• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • Röding
    Svar på #228
    enny signatur skrev 2008-02-13 10:36:10 följande:
    Röding: och då måste amn nog fråga sig om de har agerat på samma sätt som jag skulle agerat?
    Tror du på fullt allvar att du skulle kunna förhindra att ditt barn råkar ut för en mässlingsrelaterad encefalit?
  • sweetfia

Wickz - Har du hittat någon information om hur många procent man är skyddad efter två sprutor ???

• Minimax
    enny signatur skrev 2008-02-13 10:11:12 följande:
    fast det kollektiva skyddet kommer automatiskt, varesig man vill det eller ej.jag sätte rmin dotters hälsa i främsta rummet och de beslut ajg tar är utifrån hennes välmående.
    Och jag anser att du är en "free-rider" som drar nytta utav det kollektiva skyddet utan att bidra till det!
  • Andrea

Jag hoppas att ni som väljer att inte vaccinera era barn tar reda på exakta symtom och vad man ska göra om barnen blir sjuka. Om min dotter skulle bli utsatt för tex. mässling för att en icke-påläst mamma inte vaccinerat sitt barn och åkt in till akuten skulle fanimig blod flyta. Det är ett enormt ansvar ni bär! Bara så att alla är medvetna om det.

• frostfödd

Andrea: Det är väl ingen risk att ditt barn får mässling om du vaccinerar? Eller?
    Dessutom tror jag att de som väljer att inte vaccinera är mycket, mycket mer pålästa än vad de som väljer att vaccinera är. Att följa strömmen är alltid lätt...att tänka själv kräver mycket mer.

• Röding
    Svar på #236
    frostfödd skrev 2008-02-14 19:53:31 följande:
    Andrea: Det är väl ingen risk att ditt barn får mässling om du vaccinerar? Eller? Dessutom tror jag att de som väljer att inte vaccinera är mycket, mycket mer pålästa än vad de som väljer att vaccinera är. Att följa strömmen är alltid lätt...att tänka själv kräver mycket mer.
    Om barnet är yngre än 18 månader så är risken överhängande!
  • Tygtiiger

Frostfödd: MPR ges vid 18 månaders ålder, så innan dess har barnen inget skydd mot mässling. Dessutom finns det en hel del barn som måste skjuta upp vaccinationen pga tex vissa allergier eller andra sjukdomar (inte minst de mycket små barnen med cancer som inte ska ha levande vacciner!). Samtidigt är en stor del av patienterna på en barnakutmottagning under två år, så om någon släpar dit ett mässlingssjukt barn är risken STOR att många av barnen på akuten blir smittade (smittsamheten är mycket stor, närmare 100%). Därför SKA man ringa innan om man misstänker att ens barn har mässling (eller vattkoppor, för den delen!) så att barnet kan undersökas på isoleringsrum! Dessutom är risken för livshotande komplikationer mycket större för bebisar jämfört med större barn.

Och jag håller då inte med om att vaccinationsmotståndare generellt är mer pålästa. Vissa är det (det märks inte minst i den här tråden), men vissa verkar välja bort vaccinationer just för att det är coolare att gå mot strömmen och för att man av någon absurd anledning finner källkritik helt onödigt och hellre läser på "klokast" än cochrane-rapporter (men det är klart, cochrane kan ju vara lite mer svårlästa...).

Wickz: fick du några bra svar av läkaren du skulle prata med?

• frostfödd

TygTiger: Jag tror verkligen inte att någon som avstår vaccinationer gör det för att "gå emot strömmen". Det är inte många människor som kan ta den kritik man får när man väljer att avstå....

Sen tror jag inte heller att man nödvändigtvis måste uppsöka ett sjukhus för att barnet får mässlingen. I mina ögon skulle det vara otroligt stressande för barnet att släpas iväg i det läget.
    Sen tror jag att de som inte vaccinerar skulle misstänka om barnet fick en barnsjukdom just för att man är beredd på det och förmodligen har läst på om det. Och då skulle man givetvis tala om det OM man nu skulle uppsöka ett sjukhus.

Sen om nu nu vaccinationerna är så otroligt ofarliga, varför kan man då inte vaccinera de svaga barnen också? Det borde ju inte vara någon fara då. Resonemanget håller inte.

• PerG

Det ligger nog något i det du säger i vissa fall, att man vill vara "alternativ" och att det är positivt enbart för att det alternativt.

Det känns ungefär som om det är samma inställning som de svartklädda, ögonsminkade, metallförsedda ungdomarna som "står utanför samhället".. att deras grej är att "gå mot strömmen". Ändå ser dom exakt likadana ut?... ;)..

Jaja, sorry för OT...

Tygtiiger skrev 2008-02-14 20:27:10 följande:
    Och jag håller då inte med om att vaccinationsmotståndare generellt är mer pålästa. Vissa är det (det märks inte minst i den här tråden), men vissa verkar välja bort vaccinationer just för att det är coolare att gå mot strömmen och för att man av någon absurd anledning finner källkritik helt onödigt och hellre läser på "klokast" än cochrane-rapporter (men det är klart, cochrane kan ju vara lite mer svårlästa...).Wickz: fick du några bra svar av läkaren du skulle prata med?
Svar på tråden att ej vaccinera