• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • ruffe4

white cheese skrev 2008-01-14 14:23:54 följande:

Men vad säger att en förälder som inte vill vaccinera sitt barn när det är 1-2 år, vill det när barnet är tolv? Och vad är argumentet för att vänta, om man ändå tänkt ge vaccinet?
    Oj det är stor skillnad när man är 3 mån o 3 år, immunsystemet har fått mogna i fred när barnet är runt 3 år.
  • Tygtiiger

Jag undrar en sak. Helt ärligt, det är inte menat som någon kritik, men jag skulle gärna vilja få en förklaring.

I många trådar som handlar om att man inte vill vaccinera hänvisas friskt till sidor som klokast, eller till böcker och föreningar skrivna/startade av privatpersoner, eller till hälsokostens preparat och förespråkare. Men källor som WHO, smittskyddsinstitutet, socialstyrelsen och medicinsk litteratur eller nya forskningsrapporter tagna ur erkända medicinska tidskrifter avvisas med närmast förakt!

Hur går det ihop? Hur kan man basera ställningstaganden som rör ens barns hälsa på källor som INTE är validerade, som INTE har källhänvisningar, istället för att läsa cochranerapporter och liknande? Jag inte fatta.

• ruffe4
    Tygtiiger skrev 2008-01-14 18:17:38 följande:
    Jag undrar en sak. Helt ärligt, det är inte menat som någon kritik, men jag skulle gärna vilja få en förklaring. I många trådar som handlar om att man inte vill vaccinera hänvisas friskt till sidor som klokast, eller till böcker och föreningar skrivna/startade av privatpersoner, eller till hälsokostens preparat och förespråkare. Men källor som WHO, smittskyddsinstitutet, socialstyrelsen och medicinsk litteratur eller nya forskningsrapporter tagna ur erkända medicinska tidskrifter avvisas med närmast förakt! Hur går det ihop? Hur kan man basera ställningstaganden som rör ens barns hälsa på källor som INTE är validerade, som INTE har källhänvisningar, istället för att läsa cochranerapporter och liknande? Jag inte fatta.
    Det är inte så konstigt, allt socialstyrelsen godkänner är inte så bra.. kolla bara amalgamfrågan
  • white cheese
    ruffe4 skrev 2008-01-14 17:28:17 följande:
    white cheese skrev 2008-01-14 14:23:54 följande:Oj det är stor skillnad när man är 3 mån o 3 år, immunsystemet har fått mogna i fred när barnet är runt 3 år.
    Så de som säger att de inte vill vaccinera sina barn menar bara att de inte vill vaccinera sina spädbarn? Jag tycker nog det låter som om de flesta inte har tänkt vaccinera alls...
  • Pum
    Tygtiiger skrev 2008-01-14 18:17:38 följande:
    Jag undrar en sak. Helt ärligt, det är inte menat som någon kritik, men jag skulle gärna vilja få en förklaring. I många trådar som handlar om att man inte vill vaccinera hänvisas friskt till sidor som klokast, eller till böcker och föreningar skrivna/startade av privatpersoner, eller till hälsokostens preparat och förespråkare. Men källor som WHO, smittskyddsinstitutet, socialstyrelsen och medicinsk litteratur eller nya forskningsrapporter tagna ur erkända medicinska tidskrifter avvisas med närmast förakt! Hur går det ihop? Hur kan man basera ställningstaganden som rör ens barns hälsa på källor som INTE är validerade, som INTE har källhänvisningar, istället för att läsa cochranerapporter och liknande? Jag inte fatta.
    Viera Scheibner som jag har nämnt tidigare i tråden har många hänvisningar till medicinska tidningar etc. Läser man hennes böcker samt info som hon har skrivit så finns det väldigt bra källhänvisningar.
  • Tygtiiger

Snälla, inte Vera Scheibner... många luras av att det står Dr före hennes namn - men hon upplyser sällan om att hon helt saknar medicinsk utbildning, hon är utbildad inom paleontologi. Hon säger att hon har forskat, men hon har aldrig publicerat en enda artikel i en vetenskaplig tidskrift angående medicin, det har tom gått så långt att hon fått "the bent spoon award" och liknande "priser" för att hon konsekvent felanvänder statistik, fakta och studier i sina publikationer.

Läs tex den här artikeln ur Sceptic magazine (Sceptics är en organisation som påminner om quackwatch, dvs man lyfter fram de konstigheter som alternativmedicinare ägnar sig åt och tar reda på om de baseras på fakta eller tro. Just den här artikeln är tagen ur australiska Sceptic magazine.), den har tom ett särskilt stycke om svenska förhållanden avseende MMR och pertussis vaccin!

www.skeptics.com.au/journal/1997/1_immunise.htm

Hon hävdar också att vaccinationer kan ge blödningar i hjärnan och benskörhet, så att shaken baby syndrome inte beror på att barnen misshandlas utan på att de vaccineras. Vilket utnyttjas av advokater som försöker få barnmisshandlare frikända! Kul dam!

• Liten Björn

Men kom igen, var det där med AD dropparna ett skämt eller. Vet ni vilka mängder A vitamin som krävs för att man ska få förgiftning? Ganska mycket.

• maritmedm

Min systerson fick kikhosta just innan han hunnit vaccinera sig. Han var alltså runt två månader och var så nära döden man kan vara och ändå klara sig. Han är nu drygt 3½ år och fortfarande jättesjuk...

Nu skriver jag inte detta för att råda dig att ta vaccin, utan för att betona att man kan bli väldigt sjuk av att inte vaccinera sig lika väl som att man kan bli sjuk av att vaccinera sig.

• ruffe4

Liten Björn skrev 2008-01-15 09:07:39 följande:

Men kom igen, var det där med AD dropparna ett skämt eller. Vet ni vilka mängder A vitamin som krävs för att man ska få förgiftning? Ganska mycket.
    Varför rekommenderar då inte finnarna som vi gör i Sverige?
Svar på tråden att ej vaccinera