• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • Mamma Björck

Jag har valt att vaccinera mina barn, än så länge mina två stora tjejer. Men så för en månad sen fick min yngsta son Rs och vi fick uppsöka akuten. Var inlagda två dagar för andningsvårigheter men fick sen komma hem. Hade väl varit hemma i två timmar ca när de ringde från akuten och sa att vi var tvugna att komma tillbaka pga att det hade varit ett barn på fyra år där samtidigt med mässlingen!! De hade valt att inte vaccinera.
     Fick ett "motvaccin" och vad jag förstod hade jag inget val om jag ville ta det eller inte utan det var för att hindra en epidimi!!
    70!!!! personer fick de återkalla pga ett fall och ändå blev en person till smittad.
    Känns inte jättekul kan jag säga!!! Min son är bara 9 månader har har en bra bit kvar tills det är dags att vaccinera. Vilket vi kommer att göra!

♥Kärlek♥ Matilda Lovisa Theo ♥Kärlek♥
  • PerG

En rimlig konsekvens kanske skulle vara att man blir ekonomiskt ansvarig för utebliven arbetsinkomst/läkemedel m.m. för alla de som måste göra som ni, om man orsakar en sådan smitta?

Men nä, det finns undantag (som ex. fallen med allergier mot vaccinen) men man skulle få skriva på en ansvarförbindelse där man tar på sig ansvaret att INTE ta med sitt barn till akuten/vårdcentral om det uppvisar symptom på allvarlig sjukdom och att man isolerar sig och barnet och kontaktar infektionsavdelning isåfall, och att det är förenat med vite i de fall man orsakar smittspridningen när man bryter mot detta?

Vi har ju ansvar för ex. HIV och andra sjukdomar och kan t.om. dömas för grov misshandel/alt. försök till grov misshandel, m.m. om man med vilje eller genom oaktsamhet smittar andra.

Mamma Björck skrev 2008-02-14 21:12:19 följande:

Jag har valt att vaccinera mina barn, än så länge mina två stora tjejer. Men så för en månad sen fick min yngsta son Rs och vi fick uppsöka akuten. Var inlagda två dagar för andningsvårigheter men fick sen komma hem. Hade väl varit hemma i två timmar ca när de ringde från akuten och sa att vi var tvugna att komma tillbaka pga att det hade varit ett barn på fyra år där samtidigt med mässlingen!! De hade valt att inte vaccinera. Fick ett "motvaccin" och vad jag förstod hade jag inget val om jag ville ta det eller inte utan det var för att hindra en epidimi!!70!!!! personer fick de återkalla pga ett fall och ändå blev en person till smittad.Känns inte jättekul kan jag säga!!! Min son är bara 9 månader har har en bra bit kvar tills det är dags att vaccinera. Vilket vi kommer att göra!
  • Celestial
    frostfödd skrev 2008-02-14 19:53:31 följande:
     Dessutom tror jag att de som väljer att inte vaccinera är mycket, mycket mer pålästa än vad de som väljer att vaccinera är. Att följa strömmen är alltid lätt...att tänka själv kräver mycket mer.
    Det tror inte jag. I en del fall kanske, men långt ifrån alltid. Jag läste på mycket innan mitt barn vaccinerades, men jag är källkritisk, och mycket av det jag hittade var inte särskilt seriöst.
  • Tygtiiger

Frostfödd: vaccin är inte ofarliga. Men risken att få en allvarlig biverkan av ett vaccin är mycket mindre än risken för att få en allvarlig biverkan av sjukdomen ifråga.
    Och det är inte "svaga" barn som inte kan vaccineras. Barn med äggallergi kan naturligtvis inte få vaccin som kan innehålla spår av hönsäggvita (det gör ju knappast barnet svagt eller vaccinet giftigt - jag är allergisk mot pälsdjur men betraktar mig inte som svag för det, och anser inte att katter är giftiga), och barn som har ett utslaget immunförsvar beroende på cellgiftsbehandling ska inte ha levande (attenuerat) vaccin eftersom det då finns en risk för att de blir kliniskt sjuka (de barnen är alltså beroende av den sk "herd immunity" som skapas av att omgivningen är vaccinerad - om de får sjukdomen i fullstyrka riskerar de att dö) även av det försvagade smittämnet.

Och de flesta som väljer bort MPR har aldrig sett ett mässlingssjukt barn (naturligtvis med undantag för antroposoferna i Järna där det då och då dyker upp), och är inte beredda på hur oerhört sjukt ett barn blir av helt normal, okomplicerad mässling. De mår SKIT! Så nog tror jag att man som förälder kan behöva få sitt barn påtittat när det har mässling, likaväl som man kan behöva få barnet påtittat när det har en vanlig förkylning eller magsjuka (vilket är två ofarliga sjukdomar som är VÄLDIGT vanliga på barnakutmottagningarna!).

• Rockard100
    Svar på #221

sara lois skrev 2008-02-12 22:17:22 följande:
    Dessutom visar statistiken att dessa sjukdomar nästan försvunnit ur vårt sammhälle redan innan massvaccinationena började här i sverige på 50-60-talet. Man kan se att de är starkt förknippade med krigstider och fattigdom.
    Det där är ett rent påhitt som basuneras ut av bl a SIEM/Alan Philips. Sanningen är att polio ökade dramatiskt från slutet av 1800-talet till 1957 när den utrotades i ett slag inom några år. Idag förekommer inte polio i Sverige. Anledningen till att poliomyelit (alltså den allvarliga formen av polio) ökade var just bättre levnadsförhållanden och hygien. Detta innebar att många gick igenom de första spädbarnsåren utan att ha blivit naturligt immuna.

