• Krusbär

Vi som blöder/färgade flytningar nr 6

Förra tråden stängdes visst. Startar en ny tråd för alla oroliga själar som blöder eller har färgade flytningar under graviditeten. Det verkar vara väldigt vanligt men behöver inte betyda att något är fel. Men ändå blir man orolig såklart! Därför möts vi här!

Länk till förra tråden (nr 5): www.familjeliv.se/Forum-2-143/m24360084.html

• Svar på tråden Vi som blöder/färgade flytningar nr 6
  • Krusbär

Vet inte om det är nån tröst, men när jag hade blödningar och var på vul så var det inte ok och jag fick ju mf. Hade det varit nåt fel på era bebisar, som det var med min, kanske ni hade fått mf vid det här laget? Jag menar alltså att era blödningar beror på något annat än mf... Lycka till! Kram

• Curlie

Jag blöder till och från hela tiden, nu är jag inne i en blödningsfri period vilker är total lycka =)
    Sista gången jag blödde nu var i fredags.
    I måndags var jag på KUB test och bebbin mådde fin fint =)

Förklaringarna jag får från läkarna är bara att det kan blöda ibland..typ..
    Men nu när jag passerat vecka 12 och bebisen såg ut att må bra och allt var normalt så sa de att det var väldigt liten risk för att något skulle gå fel nu. Känns jätte skönt.
    Men vet att jag dimper gärna ner i ett svart ångesthål när blödningarna kommer ändå.
    Hoppas de håller sig borta länge länge nu, kanske tom för gott? *Hoppet lever* :)

• Mimou

Vad goa och snälla ni är härinne, känns mkt bättre nu när jag läst vad ni svarat! Men oron och rädslan finns där ändå hela tiden...

Jag tror jag åker in akut imorgon så jag får ett vul, orkar inte oroa mig mer! Men är samtidigt livrädd att få ett hemskt besked..

Ena stunden tänker jag att det kan visst gå bra, blödningar är vanligt, jag har ju inte ont och vi har ju sett ett foster med hjärta, bla, bla...

I nästa stund så får jag panik och ångest över alla drömmar som går i kras, vi har sett fram emot denna bebis så himla mkt!!

Tror snart jag blir tokig, behöber kanske få hjälp och prata med ngn.

Tack alla ni för fint stöd!
    KRAM/Mimou

• Sandraw76

Hejsan!

Ny här. Har påbörjat 4 graviditeter innan denna. Fått ett ma i v15, mf v 23, mf v6 och ma v 12. Just nu är jag i v 13+2 utan några som helst blödningar tills igår. Gick upp för att åka till jobbet o gick på toa och det bara rinner blod ur mig på toaletten. Rött färskt blod. Blir sängliggande resten av tiden , ringer kk o får en tid. Doktorn sa där att det är en kant av moderkakan som fäster mot slemhinnan som blöder. Dock hjälpte sängliggandet för det kommer inget nytt blod utan bara det gamla bruna o då bara på papper.

Bebisens hjärta slog o den var än så länge opåverkad av blödningen. Blev ordonerad vila o inga lyft under graviditeten alls nu. Så när ni får en blödning så lägg er o vila o rusa inte runt. Den kan stanna själv.

Ville bara tala om detta o blev så glad när jag hittade denna tråden.

Kramar Sandra

• Mimou

Hej alla tjejer!

Jag har varit på Vul idag, och allt var bra!
    Bebisen var t o m lite större än vi trott, det känns helt underbart

Men dock fick jag ingen som helst förklaring till blödningarna.

Nu ska jag försöka slappna av och njuta, enlig ul-bilden jag fick med mig hem så var lilla myran 57 mm från huvud-rumpa, och det står att jag är i 12+2.

Kram

• Nikas

Jag var på toa och (ursäkta mig) bajsade i fredags, då kom det en rosa flytning, blodblandad alltså. Blev så ledsen :( Sen på kvällen samma dag, lite ljusbrun flytning. Jag blev rädd, men samtidigt så kom det iallafall inget mer, och jag hade inte ont då. Så jag försökte att hålla hoppet uppe... men det var Svårt!

Igår var jag på VUL (v. 6+6) och såg en liten lillskit i sin lilla fostersäck, och hjärtat pickade jättesnabbt :) Blödningen hade förmodligen berott på en väldigt skör och irriterad livmodertapp som kanske kommer att blöda igen. Vi fick sexförbud några veckor framåt. Jag Vet att detta inte är en garanti för fortsatt lyckad graviditet MEN att se den lilla där, levande och allt såg ut som det skulle i den veckan sa gynekologen, var en underbar upplevelse och det vi behövde! Nu väntar vi Barn, ej missfall, även om vägen som är kvar än så länge är osäker, och lång.

:)

• SundsvallsF

Hej!
    Idag var ju hos BM för första gången, inte inskrivning, utan endast samtal.

