Sunflower Girl skrev 2008-01-01 22:16:52 följande:
Skönt att hitta denna tråd. I början av min graviditet hade jag dagligen mindre mörkbruna blödningar i fyra veckor. Gjorde mitt första vul 21/11 och man kunde se fostersäcken, men inget foster. På Ackis trodde de att det var för tidigt och jag fick komma tillbaka en vecka senare 28/11. Denna gång fanns ett foster och man räknade med att jag var i v. 6+6. Blödningarna fortsatte hela tiden, varje dag.6/12 vaknade jag till av att jag kände något och när jag gick upp från sängen forsade det ut blod och koagelklumpar, mycket mer än mens det rann verkligen längs benen. Direkt på morgonen åkte vi in till akuten och ett nytt vul gjordes. Fostret fanns kvar! Man bedömde att jag var i v. 8+1. Fick ingen förklaring till den otroligt rikliga blödningen. Det kan vara så.....sa man.10/12 (dvs fyra dagar senare) hände samma sak igen. Ligger i sängen och ska sova och blodet börjar rinna. Massor, som förra gången. In till Ackis på morgonen 11/12 och fostret mådde bra, blev framflyttad lite och bedömdes nu vara i v. 9+2. Man kunde se rester av blödningen och återigen ingen direkt förklaring annat än att: "Det kommer nog att vara så här för dig - det behöver inte betyda att det kommer att gå dåligt".Man är ju livrädd.Ny blödning 22/12, ringde till Ackis, men de sa att jag har ju gjort 4 vul nu och allt har ju varit bra varje gång så jag behöver bara åka in om jag får ont. Suck.....Jag ska nu vara i v. 12+3 och ska ringa imorgon och beställa tid för privat ul. Måste se att allt är bra.Detta är min andra graviditet. Har inte haft problem tidigare och inga mf. Blev ett låååångt inlägg...
Nu har jag varit på et nytt VUL efter att jag 28/12 haft en ny riklig blödning (den femte).
Allt såg dock bra ut med fostret. Nu kunde man äntligen se vad problemet är/har varit hela tiden. Föreliggande moderkaka (Placenta Praevia).
Troligtvis kommer jag att blöda igen sa man.
Nu är det bara att vänta fyra veckor till det riktiga UL och se om moderkakan lyckats flytta sig till dess.
Känns bra iallafall att allt fick en förklaring.
//Sunflower Girl