• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Pasadena

SNorpan
    vad bra att hon kunde somna utan napp, vilken framgång!

visst men det är svååårt också att låta dem ligga där i sängen när de gråter Jag har mycket svårt för det, särskilt nu när vi fått till gråtfria läggningar de senaste dagarna. Det är sååå skönt. Min dotter har i princip skrikit och gråtit vid läggning sen hon var 2 månader, och jag grät samtidigt jag med så nu är jag nööööjd med att få henne att somna på 5 min genom att först lugna henne i min famn utan att hon gråter eller nånting och sen ner i sängen, buffa lite och VIPS så sover hon.

• Pasadena

Alicia
    hur går det har hon vaknat mer efter att hon somnade på mage?

• Alicia 72

Pasadena; nja hon är inte så jätterörlig i sömnen. Menade mer att man får ju springa och natta om henne hela tiden (lägga på sidan och stoppa i nappen).
    Nu har det gått 1 tim, 15 min sen magläget introducerades. Känns lite konstigt att veta att hon ligger där uppe på mage - som hon som sagt avskyr!!

Stackarn när hon vaknar, hon får väl spunk!

Alicia

• Pasadena

Har hon nappen också? kanske lättare att den stannar kvar när hon ligger på mage så då kanske hon ändå sover bättre?

Hoppas inte hon blir alltför ledsen när hon vaknar, du kanske hinner lägga dig tills dess också!

• Alicia 72

Pasadena; Hon vaknade nyss - jätteledsen . Fick ta upp och trösta henne innan jag kunde söva om henne. På sidan denna gång...

Nåja, då har vi provat det. Återstår vattenflaskan i natt. Är mkt för att prova just nu känner jag...

Alicia

• Maalan

Alicia: Apropå det med mat på dagen. Man har ju hört att de ska äta mycket på dagen, men för oss verkar det inte spela någon roll. Han äter gröt morgon och kväll plus en burk mat till lunch, fruktpure efter varje mål mat och välling på dagarna. Ändå äter han 3 ggr per natt.

För några kvällar sen åt han en stor portion gröt plus en halv burk fruktpure. Trodde då han kunde somna utan välling men nej då. Välling skulle han ha ändå.. matglad kille!

För oss har vi inga problem med läggning. Han får välling och somnar ensam i sängen. Men det är just att han käkar mycket på natten.
    Och på dagen är han nästan omöjlig att få o sova. Måste buffa i rumpan varje gång på dagen. Önskar han kunde sova själv då också.

Jag ska också prova mig fram lite inatt om jag orkar.. med vatten och lite buffande.

Nellie 060202 ~ Alex 070621
  • after8

Snorpan - vet du hur det är när det gäller nappen och dagslurarna, måste man ta bort den då med? (har för mig att jag läst nånstans att de kan skilja på natt och dagvila och att man därför inte måste ta bort den på dan om man inte kan/vill) Vi har också andra natten nu utan napp, 20 min protesterande ikväll med men sen somnade han. Men jag har som sagt kört med napp på dan idag, vet inte om jag orkar att ta den fajten själv på dan, det är svårt nog... men sen blir jag orolig att det blir fel då... jaja, vi får väl se hur det går...

• Maalan

Hmm Alex vaknade första gången vid 22 igår.. försökte buffa men han blev helt hysterisk! Gav välling..
    Sen vaknade han 00.30 och vid 4.. då försökte jag inte ens med nåt. Vid fyra fick han ligga med mig och äta välling. Jag är så trött på natten att jag knappt vet vad jag heter..
    Testade inte ens vatten.

Nellie 060202 ~ Alex 070621
  • stjernan

snorpan och after8: jag har läst att man kan ta bort napp på natten men ha kvar den på dagtid om man vill, dvs att de kan lära sig att skilja situationer från varandra fast de är små. Jag ha napp till Hugo på dagtid och när han sover på dagtid, men när han ska sova för natten får han den inte och det accepterar han. Däremot är jag bekväm nu och ger napp när han vaknar på natten, tog bort den för några veckor sedan och det gick bra en vecka ca, sedan blev det en kaosnatt och INGET hjälpte förutom napp, så nu är jag tillbaka... Måste ta mig i kragen och ta bort den på natten oxå, men tänker mig ha kvar den på dagen, det bästa botemedlet mot gnäll faktiskt...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Snorpan73

morrn

bakslag under "vargtimmen" 03-05...hon vaknade, gormade, lugnade sig och började om...jag ramsade var tyst ramsade var tyst, var snabb att bekräfta att jag fanns där när hon tystnade...det där höll på i två timmar...en gång blev hon jätteledsen, då kramade jag om henne i sängen och pussade på henne. det där är det svåra här...avvägningen mellan vad jag kan göra som betryggar henne och vad som på sikt gör henne mer otrygg! paradoxen är, anser jag, att all kärlek i form av åtgärder på natten på sikt skapar mer otrygga barn däröf ratt de tror att de inte kan vara utan det...men det är min åsikt.

inatt åt hon en gång, kl 00.30, sen inget mer (maalan för en vecka sen åt hon också tre ggr per natt och hade ofta kissat igenom blöjan på morgonen)..

vi kämpar på. det är motigt när hon protesterar, även om jag tydligt hör när hon gastar och när hon är ledsen - ledsen är inte ok, gasta är ok.

vi har tagit bort nappen även på dagen - svårt med insomnandet, men jag tror att vi biter oss i svansen om vi ger henne den på dagen. läste också tex att om de somnar i vagnen när man börjar gå vaknar de när man stannar - alltså bättre att de somnar när den står stilla och sen går - stämmer precis hos oss - hon vaknar direkt när jag stannar till ett tag...

i övrigt håller jag på och pillar med vårt dagsschema. här är en tjej som föraktfullt lyssnat på de med strikta scheman - men jag har kommit till insikt om att äldre barn ju har det, vi har det - varför skulle inte hon ha det?! jag skulle aldrig drömma om att ge calle lunch kl 14 och sova kl 15 - det skulle sabba hela hans dag. likaså med henne tänker jag...

***lyckliga jag***
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova