StinaTina skrev 2008-01-13 13:32:05 följande:
K Kavat, Polenta är mera grynform.På tal om läkare så talade Emmas BVC-läkare om för oss att "spädbarn kan INTE vara allergiska mot något!" Visst!! Emma är nu drygt 2 år och har varit allergisk mot mjölkprotein, ägg, sojaprotein, pollen och pälsdjur sen hon föddes. Hon har även astma som hon medicineras mot året runt.Sojaprodukter skulle vi undvika tills hon blev 1 år sen var det "fritt fram". Nu har det visar sej att Emma är MERA allergisk mot soja än mjölken så det bidde ingen introduktion av soja hos henne. Vi gav henne inte heller något ägg innan 1 års ålder just för att dom 3 allergierna ofta förekommer
ihop.Om du tror att hon kommer att tycka om sojaprodukterna så kan du ju prova lite försiktigt. Själv så tycker jag att havrebaserade produkter är godare Har själv varit mjölkfri sedan Emma var 1 månad gammal, först för ammning sedan för att slippa laga flera sorters mat varje dag. Oj, det är 2 år som jag har varit utan nu, tänk vad tiden gåååååå
r.Vi valde havrebaserat direkt för att vi inte skulle vara tvingade till att byta när Emma skulle börja äta vanlig mat. Om vi tagit sojabaserat från början så hade vi fått byta till havre för hennes skull. Vi har för enkelhetens skull all mat som finns hemma fri från soja, ägg och mjölk. På det sättet så slipper vi fundera på vad som varit i olika bunkar och vad besticken används
till.Vi behöver inte vara rädda för att Emma ska få i sej något av misstag. Hon får så j***la ont i magen av de olika sakerna. (det enda vi saknar ibland är ost )Vi har nutramigen till Emma och det är tillverkas av just meadjohnson så jag har varit på den sidan en hel del. Tack ändå för tipset.Har du flera frågor så är du välkommen att fråga på. Jag kommer vara här till och från, jobbar ganska mycket för tillfället men det brukar alltid finnas någon som kan svara.
Fy för läkare som inte har någon koll! Då är det bättre de håller tyst ju!
Jo, vi har köpt lite allt möjligt här hemma, havremjölk, rismjölk, soya-yoghurt osv. Rismjölken var skitäcklig i kaffe, så jag får hålla mig till Havredrycker. Solhavren från Ica gick ju tom att dricka "ren"!
Jo, vi gav bort all margarin och sånt direkt när vi köpt, hopplöst att hålla i sär. Tog fel mjölk i kaffet direkt, (båda stod på bordet), av ren vana, men kom på mig själv innan jag drack. Nu köper jag inte någon annan mjölk.
Än så länge så har vi en ostbit och glass kvar som maken äter, men sen får vi väl se om han köper ny till sig eller inte. Jag lagar iaf ingen mat med någon mjölkprodukt mer!
Jag, maken och dottern smakade på soya-youghurten idag, men det var bara maken som tyckte den var ok. Smakade mer som kräm än youghurt och då kan man ju heller göra kräm!
Funderar på hur jag ska göra med soja. Men jag fortsätter nog som vanligt tillsvidare och några stora mängder soja blir det ju inte, så får vi se . Ska iaf tänka på när jag får i mig soja så jag kan se om det blir några förändringar på lilleman. Men än är det ju egentligen bara test på mjölkfritt. Fast jag äter ju inget heller som jag tror han reagerat på.. Så avvaktar lite och ser så får jag väl variera mig lite mer framöver och se om han reagerar nu.