• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-01-14 15:38:44 följande:
    Piluttan: Jag refererar till denna: www.newsdesk.se/view/pressrelease/omega-3-fet...Omega3 är inte farligt vid amning, det bara måste stå så eftersom det inte är testat. Men fisk kan man ju äta som du säger. Och de som är testade är godkända. under graviditet är det flera länder som rekomenderar intag av omega3, och Sverig står på tur. Vid amning behövs det också.
    Det står inte på "smöret" Keiju som innehåller omega3 att man inte får äta när man ammar i alla fall!
  • Piluttan

K Kavat: Ja, det smöret har vi ju hemma och äter och nu har jag ätit en kapsel omega-3 också =)

• elegi

Är det nån av er som är i den här tråden som kan hjälpa en väninna till mig med en fråga?
    Hon har 2 barn med laktosintollerans, det yngsta barnet konstaterades vid 10 mån ålder, nu har hon fått en liten pojke som är ganska skrikig och sover inte så mycket, har mycket gaser osv. hon äter ju laktosfritt men nu har jag hört/läst att laktos finns naturligt i bröstmjölken och att om man föds med laktasbrist (vilket är mycket ovanligt) så hjälper det inte att utesluta laktos och äta helt laktosfritt utan man måste isf sluta amma för sitt barns bästa. Kan inte säga vart jag läst detta men tror att det var nån i mjölkallergitråden (kommer att lägga in min fråga där oxå), lämna gärna länkförslag på relaterade länkar.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Blå Flygare

elegi: På amningshjälpen kan du läsa om vad bröstmjölk innehåller, ska kolla vidare andra sidor och se vad jag hittar! Men jag har läst just det du skriver; att är det laktosintollerans så hjälper det inte att utesluta laktos. Hon ska inte testa mjölkfritt innan hon ger upp amningen? Tycker jag märker att mjölkallergiker ofta blir laktosintollernats (eller är det bara att de är mer uppmärksamma på hur mjölk påverkar dem?)

• Blå Flygare

Elegi: Från Mjölkfrämjandet:

Medfödd laktasbrist:

Medfödd laktosintolerans är extremt sällsynt. Barnet saknar då helt laktasenzym vid födseln och får vattentunna diarréer av bröstmjölkens laktos. Barnet måste födas upp på laktosfri modermjölkersättning och sedan äta laktosfri kost hela livet.

• Blå Flygare

Hittade detta om laktosintollerans (medical link): I de flesta fall brukar man kunna bli i stort sett symptomfri genom att undvika mjölk, filmjölk och glass. Man kan pröva att äta mjölkprodukter tillsammans med fiberkomponenter som gör att laktoset passerar tarmen långsammare så att laktaset får längre tid på sig att verka.

Skriver här eftersom laktos-tråden stängts.

• Blå Flygare

Från Verum:

- Medfödd laktasbrist innebär att man redan vid födseln inte tål någon form av laktos. Denna form är mycket ovanlig och det har bara beskrivits ett tio-tal fall i världen.

• Blå Flygare

Vi-butikernas ekonomiska förening skriver: Medfödd laktasbrist. Enzymet laktas saknas helt. Denna form av laktasbrist är ovanlig men finns i Sverige och framförallt i Norrland.

• Blå Flygare

Nog med spammandet. Detta är medfödd laktosintollerans, men ingenstans hittar jag info om när man som tidigast kan få primär laktosintollerans.

• elegi

Tusen tack Blå Myran
    Visste ju det men hade räknat att den gick ut på tors...ja ja jag fixar en ny på en gång

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter