• mamma till Viktor och William

Mina goa vänner!

Det är nu ungefär 2 år sedan de första av oss träffades, väntade barn och pratade konstant om våra små kärlekar. Allt eftersom har nya ansikten kommit till och numera är vi ett härligt sammansvetsat gäng som surrar om det mesta i livet!

VÄLKOMMEN HIT!

Länk till TRÄFFTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27822698.html

Länk till RECEPTTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m26183077.html
    Älskade unge!
  • Svar på tråden Mina goa vänner!
  • mysia
    litetknyte skrev 2008-01-15 22:11:26 följande:
    mysia - Svenska 2, betyder inte det svenska som andra språk? Tror då det... Alltså behöver du ha läst Svenska B (eller Svenska 2 B, men du e ju svensktalande). Konstigt att du inte fick med ShA och NkA på gymnasiet, är inte det kärnämnen?? *snurrig*Högskoleprovet behöver man inte, men får man ett bra resultat på det så är det ju jättebra. Men d krävs ofta ett par försök har jag hört. Komvux kostar väl inget, du får väl kanske tom studiebidrag?
    Hmm,är jag svensktalande?,Fundersamhade jag ingen aning om...
    Nä,jag läste inte Sh A eller Nk A på gymnasiet. jag läste ju media, så det var massa andra konstiga ämnen, ha ha.
    Tror nog komvux kostar, men jag ska kolla upp det.
    Älskar mitt lillgull Tindra
  • Alice i Umeå

Hej hej!! Lågsäsong även på bröd, vi säljer inte så mycket just nu. Mycket semelbullar men det är inte min grej, jag packar ju bara limpor.

Ni är duktiga alla som funderar på att plugga eller pluggar, jag skulle aldrig orka sätta mig i skolbänken igen.

Annaica: Blev också förvånad att du inte läst samhällskunskap eller naturkunskap på gymnasiet, det har till och med jag gjort och jag har inte ens gått klart gymnasiet. Har ingen full behörighet, bara strökurser.

Alice 051230 och skruttan BF 080426
  • lindansare

Mysia: Sv B2 är detsamma som SvB som andraspråk. ShA och NkA är kärnämnen och ingår alltså i alla gymnasieprogram. Eftersom du gått gymnasiet efter 1994 (antar jag) så har du läst dessa kurser om du har ettt fullständigt gymnasiebetyg. (Förmodligen har du även dessa kurser innan gymnasiereformen 1994).

Att läsa på KomVue kostar inget. Däremot måste du ju kunna försörja dig under studietiden och alltså ta studielån eller jobba samtidigt. Att läsa på t ex halvtid och jobab halvtid är mycket slitigt så jag rekommenderar att läsa eller arbete (arbeta extra kan man ju alltid göra). Att skaffa barn är ju egenltigen inget hinder under studietiden. Om du arbetat innan har du förmodligen arbetat upp till en SGI så att du får en föräldrapenning som är värd mer än vatten. Min man började på universitetet samma dag som dottern föddes och hade jättemycket tid med henne under studietiden eftersomman kan styra sin tid mer än när man arbetar. Du har ju rätt till att ta studieuppehåll under Föräldraledighet och så.

Jag skulle rekommendera dig att tänka igenom noga vad du vill läsa på högskolan eftersom du ändå tar ett lån som du skall betala av.

Om du funderar på att läsa in gymnasieämnen redan under denna termin för att ha behörighet till högskola rekommenderar jag min arbetsplats Folkuniversitetet. Vi har små grupper, mycket lärarstöd och mest av allt har vi förtur till platser på universitetet. Det innebär i korthet att vi har t ex en plats per utbildning till kanske 40 utbildningar på universitetet. Det innebär att om vi har 20 heltidsstudenter på FU som vill läsa var sin linje på universitetet så får de varsin plats oavsett betyg så länge de har minst G i alla ämnen de läst och att de uppfyller grundläggande behörighet. (På de utbildningar vi har platser till alltså).

• Tuttie

Lindansare: Åh jobbar du på Folkis.. Jag har ju pluggat där. Men läste tyvärr inte klart College då jag råkade ut för lite personliga svårigheter under kursens gång. Har dock funderat lite på att gå den igen eller läsa upp lite.. Kanske enstaka ämnen.

Är du lärare? Är Mattias kvar?

Dig ska jag älska var endaste dag.Så länge jag lever mitt allt ska du va!
  • Tuttie

Gaaaaaaaaaaah!

bilr helt galen.Cornelia är så jävla trotsig nu. Honär så elka med katten just nuså jag funderar på att ge bort han ett tag. Han mår nog fan inte bra här. Hon sliter och drar o sätter o lägger sig på honom. Trots att vi säger nej! Och tar bort henne från honom. Jag har till o med börjat lyfta in henne i hennes säng när hon gör fel. För hon vet så jäkla väl men tester ändå... Blir helt galen.

Usch låter jag hemsk, känner mig verkligen hemsk. Men hur ska jag göra för att få henne att låta bli katten?

Sen sin leksaker, hon bara slänger o kastar..ALLT! Är så tröttsamt.

Hon är som en vilde

Vi är hemma o sjuk igen både jag o C är sjuka. Hon vaknade i natt med 39 graders feber men den verkar som bortblåst nu... Suck!

• Pingulina

Har nyss lämnat Nellie på dagis. Hon ville inte alls klä på sig så det blev ett rejält utbrott innan vi kom iväg. Hon älskar verkligen dagis så det är ju inte det men hon vill bara inte göra som jag säger. Allt är "kan selv" men hon klarar ju inte allt så jag måste ju hjälpa och då blir hon såå arg. Och vi har blivit jätteduktiga på att förbereda henne i tid men det går inte alltid ändå tyvärr.

Sussie, jobbigt med Conne och katten, har tyvärr inga råd att komma med. Lämna bort katten låter ju som ett bra alternativ om hon verkligen gör honom illa. Och jag tycker inte att du behöver känna dig som en hemsk mamma för att du lägger henne i sängen, jag tror på att bryta situationen och lyfta bort barnet från det det inte får göra, och va konsekvent.

Linda, skönt med nån som kan bidra med lite fakta i våra vilda spekulationer

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
  • mysia

Sussie: Börjar med att skicka en stor kram. Att ni alltid ska bli sjuka, tycker så synd om er, speciellt Cornelia. Hon verkar ha lätt för att bli sjuk.
    Angående katten, har jag tyvärr inga tips. Tindra är aldrig på vår katt, jo hon klappar han, men inge mer. Conne kanske ska gå en kurs hos Tindra? Nä,skojar bara. Men det är nog bara att forsätta säga åt henne att man inte gör så där och varför hon inte får göra det.

Lindansare: Tack för tipsen. Får ta mig en ordentlig funderare nu. Har tyvärr inte jobbat så mycket, så nån hög sgi har jag inte. jag jobbar 50 % nu, men jag är ute efter ett heltidsjobb eller minst 75 %, och får jag inte det så vill jag börja plugga. Att det ska vara så svårt att få jobb som undersköterska.
    Läste Nk och Sh på högstadiet, men jag kan inte komma ihåg att jag hade det på gymnasiet. Konstigt. Tror jag fick med allt nu.

Usch vilket väder, tänkte at en promenad, men nej tack inte så länge det är sånt här väder.

Älskar mitt lillgull Tindra
  • Tuttie

Gullungen kom just nu med bajs blöjan i handen och sa usch....  Är inge trevligt med bajs i blöjan..... Är så kul när som kommer på det själva tycker jag.

Svar på tråden Mina goa vänner!