kombination med katt. Tror det var Kryckan som hade exempel på det där!
  • KajsaLiza

Han fick det på kinden direkt. efter ca 3 min. I rumpan kanske det är vitlök...kom på det nyss, maten innehåller lite ibland utan att man tänker på det. Behöver väl inte ens vara allergi?(hoppas)

• StinaTina
    K Kavat, Polenta är mera grynform.
    På tal om läkare så talade Emmas BVC-läkare om för oss att "spädbarn kan INTE vara allergiska mot något!" Visst!! Flört
    Emma är nu drygt 2 år och har varit allergisk mot mjölkprotein, ägg, sojaprotein, pollen och pälsdjur sen hon föddes. Hon har även astma som hon medicineras mot året runt.

Sojaprodukter skulle vi undvika tills hon blev 1 år sen var det "fritt fram". Nu har det visar sej att Emma är MERA allergisk mot soja än mjölken så det bidde ingen introduktion av soja hos henne. Vi gav henne inte heller något ägg innan 1 års ålder just för att dom 3 allergierna ofta förekommer ihop.

Om du tror att hon kommer att tycka om sojaprodukterna så kan du ju prova lite försiktigt. Själv så tycker jag att havrebaserade produkter är godare Har själv varit mjölkfri sedan Emma var 1 månad gammal, först för ammning sedan för att slippa laga flera sorters mat varje dag. Oj, det är 2 år som jag har varit utan nu, tänk vad tiden gåååååår.
    Vi valde havrebaserat direkt för att vi inte skulle vara tvingade till att byta när Emma skulle börja äta vanlig mat. Om vi tagit sojabaserat från början så hade vi fått byta till havre för hennes skull.

Vi har för enkelhetens skull all mat som finns hemma fri från soja, ägg och mjölk. På det sättet så slipper vi fundera på vad som varit i olika bunkar och vad besticken används till.
    Vi behöver inte vara rädda för att Emma ska få i sej något av misstag. Hon får så j***la ont i magen av de olika sakerna. (det enda vi saknar ibland är ost )

Vi har nutramigen till Emma och det är tillverkas av just meadjohnson så jag har varit på den sidan en hel del. Tack ändå för tipset.

Har du flera frågor så är du välkommen att fråga på. Jag kommer vara här till och från, jobbar ganska mycket för tillfället men det brukar alltid finnas någon som kan svara.
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter