• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • fenurila K o L t
    mixX skrev 2008-01-12 20:50:19 följande:
    fenurila K o L t skrev 2008-01-12 20:46:39 följande: Är du vaccinerad är det ytterst troligt att du har ett ärr (en rund vit prick) troligtvis på vänstra armen =)
    Nej jag har ingen sådan så då är man inte vacc.
    Antigone skrev 2008-01-12 21:36:37 följande:
    Det är forumens regler så har du ngt att invända så vänd dig till moderator eller CA.Jag är av åsikten att inte vaccinera sitt barn utsätter man inte bara sitt eget barn för fara utan även andras som inte hunnit vaccinera (spädbebisar som exempelvis) sina. Jag har rätt att uttrycka det hur mkt jag vill här i förhoppning att påverka mindre vetande.För mindel har det med kunskapsbrist att göra oom man väljer bort vaccination.
    Säger detsamma att jag vill inte att risken skall finnas att MINA barn blir smittade bara för att vissa anser att det är "farligt" att vacc.
    5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • ruffe4
    Det är forumens regler så har du ngt att invända så vänd dig till moderator eller CA.Jag är av åsikten att inte vaccinera sitt barn utsätter man inte bara sitt eget barn för fara utan även andras som inte hunnit vaccinera (spädbebisar som exempelvis) sina. Jag har rätt att uttrycka det hur mkt jag vill här i förhoppning att påverka mindre vetande.För mindel har det med kunskapsbrist att göra oom man väljer bort vaccination.
    Nä du ju mera jag läst på ju mera säker blev jag, ska dock vacc mot stelkramp nu när hon är 3,5 år. Kalla mig inte okunnig..
  • ruffe4
    Nä du ju mera jag läst på ju mera säker blev jag, ska dock vacc mot stelkramp nu när hon är 3,5 år. Kalla mig inte okunnig..
  • Tygtiiger
    enny signatur skrev 2008-01-12 18:49:08 följande:
    att jag alltid får för mig att svara här... *slår mig på fingrarna*vilket vaccin används om man enbart vill ha stelkrampsvaccin?samma sak med difteri, vad används då för vaccin?
    Wickz: det finns inget vaccin för närvarande som ges enbart mot stelkramp eller enbart mot difteri. Däremot finns DiTeBooster som är vaccin mot både difteri och stelkramp (tetanus). Det är dock enbart en påfyllnadsdos, avsedd för barn som är över 5 år, så jag vet inte vad man ger till småbarn. Det bästa är att ringa till en vaccinationsmottagning (brukar finnas på infektionskliniken) och prata med dem.
  • ruffe4
    Tygtiiger skrev 2008-01-12 21:56:40 följande:
    Wickz: det finns inget vaccin för närvarande som ges enbart mot stelkramp eller enbart mot difteri. Däremot finns DiTeBooster som är vaccin mot både difteri och stelkramp (tetanus). Det är dock enbart en påfyllnadsdos, avsedd för barn som är över 5 år, så jag vet inte vad man ger till småbarn. Det bästa är att ringa till en vaccinationsmottagning (brukar finnas på infektionskliniken) och prata med dem.
    Fel fel det finns det visst, vi ska vaccinera mot BARA stelkramp. Har tid i februari!!
  • vittra

Vad var det som gjorde dig säker på att inte vaccinera? Eller rättare sagt, att bara välja mot stelkrampen?
    Jag försöker hitta anledningar både för och emot vacc men det verkar vara svårt att få några riktiga argument :P

ruffe4 skrev 2008-01-12 21:53:28 följande:
  • enny signatur

ruffe4: går det att få bara DT i sprutan? ingår inte kikhosta tex eller menar du att de finns ett specifikt DT vaccin?
    Vet du vad det heter?
    Vet du vad stelkrampsvaccinet heter?

fenurila K o L t: men det står såhär:
    "Det idag registrerade vaccin som innehåller endast D och T är diTeBooster®. Det är ett rent boostervaccin och får alltså inte användas för grundvaccinering, varken mot stelkramp eller mot difteri. Duplex®, d.v.s. det DT-vaccin som i många år använts i Sverige, finns inte längre. Inte heller finns svensktillverkade separata vacciner mot difteri eller stelkramp. Separata D och T-vacciner tillverkas däremot i vårt grannland Danmark, och kan via licensförfarande användas vid grundvaccinering av tidigare ovaccinerade vuxna och tonåringar. För grundvaccinering av småbarn och skolbarn är det bättre att använda de registrerade kombinationsvacciner som innehåller D, T och kikhostevaccin"

TygTiger: Pratar antagligen med läkaren på måndag (1års kontroll för tösen) eller ringer runt. Infektionskliniken... denna? www.akademiska.se/templates/page____27377.aspx

• ruffe4
    vittra skrev 2008-01-12 22:34:18 följande:
    Vad var det som gjorde dig säker på att inte vaccinera? Eller rättare sagt, att bara välja mot stelkrampen?Jag försöker hitta anledningar både för och emot vacc men det verkar vara svårt att få några riktiga argument :P
    Ja du, jag har läst info både från skolmedicin och från alternativmedicin, på min sida finns 2 länkar som du kan läsa lite för och nackdelar som Jackie Swartz skrivit. Men de är inte lätt, man får väga risken att bli sjuk av vaccinet och bli sjuk i sjukdomen.
  • vittra

aha, ska kika in länkarna då!

ruffe4 skrev 2008-01-12 22:40:19 följande:
    Ja du, jag har läst info både från skolmedicin och från alternativmedicin, på min sida finns 2 länkar som du kan läsa lite för och nackdelar som Jackie Swartz skrivit. Men de är inte lätt, man får väga risken att bli sjuk av vaccinet och bli sjuk i sjukdomen.
  • ruffe4
    enny signatur skrev 2008-01-12 22:36:20 följande:
    ruffe4: går det att få bara DT i sprutan? ingår inte kikhosta tex eller menar du att de finns ett specifikt DT vaccin?Vet du vad det heter?Vet du vad stelkrampsvaccinet heter?fenurila K o L t: men det står såhär:"Det idag registrerade vaccin som innehåller endast D och T är diTeBooster®. Det är ett rent boostervaccin och får alltså inte användas för grundvaccinering, varken mot stelkramp eller mot difteri. Duplex®, d.v.s. det DT-vaccin som i många år använts i Sverige, finns inte längre. Inte heller finns svensktillverkade separata vacciner mot difteri eller stelkramp. Separata D och T-vacciner tillverkas däremot i vårt grannland Danmark, och kan via licensförfarande användas vid grundvaccinering av tidigare ovaccinerade vuxna och tonåringar. För grundvaccinering av småbarn och skolbarn är det bättre att använda de registrerade kombinationsvacciner som innehåller D, T och kikhostevaccin"TygTiger: Pratar antagligen med läkaren på måndag (1års kontroll för tösen) eller ringer runt. Infektionskliniken... denna? www.akademiska.se/templates/page____27377.asp...
    När jag bokade tid och frågade om vi bara kunde ta den så sa hon att det gick fin fint, sen vet jag inte mera OM det visar sig vara fel så tar vi difteri-stelkramp, det finns då inte nått annat val..
Svar på tråden att ej vaccinera