• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • sara lois
    minimou skrev 2008-02-12 12:54:29 följande:
    PerG, vi anser att mässlingen, påssjukan och röda hund är sjukdomar som under rätt behandling inte är särskillt farliga. Har själv haft allihopa. Stelkramp, drifteri och polio ser jag som riktigt allvarliga sjukdomar. Vill dock avvakta så länge som möjligt med att vaccinera. Tycker det känns helt fel att utsätta min nyfödda dotter för all den smittan, allt för tidigt.
    Vi resonera precis lika dant. Vissa sjukdommar kan faktiskt vara nyttiga att genomleva, de ger ett starkare immunförsvar. Vaccinens skydd kan dessutom diskuterats. I tester som gjorts har många inte fullgott skydd trots sprutorna.

Dessutom utsätts vi i vårat sammhälle extremt sällan för de här difteri och polio. Av de fall som upptäckts har många varit missbrukare och någon faktiskt varit vaccinerad. Dessutom visar statistiken att dessa sjukdomar nästan försvunnit ur vårt sammhälle redan innan massvaccinationena började här i sverige på 50-60-talet. Man kan se att de är starkt förknippade med krigstider och fattigdom.
    Som Monomi har vi tänkt vaccinera mot dessa allvarligare sjukdommar, men inte före ett års ålder.

Har fått en broschyr från ett bvc i stockholm som tar upp både för- och nackdelar med vaccinationer, man kan säkert få den hemskickad om man kontaktar dem. Kan ta reda på deras address om någon är intresserad.
    Lilys mamma!
  • Tygtiiger

Razorblade Romanze: det skulle aldrig falla mig in att påstå att du ljuger, särskilt inte med tanke på att din dotters neurolog också tror att vaccinet utlöst hennes epilepsi. Och det är en oerhört trist bieffekt!
    Tackochlov är den rasande sällsynt, så sällsynt att det faktiskt bara tas upp i biverkanslistan under ett av de olika MPR-vaccin som finns (så jag misstänker att det är det vaccinet som din dotter fick - det räcker nämligen med ETT enda fall av en misstänkt allvarlig biverkan för att det ska tas upp i FASS under "mindre än en på 10 000.)

Jag har aldrig hävdat eller trott att vaccinering är ofarligt. Allt som har en effekt har också biverkningar (det är därför man ALDRIG ska tro på naturhelare som hävdar att deras behandlingar saknar biverkningar!). Men jag hävdar fortfarande att risken för att få allvarliga bieffekter av sjukdomarna (difteri, tetanus, polio, mässling, Hemofilus Influenzae typ B odh påssjuka) är högre än risken för att få allvarliga bieffekter av vaccinationen. (Röda hund tog jag medvetet inte med, den vaccinerar jag sonen mot för att slippa se barn med rubellaskador från fosterlivet.) DÄRFÖR vaccinerar vi vår son, och därför kan jag inte hålla mig ifrån trådar som denna, där det sprids desinformation om vacciner.

Jag jobbar på en barnklinik och för mig är döda och skadade barn en realitet. Därför blir jag upprörd när jag hör att "man behöver inte vaccinera mot HiB, man blir immun av några förkylningar!" - det är inte sant, och blotta misstanken om en äkta epiglottit får både barnläkare, narkosläkare och öronläkare att kallsvettas. Därför att de barnen kan bokstavligt talat kvävas mitt framför ens ögon och man har inte en SUCK att rädda dem. För att bara ta ett exempel.

• Minimax

Dessutom är det så att vissa människor är beroende av det kollektiva skydd som vaccinering innebär. Är det flera som avstår från vaccinering så minskar det kollektiva skyddet och barn som av flera olika anledningar, tex kroniska sjukdomar, inte kan vaccineras blir extra utsatta. Anledningen till att många sjukdomar är ovanliga är just för att vi vaccinerar mot dem och ett argument jag har hört mot att vaccinera är att det är så liten risk att man får sjukdomen. Då drar man nytta av det kollektiva skyddet utan att själv bidra till det och det anser jag är egoistiskt. För mig handlar vaccinering inte bara om att skydda sitt eget barn, vilket jag iof anser är en anledning god som någon, utan även att skydda andra barn och vuxna och se till att det finns ett kollektivt skydd. Det finns barn som av många olika anledningar inte klarar av ens en vanlig förkylning och jag anser att det är en medmänsklig skyldighet att minska spridningen av sjukdomar genom vaccinering!

