• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Alicia 72

Hallonfrossa och Igloo79 - Att det inte handlar om att vänja av en två månaders med att äta på nätterna tar jag för givet?! De behöver sina nattmål.

Det man kan använda boken till för en 2 månaders bebis är att tidigt ta fasta på tipsen runt omkring sömnen som boken innehåller. Så som fasta läggnigsrutiner, skilja på dag- och nattvila, osv.

Alicia

• stjernan

Något jag verkligen kommer at med mig från NCSS vad gäller små bebisar, när jag någon gång (förhoppningsvis) får ett till barn, är att förssöka få barnet att somna själv, utan napp, vaggning etc. Min pojke somnade oftast på egen hand fram till 3 mån - sedan började jag tyvärr med napp vid insomning...skulle jag inte ha gjort om jag läst NCSS...den köpte jag först senare då han började vakna ofta.

Har läst mkt Anna W också och det finns ju ganska många likheter som någon skrev innan. Men precis om Alicia säger så är ju NCSS ingen regelrätt metod som te x SHN är.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Vill ha bebbe

Hej på er,

jag har en son på 6 månader som sover dåligt om nätterna. Det är ca 10-15 uppvak/natt. Har precis beställt Pantleys bok och hoppas hitta många bra tips där!

Tänkte dock fråga om ni har något tips på hur man gör när han vaknar upp vid 04.30 och är pigg och vill gå upp. Tycker det är lite väl tidigt och vill i alla fall att han sover till kl 6. Vi har fasta rutiner varje kväll (har haft sen han var 3 månader) och han somnar mellan 18-19 med buffning, ramsa/sång och nappen. På nätterna när han vaknar buffar vi, ramsar och ger nappen, men när han vaknar vid 04.30 är han så pigg att det inte går att få honom att somna om. Han sover hyfsat på dagarna (lite varierande naturligtvis, vissa dagar 2h och andra 4h). Vi brukar låta honom ligga kvar i sin säng och snacka lite tills han börjar gnälla då försöker vi natta honom men han skriker som om vi höll på att ta livet av honom

Han har somnat utan napp innan, men det var lika många uppvak ändå. Känns nästan som om att han sover bättre med nappen...

• Snorpan73

morrn

igår rök nappen. det bara "blev" så - kör på att nu ska här ramsas in i bängen - vid katastrofläge går jag in - eller som AW säger - de ska skrika oss föräldrar BORT från en - inte TILL sig, dvs jag bekräftar när hon lugnar ner sig och lyssnar på min HÖGA ramsa. och det funkade. är det då inte så att jag kuvat mitt barn till lydnad? nej det tror/tycker jag inte - hon somnar inte gråtandes utan liksom sjungande. jag tror på att om jag går till henen och petar in napp/vänder/buffar etc så stör jag henne och talar om att detta krävs för att du ska vara trygg och kunna somna om. hon gormade mycket initialt - sen TROR jag att hon hittade nappen, tystnade. sen vard et dags igen, jag stod i dörren och ramsade och ramsade - så fort hon tystnade ramsade jag i tonen "just så min älskling, du är trygg, jag är här". sen vaknade hon vid 01 och fick mat, 03.30 jag ramsade och sen sov hon till 07.15 och blev väckt! då hade jag inte rört henne sedan 20.00. lite konstigt men hon sov så skönt - och på mage!

jag tror på det här...att hon behöver känna att hon är trygg där hon ligger - själv, på egen hand - för annars - som vi har lärt oss - eftersom de vaknar upp ett antal gånger per natt rent BIOLOGISKT tror hon annars att jävlar nu måste jag skicka ut larmet - jag är själv/har ingen napp/måste äta/bli buffad/etc etc.

nu vid första dagsvilan var hon jätteledsen och ville tydligt ha nappen - men fick den inte. nu sover hon lugnt brevid mig i soffan med snutten över ansiktet.

***lyckliga jag***
  • Pasadena

SNorpan, det låter toppen! Både att du har bestämt dig och att det verkar funka hyfsat bra ändå att ta bort nappen? Man får tänka på att det är en omställning att inte få ha nappen, det är som att lära sig att man inte får äta via tutten mer utan plötsligt via nappflaska, typ.

