Mina goa vänner!
Tänkte att det är bäst att jag upprepar mig om du skulle ha svårt att förstå
Tänkte att det är bäst att jag upprepar mig om du skulle ha svårt att förstå
Nu är jag tillbaka från arbetsförmedlingen. Det tog nästan 2 timmar där! Hade ju först fyllt i att jag "bara" sökte logopedjobb och i Umeå kommun och det fick jag ju naturligtvis "skäll" för. Så genast fyllde handläggaren i "hela Sverige" och bad mig komma på 3 olika jobb till som jag kan tänka mig att söka, och det blev elevassistent, barnskötare och vårdbiträde. Nästa vecka på fredag ska jag dit igen för en informationsträff samt för att styrka mina meriter med íntyg och sånt. Så nu är nästa att försöka jaga ett intyg från mitt senaste jobb så att jag kan ansöka om a-kassa. Och sen ska jag börja söka jobb.
Sussie, hur många kort vill du ha? Vi sparar ingenting regelbundet till Nellie men lägger undan lite pengar då och då på ett vanligt sparkonto. Ska nog placera dom pengarna i fonder när vi får tummen ur. Mina föräldrar har också ett fondsparande till Nellie dit dom sätter in pengar vid jul och födelsedagar.
Sara, vilken var den där sidan nu igen där du framkallar kort?
Ang. IKEA så får jag nog också passa. Just nu har jag ju ingen inkomst och vem vet hur länge det dröjer innan jag får pengar från a-kassan. Och så måste vi spara resepengar till Thailand...
Här vare lugnt...
Sussie, det kanske räcker med dom du har då? Korten alltså
Är det nån som vill träffas och hitta på nåt på fredag, kanske bada?
Var det någon här som hade bok nr 3 i Millennium-trilogin? Jag har ju de två första på pocket och den tredje kommer på pocket först till sommaren och jag vill inte köpa den "riktiga" boken så jag skulle hemskt gärna låna den om någon har den.
Linda, jag har lämnat Nellie på dagis tyvärr. Men imorgon hade jag gärna åkt...
Jag gick förbi ica när jag lämnat Nellie och köpte nyttiga saker som bönor, fullkornsbulgur, linfrön och grönsaker. Känns lagom spännande
Dessutom slängde jag nyss bort nästan ett helt paket daimglass som vi hade i frysen. Det gör ont i hjärtat men jag måste, annars kommer jag äta upp det när ingen ser.
Vi har sparat pengar till Nellie under våra namn. Vi har inte tänkt ge pengarna till Nellie när hon fyller 18, möjligtvis en del om hon vill ta körkort men annars får hon pengarna senare som bidrag till egen lägenhet eller så.
Sussie, jag vill jättegärna låna boken om ni kommer förbi och hämtar tossorna!!
Sara, känner igen det du skriver bara att Nellie inte gör det på natten utan snarare innan hon ska sova. Tror det har att göra med trötthet. Det är såå hemskt när man intekan trösta utan istället gör det värre när man försöker. Men sen när utbrottet är över vill hon ju kramas och gosa.
Anna, ang. att träffas imorgon så tänkte jag lite tidigare, typ på förmiddagen. Eller har du lust att fara och bada med barnen efter jobbet?
Sara, fast å andra sidan tror jag inte att de "vet" vad som är tokigt, Jag tänker som att det är en känsla som blir överväldigande till slut. Men när de blir äldre så kan de ju tolka kroppens signaler och sina behov på ett annat sätt så då kanske det inte blir samma kortslutning (förhoppningsvis). Men utbrott av olika slag kommer de ju säkert få ändå.
Nä, man känner ju sig som ett stort frågetecken ibland
Men Nellie har blivit jätteduktig på att göra sig förstådd nu och använder mest tvåordsmeningar, men även 3 och 4 ord ibland. Och det blir så mycket mindre frustration för henne (och för oss) när vi förstår.
Vi hade ju en tur också nu när vi igen var tvungna att ligga i hennes rum för att hon skulle somna men nu har vi varit stenhåra några kvällar och det har faktiskt fungerat riktigt bra. Det vi har märkt med Nellie är att vi måste vara noggranna med att förbereda henne i tid på att hon ska gå och lägga sig. Vi börjar ca 45 minuter inna med att prata om att hon ska byta till pyjamas, borsta tänderna och gå och lägga sig, och sen håller vi på så med jämna mellanrum och det gör faktiskt stor skillnad!
Nu ska jag fortsätta plocka undan här (och kanske skriva lite på cv:n om jag orkar).
Sara, hade ni inte provat att flytta ut lite i taget? Visst fungerade det ett tag?
Sara, näe, det verkar ju inte som att Moa är någon kvällstrött människa, men kan det vara så att hon sover för länge på morgonen då? För jag förstår att ni inte vill att hon ska vara uppe till 21-22 på kvällarna, det är ju inte rimligt för en 1-2-åring. Kanske blir hon tröttare när hon börjar på dagis då... Märker ni nån skillnad i trötthet om ni varit ute ordentligt under dagen eller bara varit inne? För det skulle ju kunna vara en idé att prova vara ute med henne i 1-1½ h under för- eller eftermiddagen och se om det gör någon skillnad.
Sara, okej, då återstår bara att hoppas att dagis gör susen
Anna, Haha, ja, fixa nageln du, det är ju viktigt
Hur sent skulle det bli imorgon eftermiddag då?