• Razorblade Romanze

Tygtiger:Jag vet vad du menar...var inte emot vaccinationer innan dottern blev sjuk...alla mina äldre barn 2 st är vaccinerade.Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag visste att de blev sjukare av att vi fortsatte vaccinera.

• enny signatur
    Minimax skrev 2008-02-13 08:30:55 följande:
    Dessutom är det så att vissa människor är beroende av det kollektiva skydd som vaccinering innebär. Är det flera som avstår från vaccinering så minskar det kollektiva skyddet och barn som av flera olika anledningar, tex kroniska sjukdomar, inte kan vaccineras blir extra utsatta. Anledningen till att många sjukdomar är ovanliga är just för att vi vaccinerar mot dem och ett argument jag har hört mot att vaccinera är att det är så liten risk att man får sjukdomen. Då drar man nytta av det kollektiva skyddet utan att själv bidra till det och det anser jag är egoistiskt. För mig handlar vaccinering inte bara om att skydda sitt eget barn, vilket jag iof anser är en anledning god som någon, utan även att skydda andra barn och vuxna och se till att det finns ett kollektivt skydd. Det finns barn som av många olika anledningar inte klarar av ens en vanlig förkylning och jag anser att det är en medmänsklig skyldighet att minska spridningen av sjukdomar genom vaccinering!
    fast det kollektiva skyddet kommer automatiskt, varesig man vill det eller ej.
    jag sätte rmin dotters hälsa i främsta rummet och de beslut ajg tar är utifrån hennes välmående.
  • Gestilja
    Bra skrivet, slapp jag formulera det jag tänkte skriva själv
    Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Röding
    Svar på #219
    minimou skrev 2008-02-12 12:54:29 följande:
    PerG, vi anser att mässlingen, påssjukan och röda hund är sjukdomar som under rätt behandling inte är särskillt farliga. Har själv haft allihopa. Stelkramp, drifteri och polio ser jag som riktigt allvarliga sjukdomar. Vill dock avvakta så länge som möjligt med att vaccinera. Tycker det känns helt fel att utsätta min nyfödda dotter för all den smittan, allt för tidigt.
    Inte särskilt farliga?

Mässlingutbrott i Italien med 3 dödsfall och 13 fall av hjärninflammation.
    Det större utbrott av mässling i Italien under våren och försommaren som tidigare rapporterats i EPI-aktuellt har orsakat tre dödsfall och minst 13 fall av svår komplikation i form av hjärninflammation (encefalit). Detta framgår i en sammanställning från italienska smittskyddsinstitutet, Istituto Superiore di Sanità, som publicerats i senaste numret av Eurosurveillance Weekly. Utbrottet är det största i Italien sedan vaccination mot mässling infördes i det allmänna vaccinationsprogrammet under 80-talet.

I de värst drabbade regionerna i Södra Italien (Caserta och Neapel) har mellan 4 och 5 procent av barnen insjuknat. I fem områden som stått under särskild uppsikt under våren (Caserta, Neapel, Salerno, Avellino och Benevento) har under årets fem första månader 368 personer behövts läggas in på sjukhus med svår mässling. Av dessa hade 63 lungkomplikationer, 13 encefalit och tre har dött. De tre dödsfallen var barn i åldrarna 6 månader, 4 år och 10 år.

Vaccinationstäckningen i de drabbade områdena har varierat mellan 61 % och 84 %, således klart under den nivå kring 90 % som krävs för att skydda även den ovaccinerade delen av befolkningen (?herd immunity?).

Svenska siffror, som nyligen redovisats i ?Smittsamma sjukdomar i Sverige 2001 ? Årsrapport från Avdelningen för epidemiologi?, har även den svenska vaccinationstäckningen för mässling sjunkit under denna kritiska nivå i många landsting. Det italienska utbrottet bör därför fungera som en varningssignal att mässling är en dödlig sjukdom även i västliga industriländer och att en dålig vaccinationstäckning kan få mycket allvarliga konsekvenser.
    www.smittskyddsinstitutet.se/upload/EPI-Aktuellt/EA-0227.pdf
  • enny signatur

Röding: och då måste amn nog fråga sig om de har agerat på samma sätt som jag skulle agerat?

• miss chilli
    Mycket bra inlägg. Håller med helt!
Svar på tråden att ej vaccinera