• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Kavat
    elegi skrev 2008-01-14 12:17:35 följande:
    Vi köper oftast märket Gille (dom här papplådorna som funnits i typ 100 år), Sebastian älskar hallonkransarna men det finns flera sorter som är ok, tyvärr är det bara att läsa på förpackningarna då dom inte har någon allergilista på sin hemsida, men du kan ju ändå kika in. Finger Marie är oxå ok (avlånga vanliga mariekex med lite vaniljsmak), vanliga Guld Marie. Nu tog det stopp kommer inte på fler just nu.
    Tack, vad bra. Ja, men då vet jag lite vart jag ska börja leta. Inte gott med kaffe och havremjöl utan kaka.

Men dumt att stoppa i sig i soyalectin i onödan, om det nu är soya han reagerar på. Såg att det var det i "hans" smörgåskex också.. Majskrokar, vart kan man köpa det? Finns det i vanliga affärer?

I natt var det jobbigt igen. Så förmodligen är det något mer än ägg, mjölk, morot, lök,

Åt scans hotdog, de ska ju vara ok, men är buljong i. Morot i buljongen kanske, om han nu reagerar så starkt på det. Hade ju hoppats att det var reaktioner på morot pga att han inte tål mjölk...

Men sen smakade jag på soya-glassen igår.

Och blandade i rismjölk i hans gröt. Nåt annat "konstigt" har jag inte fått i mig.

Det var dock inte jätte ont i magen, men svårt att veta, kan varit förkylningsgnyende eller tandontgny också. Låter ju likadant... Så ja, det gäller att vara detektiv.

Har iaf fått ny tid till dottern för blodprov, då hon nu blev jätte röd i rumpan, har nästan sår... Soya-glassen hon inte tålde eller så är det mjölkprotein (drack mycket mer laktosfri mjölk förra veckan än vanligt) eller nåt annat...

Så nu blir det till att skippa soja och sätta dottern på helt mjölkfritt också!
  • elegi

K Kavat

Om man bor i Stockholm så kan man köpa det från allergimat (www.allergimat.com det går ju att beställa oxå men portot blir ju dyrt eftersom förpackningen är stor) man kan titta i större matbutiker och dom ska finnas vid barnmat och dyl har jag hört, dock inte hittat dom själv.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • mirakelmamma

K kavat: Jag bor ju inte i stockholm men jag bad vårt ICA Kvantum att ta hem majskrokar. Jag skrev en lapp med hemsidan majskrokar.se och sa att de kan hitta alla nummer och annat som behövs för att de ska kunna beställa. Bara några dagar senare så fanns det massor med majskrokar. De stod vid chipsen och ostbågarna. Perfekta att ge till barnen!

• Kavat

Tack alla ni som svarade om majskrokar!

Ska kolla vårt ica, som är stort och blev "bästa i landet", de borde ju ha, om inte tar det kanske hem då!

• Blå Flygare

Via: Magdropparna kan man ge ifrån födseln.

• Piluttan

Blå myran: Såg att du skrev ovan att man kan äta Omega-3 om man ammar för att det kan hjälpa mot allergier. Stämmer det? Jag har ACO Omega-3 Forte hemma och jag ammar min tvåmånaders plus har slutat med komjölksprotein sedan två veckor. Vet du om det är ok att äta dessa när jag ammar? Det står på att det inte rekommenderas vid amning och graviditet. Men fisk får man ju äta.. Snurrigt! Vore ju trevligt om man kan göra så att han kanske blir mindre allergisk eller inte alls..

Tack!

• Piluttan

Tack Blå Myran, tack så jättemycket!! Skall läsa igenom tråden när fyraåringen och tvååringen har somnat

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter