• mamma till Viktor och William

Mina goa vänner!

Det är nu ungefär 2 år sedan de första av oss träffades, väntade barn och pratade konstant om våra små kärlekar. Allt eftersom har nya ansikten kommit till och numera är vi ett härligt sammansvetsat gäng som surrar om det mesta i livet!

VÄLKOMMEN HIT!

Länk till TRÄFFTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27822698.html

Länk till RECEPTTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m26183077.html
    Älskade unge!
  • Svar på tråden Mina goa vänner!
  • Pingulina

Sara, det är ju väldigt individuellt och är mer beroende av hur barnet är i övrigt: i denna åldern tittar man mest på om barnet i övrigt är intresserat av samspel, kommunicerar på andra sätt, typ med kroppsspråk, ljud, ansiktsuttryck osv Man fokuserar inte så mycket på själva talet. Och Moa är HELT normal i sin språkutveckling, så de behöver inte vara orolig Vi träffar sällan nåt barn innan dom är 2½ men oftast kommer dom efter 3-årskontrollen. Och dom som kommer tidigare än 3 år har ju uppenbara svårigheter och INGET tal och ibland även lite annat smått och gott.

Nellie har nog ingen aning om att jag och A heter nåt annat än mamma och pappa, vi säger ju aldrig varandras namn Generad

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
  • Tuttie
    mamma till Viktor skrev 2008-01-16 10:15:13 följande:
    Förresten Sussie så kanske du minns att jag skrev ungefär samma sak om Viktor för ett tag sedan. Jag vet hur otroligt jobbigt det är! MEN det har faktiskt blivit (om än lite) bättre på sistone. Conne ger sig nog snart också ska du se.
    Hoppas verkligen det.

annica: När är du ledig då?
    Dig ska jag älska var endaste dag.Så länge jag lever mitt allt ska du va!
  • mysia

Tindra pratar rätt mycket nu, men mycket är fortfarande rappakalja. men hon har faktiskt lärt sig säga pappas, farmors och farfars namn, om än lite otydligt, men man hör vad hon säger iallafall. Hon brukar försöka säga mitt namn med det låter mest som hon säger anka, ha ha
    Tycker alla era barn blivít så duktiga. Vi ska alla vara stolta över dom, och hur mycket dom utvecklats på sista tiden, och det är vi ju såklart.

Älskar mitt lillgull Tindra
  • Tuttie

Annika namn hon kan är

Ussie =Sussie
    Nandes =Anders
    Iitta= Riitta
    Lilla=Linda
    Gocke = Jocke
    Skell =Kjell

• mysia
    Tuttie skrev 2008-01-16 10:24:32 följande:
    Hoppas verkligen det.annica: När är du ledig då?
    Du nämde februari, och den månaden är jag ledig hela helgen vecka 5, alltså 1:a 2:a och 3:3 februari. sen jobbar jag rätt mycket. är typ ledig en lördag, men då kan jag jobba fredag kväll och/eller söndag.
  • Tuttie

Vi säger aldrig varandras namn..Tex gå till pappa osv.. Men det är nog syrran o morsan som lärt henne det ...

• mysia

sussie:just det, den 22 februari är jag oxå ledig, jobbar dock lördag em, men det kan funka.

• Emeraldy
    Sofia:
    Jag förstår hur du känner det med Matrisen. Erik har ju bytt avdelning, Riitta jobbar just nu med annat som jag förstått det och Eivor lägger ju största koncentrationen på Moa. Har den nya killen Fredrik börjat än då?

Annika:
    Skönt att höra Egentligen är jag nog inte så orolig eftersom Moa faktiskt pratar en hel del och väldigt tydligt visar vad hon vill och förstår allt vi säger. Det är nog mer som det var med gåendet; att jag funderar lite när jag märker att andra barn kan så mycket mer.

Innerst inne handlar det nog iofs lite om oro när jag tänker efter. Moa har ju varit sen med mycket, förutom det finmotoriska, och som lärare vet jag ju hur hur väldigt tufft barn har det, som har det svårt i skolan. Därför är jag väl lite rädd att hon ska fortsätta vara "sen" och få svårigheter i skolan.

Vi ska till sjukhuset och träffa hennes läkare nästa vecka och det brukar alltid vara skönt för mig, för hon är så otroligt fantastisk och peppande.
    Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • mysia

Tindra lärde sig Patriks namn när jag har pratat med honom. När jag tex sagt, "Patrik, hur jobbar du imorgon" Då har hon upprepat och sagt Patlik patlik, ha ha

• Emeraldy

Angående namn så vet nog inte Moa ett enda namn! Inte bara det att hon inte kan säga det, hon VET nog inte att folk heter nånting (förutom kompisar och så då). Men mormor, farmor, mamma och pappa osv heter nog just det i hennes värld. Enda gången vi säger namn är ibland när vi ska skilja morfar Mats och morfar Kurt åt.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
Svar på tråden Mina goa vänner!