Jag berättade för henne att jag har 2st mindre blödningar.
    HOn frågade om det var blodblödningar eller bruna flytningar.

Jag svarade bruna flytningar.
    Då är det verkligen ingen fara sa hon!

Vid sex under graviditet är det väldigt vanligt att man skadar slemhinnor(vilket är helt ofarligt)
    Men man får då ett liiiiitet blödande sår, och detta blod tar ett tag på sig att komma ut...
    på vägen ut blandar det sig med flytningar, vilket ger en brun flytning ...

Alltså, helt normalt, ingen fara på taket!

*PUST* sa jag då...

Skall på inskrivning 11/3...(är i v.7-8)

• Curlie

SundsvallsF:

Antingen ingen fara alls som du säger, många kan blöda och ha bruna flytningar utan problem, jag hade både och under mina första 12 veckor, efter en blödning nu i vecka 16 var jag inne på akuten och tittade igen och lillen låg kvar och mådde bra..
    Men, problemet med blödningar och bruna flytningar är att man aldrig vet.. Många MA börjar just så, med bruna flytningar.. Så man kan aldrig riktigt säga att det är helt ofarligt utan att ha kollat tycker jag. Samma sak som att det var helt fel av sjukvårdsrådgivningen att säga till mig att jag hade fått missfall när det droppade blod ner i toan, för det hade jag ju bevisligen inte.. Det är det som är så jobbigt och det som gör att jag hela tiden vill kolla upp mina olika blödningar, då jag har suttit på toaletten och det verkligen droppat blod ur mig och min bebbe lever och mår bra, och så finns det som som det har haft små bruna flytningar och fått missfall liksom...

Skit jobbigt att man aldrig kan veta helt, men jag tror att för dom flesta är det helt ofarligt och är det bara lite så tror jag det är helt ofarligt med =)

Lycka till med kommande bebbe =)

• Theresh

Här är en blödare också.
    Här är den "tokiga" historien.

Vi har pratat ett tag om att skaffa ett syskon till våran son.
    Vi skulle sätta i gång i april tänkte vi, men jag ville sluta med mini pillerna tidigare då det tog 7 månader att få till sonen.
    Iaf så fick jag mens (om det nu var det?) den 8 januari.
    Hade den till den 15 januari. ( 1 vecka )
    Typ dagen efter mensen slutat fick jag lite blödning. Å höll på så typ varannan dag.
    När jag haft dte i ca 1 vecka ( den 22 jan ) slängde jag mini pillrena.
    Hade bara några kvar innan vi skulle sluta och jag var less på att ha blödningar då jag haft det i 2 veckor.
    Men dessa blödningar fortsatta i en vecka till. *less*
    Var in en sväng och pratade med min BM som frågade om jag kunde vara gravid. Nää sa jag, det kan jag ju inte vara. Men jag skulle avvakta ett tag till och om blödningarna inte försvann skulle jag kontakta vårdcentral eller gyn.
    Så när jag i tisdags haft blödning i 4 veckor kontaktade jag vårdcentralen.
    Skulle i måndags göra ett grav test för att kolla om det KANSKE kunde vara så att jag var gravid men maken glömde testet på jobbet.
    Ringde i af vårdcentralen i tisdags och fick en tid. Läkaren och jag kom överens att dte var typ omöjligt att jag var gravid ( då vi skyddat oss ) men gjorde ett test iaf och gjorde ett cell prov.
    Skule få veta cell rovet om ca 2 veckor men fick veta grav. testet på en gång som var OTYDLIGT. Läkaren sa att jag mste göra om den i morgon bitte.
    Så i går morse gjorde jag ett positivt grav test.
    HUR ÄR DETTA MÖJLIGT?
    Ringe iaf gyn för att få komma dit och kolla vadför jag blöder och hur långt gånget jag är.
    Om jag nu slutade med pillrena för 2 veckor sedan är jag i typ vecka 4 ( 3+0 )
    Gjorde ett VUL som inte visade nått ( så troligt är jag VÄÄÄLDTGT tidigt)
    Gjorde iaf ett blodprov som visa att ahg är gravid.
    Nu ska jag tillbaka nästa vecka och kolla igen och hoppas på att jag iinte får MF.
    Men jag är sååå säker på att vi skyddat oss med kondom de få gånger vi haft sex.
    Är de då möjligt at jag blivit gravud innan jag slutade med pillrena och jag missat piller ( fast jag vet att jag bara missat pillret med nästan 3 timmar 1 gång. )

Nu vart detta lite långt...
    Är det möjligt att ajg blivit gravid trots 4 veckors blödning?
    Är ff chockad men glad! Fast bebisen kommer typ 3 månader tidigare än vi tänkt

(¯`°?.¸ ♥ Familjen Horn ♥ ¸.?°´¯)
  • Theresh

kan tillägga at dte var inte så här med sonne, därför är man lite förvirrad/ nervös!

(¯`°?.¸ ♥ Familjen Horn ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi som blöder/färgade flytningar nr 6