Jag skriver under på vartenda ord du säger, jag tror också att det är precis så. Barn behöver lära sig sova, de KAN ju inte och tror att så fort de vaknar ska det hända en massa saker. Det märker jag så tydligt på min dotter som TROTS att hon är dödstrött och försöker somna om på nätterna/tidig morgon, men KAN inte.
    Ska bara ta modet till mig så komemr vi också köra på snart!

• after8

Snorpan och Pasadena - vi följs ju åt lite :) Och igår blev jag inspirerad av dig Snorpan! Så där rök nappen... Oj, jäklar vad arg han blev, gapade och snodde ett tag, jag tyckte det var hemskt (fast han inte skrek jättemycket men mammahjärtat...) så sambon tog på sig att gå in varannan minut/var tredje och lägga ner honom och ge snutten. En gång blev han hysterisk och då tog sambon upp honom och lugnade honom, sen blev han nedlagd igen. 20 minuter - sen sov han.

Och! Han hade några uppvak innan vi somnade vid 22.30 - sen vaknade han 04.30! :):):) Strålande i min värld!

Vill ha bebbe - sen har vi samma problem som du - vid 05.00 är han pigg och det går oftast inte att få honom att somna om - så det är bara att kliva upp och leka eller göra välling, men det är ok för oss. Sover han fram tills dess, tänker jag inte klaga :)

• Pasadena

after8, YEY vad bra! Alltså det kanske låter hårt och hemskt, men ibland tror jag, att när det blir 1 miljon uppvak så är det upp till oss föräldrar att visa vägen, sätta stopp och lära barnet sova!

Det som driver mig mest är tanken på att ha en 1,2 eller 3-åring som inte sover gott på nätterna. HJÄLP! Kan inte tönka mgi att vara sömnlös länge till.

• Fjorren

Hej alla här :) Hittade den här tråden och den verkar vara rätt tråd för mig och min lilla 6-månaders dotter.
    Undrar ifall nån har nåt bra tips/råd vad gäller följande sömnproblem:

- Flickan vägrar använda napp, har inte haft napp ens som nyfödd. Det enda som funkar vid nattning är bröstet. Vi ammar i vår säng och när hon väl somnat så går det inte att flytta över henne till hennes säng; hon vaknar direkt och skriker och vill ha bröst på nytt. Har provat med att låta henne sova en bra stund i vår säng, ca 40-50 min, för att sen flytta över henne till hennes säng men samma sak händer, hon vaknar och vill ha bröst.

Jag har svårt att bara lägga henne i sin egna säng och låta henne skrika sig till sömns....känns helt fel!

Nån som har nåt bra tips?

• Igloo79

Suck...här har det varit total kaos!! Men jag hade väl inte förväntat mig annat när vi är ute och reser. Hon sov jättedåligt i natt. X antal uppvak. Orkade inte ens räkna. Vill inte sova på dagen. Borde sova nu, men vill inte. Hon är verkligen jättetrött. Somnar väl vid 5/6 och vaknar igen vid nio. Tur att det bara är tre nätter till. Och det där med nappen. TYvär har jag varit tvungen att ge tillbaka den. Hade fått en sekunds sömn i natt annars. Får helt enkelt ta nya tag när jag kommer hem.

• Maalan

Hej hej!

Kikar in och tittar lite på hur ni gör här.
    Min son är snart 7 månader och han äter 3 ggr per natt. Vill få bort det! Drömmer om att sova hela nätter..

Ni som försöker, sover era barn inne hos er eller har de egna rum?

Vi har så småningom tänkt att våra två barn ska dela rum. Systern är 2. Men först måste vi få vår son att sova bättre.

Har tittat lite på AWs metod och allt tycker jag inte om så jag kanske ska mixa ihop en egen sovmetod som passar oss.

På dagarna sover han inte alls bra, bara om vi är hemma och jag buffar rumpan. Är vi borta eller ute i vagn sover han bara ca 20-30 min.

Nellie 060202 ~ Alex 070621
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova