mama chaka skrev 2008-01-28 11:46:07 följande:
Svar på #80Jag ska ha barn i augusti och min man är från Tanzania och pratar Swahili. Han kan inte mycket svenska än så vi kommuniverar på engelska. Funderar på hur vi ska göra med språken, svenska och swahili är självklart, jag ska prata svenska och min sambo swahili, frågan är om det stackars lilla barnet blir förvirrat om vi dessutom pratar engelska när vi är tillsammans alla tre?Någon som vet?
Min bror är svensk, hans fru är från Taiwan, de bor i USA. Min bror pratar svenska när han är ensam med deras son. Hans fru pratar kinesiska med sonen. När de alla är tillsammans pratar de engelska. Ja, nu pratar inte sonen så mycket än - han är 2,5 månad
Min bror har en kompis vars familj består av pappa som är svensk, mamma som är kinesiska och så en 3,5-årig dotter. Min bror har hört flickan växla från engelska till kinesiska till svenska beroende på vem hon pratade med. I den här familjen har pappan konsekvent talat svenska med flickan och mamman kinesiska. När de är alla tre så är språket engelska.