Alla som tvekar om vacciners effektivitet borde läsa denna länk:
    www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/282DCB23-2CE0-4D9B-B84E-6EDA68632FFC/1777/20011104.pdf

Det är socialstyrelsens information till sjukvårdsanställda.

Särskilt intressant är grafen på sid.14 som visar hur poliofallen varierade kraftigt fram till 1957 för att sedan försvinna helt.
  • principisessan

är inte så vansinnigt påläst inom detta men är det inte så att vi fått tillbaka fall med polio i sverige på senare tid, då det kommit från ryssland.. eller är jag helt ute och cyklar nu?

• enny signatur

m u m i n: jo du är ute och cyklar i detta fall. smittskyddsinstitutet säger:
    "Genom vaccination har man kunnat utrota polio som kliniskt begrepp från Europa och hela den amerikanska kontinenten (smittämnet kan dock påvisas av och till) och från många länder i Asien och Afrika. Länder som senaste år fortfarande rapporterat fall av polio är Indien, Pakistan, Nigeria, Egypten, Afghanistan, Somalia, Niger, Tchad, Togo, Burkina Faso och Ghana."

samt "Något inhemskt fall av polio har inte rapporterats sedan 1977."

• principisessan
    enny signatur skrev 2008-03-04 13:07:52 följande:
    m u m i n: jo du är ute och cyklar i detta fall. smittskyddsinstitutet säger:"Genom vaccination har man kunnat utrota polio som kliniskt begrepp från Europa och hela den amerikanska kontinenten (smittämnet kan dock påvisas av och till) och från många länder i Asien och Afrika. Länder som senaste år fortfarande rapporterat fall av polio är Indien, Pakistan, Nigeria, Egypten, Afghanistan, Somalia, Niger, Tchad, Togo, Burkina Faso och Ghana."samt "Något inhemskt fall av polio har inte rapporterats sedan 1977."
    skumt.. frågade om just detta på bvc och de hävdade att det kommit just från ryssland.. men men
  • Morbid Mistress
    enny signatur skrev 2008-03-04 13:07:52 följande:
    m u m i n: jo du är ute och cyklar i detta fall. smittskyddsinstitutet säger:"Genom vaccination har man kunnat utrota polio som kliniskt begrepp från Europa och hela den amerikanska kontinenten (smittämnet kan dock påvisas av och till) och från många länder i Asien och Afrika. Länder som senaste år fortfarande rapporterat fall av polio är Indien, Pakistan, Nigeria, Egypten, Afghanistan, Somalia, Niger, Tchad, Togo, Burkina Faso och Ghana."samt "Något inhemskt fall av polio har inte rapporterats sedan 1977."
    och jag hittar att man så sent som 1992 hade ett fall av polio i Sverige

www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/polio/
    Jag stressar, alltså finns jag
  • Rockard100

Om fallet 1992 var ett inhemskt fall framgår ju inte.

Vad gäller smittan från Ryssland undrar jag om det inte var difteri det gällde? Det är ju samma spruta (DTP), och difteri förekommer i Ryssland.

• Vovsingen

För den som är fundersam kring huruvida dessa sjukdomar är otrevliga eller ej, rekommenderas en resa till valfritt afrikanskt land. Besökte Uganda för några år sedan, där mässling är en av de stora barnadödarna, polioskadade människor sitter och tigger i vägkanten och där människor ligger som pinnar med ett fastklistrat leende på läpparna, när de dör i sin stelkramp. Sedan har de en herrans massa HIV också, måtte vi hitta en vaccin mot det!

• enny signatur
    Vovsingen skrev 2008-03-05 21:16:14 följande:
    För den som är fundersam kring huruvida dessa sjukdomar är otrevliga eller ej, rekommenderas en resa till valfritt afrikanskt land. Besökte Uganda för några år sedan, där mässling är en av de stora barnadödarna, polioskadade människor sitter och tigger i vägkanten och där människor ligger som pinnar med ett fastklistrat leende på läpparna, när de dör i sin stelkramp. Sedan har de en herrans massa HIV också, måtte vi hitta en vaccin mot det!
    eller så är lösningen på hiv snarare att ge kvinnor valfrihet så de 1. slipper bli våldtagna 2. kan skydda sig med kondom
  • PerG

Det hjälper tyvärr inte sprutnarkomaner, bebisar med hiv-smittade mammor, homosexuella män, osv... ett vaccin vore inte så dumt..

enny signatur skrev 2008-03-06 23:11:25 följande:
    eller så är lösningen på hiv snarare att ge kvinnor valfrihet så de 1. slipper bli våldtagna 2. kan skydda sig med kondom
  • enny signatur
    PerG skrev 2008-03-10 16:45:44 följande:
    Det hjälper tyvärr inte sprutnarkomaner, bebisar med hiv-smittade mammor, homosexuella män, osv... ett vaccin vore inte så dumt..
    så homosexuella män kan inte skydda sig?
    sprutnarkomandner... sprutbytespogram?
    och hiv från mammor, ja som sagt, man bör ju minska spridningen istället! och jo man kan minska risken rätt rejält (ingen amning, medicinering)
Svar på tråden att ej vaccinera