• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • ruffe4
    sweetfia skrev 2008-01-15 15:02:19 följande:
    ruffe4 - jaha, jag bor ju i falun :) vet du vart i falun den ligger ??
    Ingen aning.. kolla hitta.se
  • sweetfia

sok pa vaccinationsberattelser på google.. Intressant lasning.. Lika myter om vaccin !

• sweetfia

sok pa vaccinationsberattelser på google.. Intressant lasning.. Lika myter om vaccin !

• white cheese
    sweetfia skrev 2008-01-15 12:16:03 följande:
    Jag startade denna tråd för att jag ville prata med folk som inte tänker vaccinera sitt/sina barn.. Jag har haft/har ett skit svårt val framför mig, ska vi ta sista sprutan av de tre första så måste vi göra den om en månad..

[...]

Jag klankar inte ner på er för att ni vaccinerar, varför måste ni klanka ner på dom som väljer att inte göra det?

Anledningen till att jag inte vill mer är att min son nästan dött två gånger..
    På nätet finns det väldigt mycket "vetenskapliga" artiklar, som för den genomsnittlige föräldern verkar väldigt trovärdiga. Det innebär inte att de är sanna. Jag tycker inte att de ger några argument för att låta bli att vaccinera genomsnittsbarnet.

Men när man ska vaccinera sitt eget barn ska man ta hänsyn till alla faktorer. I ditt fall har ditt barn reagerat på vaccinet tidigare, på ett mycket allvarligt sätt. Då skulle jag inte ha gett samma vaccin en gång till. Men det är inte samma sak som att avråda från att vaccinera barn i allmänhet.

När man ger röntgenkontrast finns det människor som får allvarliga reaktioner på detta. Trots det ger man kontrast, därför att det är det bästa alternativet vi har. MEN - om någon en gång har reagerat på kontrasten, så ger man det inte igen _till just den personen_.

Jag tycker att du ska diskutera med din läkare, som vet hur din son har reagerat, som vet vilka biverkningar vaccinet kan ha, och som vet hur stor risken att bli smittad av sjukdomen är.

Men om du nu väljer att inte vaccinera din son, så borde du vara tacksam för alla de som vaccinerar _sina_ barn, för de minskar risken för att din son ska stöta på smittan.

Jag tycker att det är fel att uppmana till vaccinationsvägran i allmänhet, men det finns definitivt undantag, där det rätta för barnet är att inte vaccineras, och det är inte dessa undantag som ska "klankas ner på".

Anledningen till att vi som tror på vaccination inte kan vara tysta, är att det påverkar oss också. De barn som vaccineras påverkar inte er (utom möjligen positivt då, eftersom ni slipper utsättas för smittan), men de barn som inte vaccineras ökar risken att sjukdomen ska spridas.

Det är lite som att rökare tycker att man ska sluta klaga på dem, för de klagar ju inte på icke-rökare...

Jag hoppas du förstår att jag inte alls är ute efter att dumförklara dig på något sätt - tvärtom tycker jag att du har ett vettigt resonemang bakom din fråga!
  • miss chilli
    white cheese skrev 2008-01-15 19:47:50 följande:
    På nätet finns det väldigt mycket "vetenskapliga" artiklar, som för den genomsnittlige föräldern verkar väldigt trovärdiga. Det innebär inte att de är sanna. Jag tycker inte att de ger några argument för att låta bli att vaccinera genomsnittsbarnet. Men när man ska vaccinera sitt eget barn ska man ta hänsyn till alla faktorer. I ditt fall har ditt barn reagerat på vaccinet tidigare, på ett mycket allvarligt sätt. Då skulle jag inte ha gett samma vaccin en gång till. Men det är inte samma sak som att avråda från att vaccinera barn i allmänhet. När man ger röntgenkontrast finns det människor som får allvarliga reaktioner på detta. Trots det ger man kontrast, därför att det är det bästa alternativet vi har. MEN - om någon en gång har reagerat på kontrasten, så ger man det inte igen _till just den personen_. Jag tycker att du ska diskutera med din läkare, som vet hur din son har reagerat, som vet vilka biverkningar vaccinet kan ha, och som vet hur stor risken att bli smittad av sjukdomen är. Men om du nu väljer att inte vaccinera din son, så borde du vara tacksam för alla de som vaccinerar _sina_ barn, för de minskar risken för att din son ska stöta på smittan. Jag tycker att det är fel att uppmana till vaccinationsvägran i allmänhet, men det finns definitivt undantag, där det rätta för barnet är att inte vaccineras, och det är inte dessa undantag som ska "klankas ner på". Anledningen till att vi som tror på vaccination inte kan vara tysta, är att det påverkar oss också. De barn som vaccineras påverkar inte er (utom möjligen positivt då, eftersom ni slipper utsättas för smittan), men de barn som inte vaccineras ökar risken att sjukdomen ska spridas. Det är lite som att rökare tycker att man ska sluta klaga på dem, för de klagar ju inte på icke-rökare...Jag hoppas du förstår att jag inte alls är ute efter att dumförklara dig på något sätt - tvärtom tycker jag att du har ett vettigt resonemang bakom din fråga!
    Håller helt med! Mycket bra och tänkvärt inlägg.
  • PerG

En enda ovaccinerad kan ställa till det:

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=395399

"Misstanken om mässling hos den 12-åriga flickan väcktes i samband med besök på en akutmottagning. Där fanns samtidigt ett 50-tal barn med föräldrar. Även de har kontaktats och erbjudits immunglobulin och kompletterande vaccination. "

Tänk nu på de småbarn som ännu inte är vaccinerade som befann sig på akutmottagningen samt alla de ännu ovaccinerade bebisar som är syskon till elever på skolan..

Att inte vaccinera är egoistiskt och dessutom dumt..

• enny signatur

har inte hinnit kolla uppstelkramp mer ännu, kanske kan göra det ikväll. Har haft migrän de senaste dagarna så får inge vettogt gjort :(

• hanna 86

Vi har valt att inte vaccinera våra barn med sprutan som ges vid 18 månader.
    Det finns en anledning, min sambo reagerade väldigt kraftigt mot detta vaccin.
    Då ingen kan ge oss ett 100% svar om detta är ärftligt så skippar vi den helt enkelt.

De andra vaccinen har dom fått... Det är väl stelkramp bla tror jag...

Ivaldi 051111, Dexter 070612
Svar på tråden att ej vaccinera