• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • ruffe4
    Suskiv skrev 2008-01-13 15:31:31 följande:
    Så då hjälper du alltså till för att låta sjukdomen få fäste i landet. Ju fler ovaccinerade ju större risk för epidemier. Och epidemierna slår över hela befolkningen. Men det är klart, att några prematurer och nyfödda stryker med i eventuella epidemier är ju småsaker, de är ju inte så viktiga så dem kan vi offra.
    Men det gör dom ju ändå eftersom man kan bli smittad nu med, eftersom man inte har skydd förren man är 6 månader. Och prematurer och nyfödda skyddar man ju på ett helt annat sätt än stora barn
  • Antigone

Wickz: För vara helt ärlig så är du så dåligt påläst så jag lämnar den kommentar utan vidare. Läs på om kikhosta för det första. Sen kan du fortsätta med vaccinationer samtidigt överlag. Ex Inluenza-vaccin innebär inte att man inte får influensa, men man mildrar symptomen som exempel och minskar risken för komplikationer.

• Pum

Ja ring och prata med föreningen SAVE. Gun har jobbat i så pass många år med denna debatt så hon kan definitivt ge dig svar på de frågor du har och ge tips på var du hittar bra information som stöder det som redan vet innerst inne.

enny signatur skrev 2008-01-13 12:50:24 följande:
    fenurila K o L t skrev 2008-01-13 00:40:53 följande:
    Fast bättre att ta kombivaccinet är du inte samma sak, de föruspråkar ju att man vaccinerar mot kikhosta... så de tär väl inte så konstigt att de tycker att kombivacinet är att föredra?Antigone: nej nu tröttnar jag och känner att jag måste besvara. Om du tänker så är du egoistisk när du vaccienrar snarare. Man kan som du då redan vet drabbas av kikhosta även som vaccinerad. Skillnaden är att symptomen oftast blir mildare och man inte upptäcker det lika enkelt. Alltså riskerar man att smitta spädbarn på ett helt annat sätt då man inte får chansen att upptäka det på samma sätt.Pum: mankanske skulle ringa dom. funderar på att ringa vidarkliniken på måndag, de känns som man kanske kan få ut lite info därifrån med. tänkte ändå höra and ad droppar samt ant-d med dm...
  • Suskiv
    ruffe4 skrev 2008-01-13 16:29:28 följande:
    Men det gör dom ju ändå eftersom man kan bli smittad nu med, eftersom man inte har skydd förren man är 6 månader. Och prematurer och nyfödda skyddar man ju på ett helt annat sätt än stora barn
    SÅ länge vi andra vaccinerar så håller vi sjukdomarna bort och de som inte kan vaccineras slipper sjukdomarna. Men slutar vi vaccierna så kommer sjukdomarna tillbaka och då smittas även de som inte kan vaccineras.
  • enny signatur

ruffe4: underbar länk! tackar!

• ruffe4
    Suskiv skrev 2008-01-13 22:48:28 följande:
    SÅ länge vi andra vaccinerar så håller vi sjukdomarna bort och de som inte kan vaccineras slipper sjukdomarna. Men slutar vi vaccierna så kommer sjukdomarna tillbaka och då smittas även de som inte kan vaccineras.
    snick snack, delvis rätt emn inte helt läs allt annat jag skrivit i tråden
  • white cheese
    ruffe4 skrev 2008-01-13 12:35:28 följande:
    white cheese skrev 2008-01-13 12:26:03 följande:

Du kan vacc mot röda hund i tonåren, för du väntar ju inte barn innan...
    Men vad säger att en förälder som inte vill vaccinera sitt barn när det är 1-2 år, vill det när barnet är tolv? Och vad är argumentet för att vänta, om man ändå tänkt ge vaccinet?
  • white cheese
    ruffe4 skrev 2008-01-13 12:41:34 följande:
    white cheese skrev 2008-01-13 12:26:03 följande:

Och ang kikhosta så har en bebis som vacc vid 3 mån inte skydd förren efter 6 mån ålder, o då är det akuta stadiet redan över.
    Som Tygtiger skrev - ju fler personer som är vaccinerade, desto mindre chans för sjukdomen att spridas, och därmed mindre risk för spädbarnen att smittas. Ju fler som låter bli att vaccinera sina barn, desto fler spädbarn riskerar att träffa ett barn med kikhosta.
Svar på tråden att ej vaccinera