• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • PerG

Det sa hon/han väl inget om? Att vaccinera mot stelkramp är väl främst därför att det kan vara svårt att veta alltid om barnet fått en sårinfektion eller inte (i de fall man inte uppmärksammat en skada eller liknande, eller inte vet var den kommer ifrån).

Det finns flera skäl att vaccinera. De olika skälen skiljer sig naturligtvis åt från sjukdom till sjukdom, så stelkramp har ju inget med smittsamhet att göra. Det har dock mässlingen, polio m.m. Massvaccinationer minskar ju risken för att sjukdomarna sprids till de som inte är skyddade eller där skyddet inte är så starkt.

enny signatur skrev 2008-01-20 13:17:19 följande:
    Suskiv: på vilket sätt beror stelkramp av att övriga vaccinerar?
  • PerG

Man dör inte av HIV/AIDS heller... det är följdsjukdomarna man dör av... så därför är kondom onödigt?

sweetfia skrev 2008-01-17 20:38:26 följande:
    perG - Min son har fatt de tva forsta av de tre.. Men efter att han nastan dott tva ganger, har vi beslutat att ej ge nagra flera.. Och masslingen ar inte alls sa farlig, det ar foljdsjukdomarna som ar farliga.. Men las jarna studien.. Ingen DOG ! i varat fall ar risken storre att han blir sjuk lr dor av sjalva sprutan.. Varfor inte acceptera att vissa barn inte kan vaccineras.. ! Sen sa ar det inte ens den sprutan jag pratar om nu, utan den mot polio, kikhosta, stelkramp o difteri.. !
  • Tygtiiger

Wickz: i DTP-vaccinet ingår även difteri (sällsynt i i-länder) och hemofilus typ B (som ger otäcka hjärnhinneinflammationer och struplocksinflammation) som båda är smittsamma, särskilt HiB borde vara intressant att så många som möjligt är vaccinerade mot om man själv inte kan vaccinera sitt barn. Polio är smittsamt, människan är den enda kända reservoaren, så där är vaccination oerhört intressant för att minska smittspridningen - man kan tillochmed utrota sjukdomen med ett intensivt vaccinationsprogram!

Om min son skulle utveckla en allergi eller sjukdom som gjorde att jag inte kunde vaccinera honom skulle jag nog propagera som fan för att alla andra skulle vaccinera, så han fick ett indirekt skydd av dem!!

• Suskiv
    enny signatur skrev 2008-01-20 13:17:19 följande:
    Suskiv: på vilket sätt beror stelkramp av att övriga vaccinerar?
    Du vet lika väl som jag att just stelkramp är det som massvaccinering inte hjälper mot. Där måste det individuella barnet vaccineras och kan det inte vaccineras får man vara extra uppmärksam på sår och liknande.
  • enny signatur

Sådär, har nu haft en mycket intressant diskution med bvc lika givande som att diskutera med en vägg.
    Deras syn var totalt glasklar (och hon verkade totalt okunnig) och tjattade om hur farligt et är. Men hon verkade mest bry sig om deras rykte "om något händer är det oss ni kommer skylla på!"
    ehh?

Nåväl handlade det hela om att de bokat in oss till ett läkarbesök för att diskutera igenom saken och vi inte kände för att sitta och försvara oss inför en 100årig tant (inte mitt uttryck utan bvc tantens). Nåväl så blir jag bara grinig på synen, tänk om valfriheten faktiskt kunde vara mer av en valfrihet och man slapp höra
    "ni har ett föräldrar ansvar och jag tycker inte ni tar det ansvaret när ni väljer att inte vaccinera"

SUCK! jäjä vi får prata med vidarkliniken om saken istället, där kanske man inte mötts av en vägg iaf.

• Tygtiiger

Wickz: det här tycker jag att ni ska fråga läkaren som ni ska prata med (både på bvc och vidarkliniken):

-symptom på kikhosta, difteri, polio, stelkramp, mässling, struplocksinflammation, röda hund, påssjuka
    -de vanligaste följdsjukdomarna och vilka symptom man får
    -vilka av ovannämnda sjukdomar som man kan gå till vårdcentralen/barnkliniken med och vilka som man ska gå till infektionsklinik med (om du misstänker att ditt barn har fått mässling, tex, så ska du ABSOLUT inte gå till en barnakutmottagning eftersom du då kan bli personligen skyldig till att immunsupprimerade barn blir smittade och dör - mässling har nästan 100% smittsamhet. För att få sitt mässlingssjuka barn bedömt ska man RINGA till barnkliniken och gå till infektionskliniken så att man blir undersökt i isoleringsrum.)
    -vad ska man göra om man misstänker att barnet blivit sjukt/smittat (vilka sjukdomar kan man ge antibiotika vid, vilka sjukdomar kan man ge immunoglobuliner vid, och vid vilka sjukdomar får man bara ge stödjande behandling och hoppas på det bästa)

• enny signatur

TygTiger: vi har tackat nej till tiden på bvc och jag är ytterst tveksam om vi ska ha några vidare besök där alls. är inne på att byta bvc till ett... hmm, trevligare.
    ska diskutera med maken ikväll, han verkade föga glad över deras behandling med...

nåväl så är jag tacksam för de frågor du skrev ner och kommer ah nytta av dom när jag talar med vidarkliniken.
    Att man inte åker till barnakuten utgick jag ifrån utan man finger för och konstaterar vad man nmisstänker och sedan slussar de väl en rätt dvs infektionskliniken?
    jag kan ju inte tänka mig att de vill ha folk med mässling där...

• Tygtiiger

wickz: så bra att frågorna var till nytta! Om du vill kan du ju kontakta en barnklinik och be att få en mottagningstid eller en telefontid (men jag skulle nog hellre ta en tid öga-mot-öga) med en vaccinations/infektionsintresserad doktor och ställa frågorna till henne/honom också.

Som sagt, jag är inte ute efter att alla ska vaccinera mot allt. Men jag är personligen väldigt intresserad av att vaccinationstäckningen är så hög som möjligt, så att de barn som inte kan vaccineras (pga sjukdomar, allergier eller otrevliga biverkningar (som sweetfias barn)) ska ha ett så gott skydd som möjligt av sk "herd immunity". Och jag tycker att man ska ta ett VÄLINFORMERAT beslut, inte bara för att det "känns" fel - man måste VETA vad man väljer, och då ska man i mina ögon grunda det beslutet på så vetenskaplig grund som möjligt.

Jag har en artikel som sammanfattar kunskapsläget avseende MMR-vaccinet någonstans, ska se om jag kan mejla en länk till dig, annars kanske jag kan skanna den eller något. Författarna hade gått igenom ett antal cochranestudier och vanliga artiklar och sammanfattat dem bra. Med referenser.

• PerG

Misstänkt fall av mässlingen igen i Göteborg. Denna gång på förlossningsavdelningen!

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=399327

Hmm.. vi som ska ha barn om c:a en månad och föda där eller på Mölndal..

• Razorblade Romanze

Min dotter fick svår epilepsi dagen efter mpr vaccinet...låg på sjukhuset i 4 veckor...epilepsin är fortfarande kvar och nu är hon 5 år.Hon var nära att dö vid första anfallet.Sedan dess har vi slutat helt att vaccinera...har 4 barn.

Svar på tråden att ej vaccinera