• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • StinaTina

K Kavat, glömde att tala om att vi har helt sojafritt. Även sojalecitin är bannlyst och det kan de flesta äta men iom att Emma är så liten än så ska vi försöka ha henne så "ren" från alla dessa ämnen som möjligt. Hennes läkare (och flera där till) har en teori att allergierna fortare "försvinner" om hon inte utsätts för ämnena.

• Blå Flygare

K Kavat: Polenta är gryn. fast lite mindre än t.ex. mannagryn, så polenta blir ganska så slät. Men inte riktigt

Jag är väl medveten om att mandel inte är en nöt, men grejen är den att jag inte vet vad det var hon reagerade på, men att det pga reaktionen är troligt att det är just hasselnöt eller mandel, och att hon därför inte får äta någon nöt, mandel eller jordnötter (då det också kan ge häftig reaktion och hon ju redan visat att hon har anlag för allergier). Och jag har sagt till om mandel och nötter, men det var tydligen inte så intressant att svärmor lyssnade.

Kokos får hon, både kokosmjölk och rent, det är ju ingen nöt

Via: Äggallergi och mjölkallergi är de vanligaste hos spädbarn. Ägg ger ofta eksem i börjveck eller torra fläckar. Mjölk ger ofta prickar i ansiktet. Men symtomen kan variera mycket, så testa den ena (ägg är lättast) och om det inte hjälper så uteslut sen även det andra.
    AMmar då? Ät i så fall omega3! Kan hjälpa mot allergi. Och ge magdroppar, det har positiva effekter mot uppkomst av allergier.

• Kavat
    StinaTina skrev 2008-01-13 13:32:05 följande:
    K Kavat, Polenta är mera grynform.På tal om läkare så talade Emmas BVC-läkare om för oss att "spädbarn kan INTE vara allergiska mot något!" Visst!! Emma är nu drygt 2 år och har varit allergisk mot mjölkprotein, ägg, sojaprotein, pollen och pälsdjur sen hon föddes. Hon har även astma som hon medicineras mot året runt.Sojaprodukter skulle vi undvika tills hon blev 1 år sen var det "fritt fram". Nu har det visar sej att Emma är MERA allergisk mot soja än mjölken så det bidde ingen introduktion av soja hos henne. Vi gav henne inte heller något ägg innan 1 års ålder just för att dom 3 allergierna ofta förekommer ihop.Om du tror att hon kommer att tycka om sojaprodukterna så kan du ju prova lite försiktigt. Själv så tycker jag att havrebaserade produkter är godare Har själv varit mjölkfri sedan Emma var 1 månad gammal, först för ammning sedan för att slippa laga flera sorters mat varje dag. Oj, det är 2 år som jag har varit utan nu, tänk vad tiden gåååååår.Vi valde havrebaserat direkt för att vi inte skulle vara tvingade till att byta när Emma skulle börja äta vanlig mat. Om vi tagit sojabaserat från början så hade vi fått byta till havre för hennes skull. Vi har för enkelhetens skull all mat som finns hemma fri från soja, ägg och mjölk. På det sättet så slipper vi fundera på vad som varit i olika bunkar och vad besticken används till.Vi behöver inte vara rädda för att Emma ska få i sej något av misstag. Hon får så j***la ont i magen av de olika sakerna. (det enda vi saknar ibland är ost )Vi har nutramigen till Emma och det är tillverkas av just meadjohnson så jag har varit på den sidan en hel del. Tack ändå för tipset.Har du flera frågor så är du välkommen att fråga på. Jag kommer vara här till och från, jobbar ganska mycket för tillfället men det brukar alltid finnas någon som kan svara.
    Fy för läkare som inte har någon koll! Då är det bättre de håller tyst ju!

Jo, vi har köpt lite allt möjligt här hemma, havremjölk, rismjölk, soya-yoghurt osv. Rismjölken var skitäcklig i kaffe, så jag får hålla mig till Havredrycker. Solhavren från Ica gick ju tom att dricka "ren"!

Jo, vi gav bort all margarin och sånt direkt när vi köpt, hopplöst att hålla i sär. Tog fel mjölk i kaffet direkt, (båda stod på bordet), av ren vana, men kom på mig själv innan jag drack. Nu köper jag inte någon annan mjölk.
    Än så länge så har vi en ostbit och glass kvar som maken äter, men sen får vi väl se om han köper ny till sig eller inte. Jag lagar iaf ingen mat med någon mjölkprodukt mer!

Jag, maken och dottern smakade på soya-youghurten idag, men det var bara maken som tyckte den var ok. Smakade mer som kräm än youghurt och då kan man ju heller göra kräm!

Funderar på hur jag ska göra med soja. Men jag fortsätter nog som vanligt tillsvidare och några stora mängder soja blir det ju inte, så får vi se . Ska iaf tänka på när jag får i mig soja så jag kan se om det blir några förändringar på lilleman. Men än är det ju egentligen bara test på mjölkfritt. Fast jag äter ju inget heller som jag tror han reagerat på.. Så avvaktar lite och ser så får jag väl variera mig lite mer framöver och se om han reagerar nu.
  • Kavat
    KajsaLiza skrev 2008-01-13 13:26:24 följande:
    Han fick det på kinden direkt. efter ca 3 min. I rumpan kanske det är vitlök...kom på det nyss, maten innehåller lite ibland utan att man tänker på det. Behöver väl inte ens vara allergi?(hoppas)
    Han har inte bara ramlat och slått sig, legat mot något eller så, då kan man ju också bli lite röd. Eller om det var kallt ute?!

Ja, ni får väl vara lite observanta och se nästa gång hur det blir.
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-01-13 13:37:03 följande:
    K Kavat, glömde att tala om att vi har helt sojafritt. Även sojalecitin är bannlyst och det kan de flesta äta men iom att Emma är så liten än så ska vi försöka ha henne så "ren" från alla dessa ämnen som möjligt. Hennes läkare (och flera där till) har en teori att allergierna fortare "försvinner" om hon inte utsätts för ämnena.
    Finns det några kakor eller kex utan ägg, mjölk och soyalectin?

Jätte tack för hjälpen!
  • StinaTina
    K Kavat, just sojalecitin är svårt att hitta saker utan. Jag bakar (bröd, bullar och kakor)själv så jag har inte letat så mycket. Kolla "billiga" märken Vi har upptäckt att det är oftast dom vi kan köpa (??). Vet inte varför men dom dyrare märkena har oftare massor av extra saker i sina produkter.

Vasse go! Glad att kunna vara till hjälp. Vet ju själv vilken röra jag tyckte att det var när Emma föddes och då har vi varit mjölkfria en gång förut men det var ju över 10 år sen hennes bror var liten.
  • Via

Kan man börja ge sempers magdroppar när barnet är 2 månader?
    Min son har ett atopiskt eksem i ansiktet o har fruktansvärt mkt gaser i magen. Han får minifom nu, maxdosen, o det hjälper så han inte får sådär fruktansvärt ont. Om det skulle vara mjölkallergi skulle minifomen ha någon verkan då??

Tacksam för svar..

• Via

Tack blå myran för svaret o tipset! Ska prova!

• Kavat
    Via skrev 2008-01-13 23:35:27 följande:
    Kan man börja ge sempers magdroppar när barnet är 2 månader? Min son har ett atopiskt eksem i ansiktet o har fruktansvärt mkt gaser i magen. Han får minifom nu, maxdosen, o det hjälper så han inte får sådär fruktansvärt ont. Om det skulle vara mjölkallergi skulle minifomen ha någon verkan då??Tacksam för svar..
    Vet inte. Men om jag hade fått göra om allt från början så hade jag slutat med mjölk när jag ammade mina barn, utan tvekan. Har haft jätte jobbigt då det har haft ont, men har ju inte trott att det varit allergier, då bvc och läkarna inte har trott det när jag ställt frågan till dem. Tyvärr!
    Minifom gjorde det bara värre på min dotter.

Så mitt råd är testa och sluta med mjölk och se om det blir bättre. Det är helt klart värt att testa, vad är några veckor utan mjölkprodukter om du får en go, glad och nöjd bebis?
  • elegi
    Kavat skrev 2008-01-13 17:59:22 följande:
    Finns det några kakor eller kex utan ägg, mjölk och soyalectin?Jätte tack för hjälpen!
    Vi köper oftast märket Gille (dom här papplådorna som funnits i typ 100 år), Sebastian älskar hallonkransarna men det finns flera sorter som är ok, tyvärr är det bara att läsa på förpackningarna då dom inte har någon allergilista på sin hemsida, men du kan ju ändå kika in. Finger Marie är oxå ok (avlånga vanliga mariekex med lite vaniljsmak), vanliga Guld Marie. Nu tog det stopp kommer inte på fler just nu.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter