• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • fenurila K o L t

Mässlingen kan ha dödlig utgång.

Min äldsta son fick flera kramper efter vac. vid 6 mån. och det visade sig att det fanns 1 fall till i hela världen som reagerat likadant. Han hade kramper från och till i 1 års tid men idag (6 år senare) har han ingetting och jag har inte ens tvekat att vaccinera dem andra 4 barnen då det är värre om dem får sjukdommarna än att vacc.

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • ruffe4

white cheese skrev 2008-01-13 12:26:03 följande:

Risken att smittas idag är hyfsat liten, eftersom "alla" är vaccinerade. Hur risken ser ut om 5, 10 eller 15 år är svårt att säga något om. Och problemet kan ju också vara att även om sjukdomarna är (mer eller mindre) lindriga om man får dem som barn, så kan de vara riktigt allvarliga om man istället får dem som vuxen. Några exempel:Röda Hund - risk för fosterskador om en gravid kvinna insjuknar (kan vara helt utan symptom, så att man inte ens märker det), ingen behandling av sjukdomen finnsPåssjuka - nästan var tredje kille som smittas efter puberteten får testikelpåverkan, med risk för sterilitet, ingen behandling av sjukdomen finnsKikhosta - livsfarligt för spädbarn, ingen behandling av sjukdomen möjlig efter att kikningarna börjatPolio - risk för förlamning, ev även av andningsmuskulatur, s k post-poliosymptom kan dyka upp 20-30 år senare, ingen behandling av sjukdomen finnsJag tror inte att någon förälder struntar i vaccinationerna av lathet eller ignorans, utan jag tror absolut att man letar runt efter all information man kan hitta - jag tror alla ser det som ett viktigt val, oavsett vilket alternativ man väljer. Däremot vet jag att det finns mycket tvivelaktiga studier, fr a om man letar på internet, och det är svårt att veta vad som är sant, vad som är påhittat, och vad som bara är vinklat...
    Du kan vacc mot röda hund i tonåren, för du väntar ju inte barn innan...
  • ruffe4

white cheese skrev 2008-01-13 12:26:03 följande:

Risken att smittas idag är hyfsat liten, eftersom "alla" är vaccinerade. Hur risken ser ut om 5, 10 eller 15 år är svårt att säga något om. Och problemet kan ju också vara att även om sjukdomarna är (mer eller mindre) lindriga om man får dem som barn, så kan de vara riktigt allvarliga om man istället får dem som vuxen. Några exempel:Röda Hund - risk för fosterskador om en gravid kvinna insjuknar (kan vara helt utan symptom, så att man inte ens märker det), ingen behandling av sjukdomen finnsPåssjuka - nästan var tredje kille som smittas efter puberteten får testikelpåverkan, med risk för sterilitet, ingen behandling av sjukdomen finnsKikhosta - livsfarligt för spädbarn, ingen behandling av sjukdomen möjlig efter att kikningarna börjatPolio - risk för förlamning, ev även av andningsmuskulatur, s k post-poliosymptom kan dyka upp 20-30 år senare, ingen behandling av sjukdomen finnsJag tror inte att någon förälder struntar i vaccinationerna av lathet eller ignorans, utan jag tror absolut att man letar runt efter all information man kan hitta - jag tror alla ser det som ett viktigt val, oavsett vilket alternativ man väljer. Däremot vet jag att det finns mycket tvivelaktiga studier, fr a om man letar på internet, och det är svårt att veta vad som är sant, vad som är påhittat, och vad som bara är vinklat...
    Och ang kikhosta så har en bebis som vacc vid 3 mån inte skydd förren efter 6 mån ålder, o då är det akuta stadiet redan över.
  • SystraMi

Men varför skulle man inte vaccinera?

• enny signatur

fenurila K o L t skrev 2008-01-13 00:40:53 följande:

"Separata D och T-vacciner tillverkas däremot i vårt grannland Danmark, och kan via licensförfarande användas vid grundvaccinering av tidigare ovaccinerade vuxna och tonåringar. För grundvaccinering av småbarn och skolbarn är det bättre att använda de registrerade kombinationsvacciner som innehåller D, T och kikhostevaccin "Utdrag ifrån smittskyddsinstitutet
    Fast bättre att ta kombivaccinet är du inte samma sak, de föruspråkar ju att man vaccinerar mot kikhosta... så de tär väl inte så konstigt att de tycker att kombivacinet är att föredra?

Antigone: nej nu tröttnar jag och känner att jag måste besvara. Om du tänker så är du egoistisk när du vaccienrar snarare. Man kan som du då redan vet drabbas av kikhosta även som vaccinerad. Skillnaden är att symptomen oftast blir mildare och man inte upptäcker det lika enkelt. Alltså riskerar man att smitta spädbarn på ett helt annat sätt då man inte får chansen att upptäka det på samma sätt.

Pum: mankanske skulle ringa dom. funderar på att ringa vidarkliniken på måndag, de känns som man kanske kan få ut lite info därifrån med. tänkte ändå höra and ad droppar samt ant-d med dm...
  • fenurila K o L t
    enny signatur skrev 2008-01-13 12:50:24 följande:
    Fast bättre att ta kombivaccinet är du inte samma sak, de föruspråkar ju att man vaccinerar mot kikhosta... så de tär väl inte så konstigt att de tycker att kombivacinet är att föredra?Antigone: nej nu tröttnar jag och känner att jag måste besvara. Om du tänker så är du egoistisk när du vaccienrar snarare. Man kan som du då redan vet drabbas av kikhosta även som vaccinerad. Skillnaden är att symptomen oftast blir mildare och man inte upptäcker det lika enkelt. Alltså riskerar man att smitta spädbarn på ett helt annat sätt då man inte får chansen att upptäka det på samma sätt.Pum: mankanske skulle ringa dom. funderar på att ringa vidarkliniken på måndag, de känns som man kanske kan få ut lite info därifrån med. tänkte ändå höra and ad droppar samt ant-d med dm...
    Men just Kikhosta så är dödligheten rätt hög bland mindre barn UTAN vacc.
    5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Cynric

risken att mitt barn ska dö i mässlingen är så otroligt liten. då majoriteten av vår befolkning är vaccinerad och vi har en ypperlig vård i sverigr så är jag hellre villig att ta den istället för att riskera att mitt barn blir så sjukt som jag var. Jag tillbringade lätt över 6 mån på sjukhus

• Suskiv
    Cynric skrev 2008-01-13 14:17:35 följande:
    risken att mitt barn ska dö i mässlingen är så otroligt liten. då majoriteten av vår befolkning är vaccinerad och vi har en ypperlig vård i sverigr så är jag hellre villig att ta den istället för att riskera att mitt barn blir så sjukt som jag var. Jag tillbringade lätt över 6 mån på sjukhus
    Så då hjälper du alltså till för att låta sjukdomen få fäste i landet. Ju fler ovaccinerade ju större risk för epidemier. Och epidemierna slår över hela befolkningen. Men det är klart, att några prematurer och nyfödda stryker med i eventuella epidemier är ju småsaker, de är ju inte så viktiga så dem kan vi offra.
  • Cynric

Suskiv:
    I det här fallet så måste jag väga för mot nackdelar och eftersom dom inte kan svara på om det är äftligt så.... väjer jag att mininera risken för att skada mitt barn. Sen får du se på saken hur du vill.

Svar på tråden att ej vaccinera