• Krusbär

Vi som blöder/färgade flytningar nr 6

Förra tråden stängdes visst. Startar en ny tråd för alla oroliga själar som blöder eller har färgade flytningar under graviditeten. Det verkar vara väldigt vanligt men behöver inte betyda att något är fel. Men ändå blir man orolig såklart! Därför möts vi här!

Länk till förra tråden (nr 5): www.familjeliv.se/Forum-2-143/m24360084.html

• Svar på tråden Vi som blöder/färgade flytningar nr 6
  • Eraijka

Jag var livrädd att något var fel då jag hade haft beigebrunaktiga flytningar i flera dagar. Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att jag kunde vara lugn, ringde sen min BM som sa samma svar. Så länge det inte är färskt blod som har koagulerat (mensblod) så ska man inte oroa sig.

I alla fall så fick jag blödningar under veckan och fick panik, min BM skickade mig till spec.mödravården där det visade sig att allt är okej med fostret. Är i vecka 11+1 och de sa att jag kunde få ha så här under hela graviditeten men jag skulle tänka igenom om jag skulle haft min mens nu. Jag har fortfarande konstiga flytningar och småblödningar.

Är någon jätteorolig, se till att du får göra ett ultraljud.

• lia76

Hej!
    SÅllar mej till er skara...
    Jag gick in i vecka 12 i torsdags.
    Ska på inskrivning nu på torsdag.
    I lördags storstädade jag här hemma och på söndagmorgon hade jag och sambon lite myspys.
    I tisdags efter att jag varit på morgon promenad med vovven och jag skulle kissa så såg jag att det var brunt i trosskydden.
    RIngde min BM och sen gynmottagningen.
    Men eftersom jag inte hade ont i magen elelr blödde så fick jag inte komma på undersökning.
    De sade bara att det är vanligt med bruna flytningar i början av graviditeten.
    Nu varje dag så har jag fått bruna flytningar till och från.
    Inte jätte mycket utan bara typ "spottings"
    Molar i magen och känner av lite SD.
    Men molvärk och SD är ju normalt under en graviditet.
    Men det späder ju på min oro att något är galet.
    Men jag tycker att om så vore fallet så skulle det väl komma mer nu?
    Har ju iallafall gått 5 dagar sedan jag upptäckte gammalt blod i trosskydden.

Min första graviditet minns jga inte att jag hade något sådant, så klart jag blir orolig nu.

Så därför lägger jag till mej i denna tråd för att kanske få lite uppeppning och stöd

Vet inte säkert om det beror på om jag skulle haft mens nu eller inte.
    jag åt p-piller innan jag blev grvaid.
    Hade haft uppehåll 1 månad och fick senaste mensen den 29 november 2007.
    Den 27 december testade jag positivt.
    Men det kan mycket möjligt vara tidpunkt för mens nu med...
    Men räknar jag på en 28 dagars cykel så stämmer det rätt så OK med att det kanske är mensperiod nu.
    Vet inte hur ma nräknar sådant.
    Är det från första dagen man blöder och sen 28 dagar framåt som nästa mens skall komma?
    För isåfall är det mensperiod nu så kanske därför det kommer lite bruna flytningar.
    Hoppas iallafall för denna oro gör mej galen

Kram på er allihopa!!!

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • lillamilla75
    Sandraw76 skrev 2008-01-17 08:08:47 följande:
    Just nu är jag i v 13+2 utan några som helst blödningar tills igår. Gick upp för att åka till jobbet o gick på toa och det bara rinner blod ur mig på toaletten. Rött färskt blod. Blir sängliggande resten av tiden , ringer kk o får en tid. Doktorn sa där att det är en kant av moderkakan som fäster mot slemhinnan som blöder. Dock hjälpte sängliggandet för det kommer inget nytt blod utan bara det gamla bruna o då bara på papper. Bebisens hjärta slog o den var än så länge opåverkad av blödningen. Blev ordonerad vila o inga lyft under graviditeten alls nu. Så när ni får en blödning så lägg er o vila o rusa inte runt. Den kan stanna själv. Ville bara tala om detta o blev så glad när jag hittade denna tråden. Kramar Sandra
    Blev så glad nu när jag fann den här tråden och när jag läste detta inlägg. Mitt senaste dygn har sett ut som följer...

Igår var jag på en babyshower, hade haft mensvärk sen tidig morgon men trodde det berodde på växtvärk. När vi var på babyshowern så gick jag på toaletten där jag började blöda färskt blod och det ville inte sluta. Vi var i närheten av Sahlgrenska sjukhuset så vi åkte upp till gynakuten, när vi väl kom dit kände jag att dom kan ju inget göra ändå. Fick kraftig ihållande smärta och började blöda en massa igen.
    Dom skrev in mig och tog prover och sen fick jag träffa läkarn som gjorde ett VUL, det var lite obehagligt att göra det samtidigt som jag blödde rejält. Men vi fick se ett hjärta slå, är i v.5+5, och läkarn hon trodde att ett missfall skulle ske inom 12 timmar la in mig och ordinerade sängliggande. Fick smärtstillande på spruta.
    Efter jag träffade läkarn så avtog blödningen snabbt och senast vid lunchtid idag så hade jag som lite rödbrunt på toapappret men sen har det vart bra.

Ska på VUL på torsdag hos min IVF läkare, talade med honom förut och han sa att det kan bero på slemhinnan eller nåt, det var en dålig linje så jag hörde honom inte riktigt.

Men som sagt är jag glad att jag fann den här tråden, ska spåna lite här senare...kram Camilla
  • cornelia74

lia76: Det är jättevanligt att man får en liten blödning efter "mys" med mannen..o att det efter ett par dagar visar sig som bruna flytningar (gammalt blod)

Har du dessutom inte svåra smärtor i magen el rikliga blödningar behöver du nog inte oroa dig. Molande mensvärk o stickningar är också helt i sin ordning. Mycket händer i livmodern nu o det drar o spänner...

Lycka till med bebben

Lillamilla75: Håller tummarna för att din lilla bebis stannar i magen Det är som sagt vanligare än man tror att man blöder, och många gånger kan de helt enkelt inte fastställa vad det beror på. Jag har haft små blödningar från o till sedan v.5..är nu i v.28.

• Fru Carina

Hej alla. Här kommer en till med blödningar till och från de första 14 veckorna som var fruktansvärt jobbiga. Men nu har det varit lugnt i 4 veckor hoppas det förblir så. Det är ju som sagt inte alltid fel fast man blöder. Min oro släpper inte ändå eftersom vi förlorade våran första son efter förlossningen plus haft två ma på 4 månader. Skall in på ul på måndag längtar verkligen. HAr fått lyssnat på hjärtljuden i 2 omgångar pga min oro vilket har låtit helt perfekt. Har tre barn här på jordelivet också men längtan efter fler är stor så nu håller vi tummarna för alla här inne i tråden.

• cornelia74

Fru Carina: Jag förstår dig. Så hemskt. Jag har också 3 barn, detta är nr 4. Men det är 6e gången jag är gravid...

Jag skrev här för bara någon timma sedan för att lugna, men nu när jag gick på toa så blöder jag igen..första gången på flera veckor..o genast blir man såå orolig. Känner att man inte alls är i position att lugna någon när man blir livrädd själv.

Min lilla tjej i magen sparkar hela dagarna, så det om något borde ju lugna, men man blir helt kallsvettig... Så jobbigt.

• Lincas

Hej på er!!

Tänkte bara bidra med en positiv erfarenhet!!

Jag har haft problem med blödningar under denna grav (har även ett mf & ma sen tidigare). Har blödit KRAFTIGT, så jag trodde naturligtvis att det var kört denna gång med.

Är nu i vecka 22 & bebisen mår jätte bra!! Inte blödit på dryga 10 veckor nu!!!

Vet hur jobbigt ni har det & vill bara skicka en tanke & stärkande kram till er! Ge inte upp!

Kram

• jesslin

Lycka till tjejer!

med dotterna blödde jag brunt blod i två dagar. hann inte nojja för att det var precis på bim. Men sedan testade jag postivt 5 dagar efter det. I några v hade jag lite små färgade flytningar ibland. Jättenojig för mf såklart och första vul visade ingenting mer än hinnsäck och gulkropp. Men i v 8+0(7+4 efter rutinul) fanns där ett foster med pickande hjärta. Nu blir hon 3 1/2 i april. Så visst kan det går bra. Har en kompis som hade färgade flytningar av och till hela sin grav. Fick ingen förklaring till varför heller.

Tack och lov har jag sluppit något sådant denna gång, men hade ett tidigt mf i somras.

Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 23
Svar på tråden Vi som blöder/färgade flytningar nr 6