• sweetfia

att ej vaccinera

Nagon har som inte vaccinerat sitt / sina barn ? Varfor inte ? ! Nagon har som har barn som blivit skadad av vaccin ? Jag tror jag bestamt mig att inte vaccinera min son.. Men valet ar svart.. O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack

• Svar på tråden att ej vaccinera
  • Fru Dina

Har inte något inlägg vad gäller vaccinationer här men jag skulle önska att du hade rätt "Sweetfia", men riktigt så är det nog inte tyvärr att vi borde kunna bota en sjukdom eftersom vi nått så stora framsteg på andra områden...

sweetfia skrev 2008-01-10 14:28:42 följande:
    ang difteri, det ar svart.. Men aven om man tar vaccinationen sa kan ju barnet fa sjukdomen.. Sa det kanns som att far han den sa ar det sa... Naturen far styra helt enkelt.. Och som en kompis sa nar vi diskuterade sjukdomarna "kan dom skicka folk till manen och bota cancer sa kan dom fanimej bota en sjukdom om man skulle fa det" .. Och jag tror faktiskt det, bara man upptacker den i tid
  • Anna Larsson

Wickz: Vår son är bara 3 1/2 månad, men vi har redan "missat" första vaccinationen.
    Enligt smittskyddsinstitutets statistik så har det bara varit två fall av difteri i sverige på 10 år, och båda dessa var smittade utomlands. Och inget av fallen hade dödlig utkomst. Så för oss känns inte det som en verklig risk. Men OM vi skulle resa till länder där difteri är vanligt förekommande så skulle vi nog vaccinera mot det.
    Vaccinet mot barnsjukdomarna, mässlingen mm., tänker vi INTE ta. Det finns fall där barn har utvecklat autism pga vaccinationen.

• enny signatur

Annalunda: och för att inte tala om att de tär totalt onödigt att vaccinera mot tex rödahund m.m.

VIsste inte att de var smittade utomlnads, vart hittade du den inforamtionen?
    Men beror inte det just på att de flesta är vaccinerade?

• enny signatur

Om man läser om difteri på smittskyddsintsitutet (www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/difteri/), längst ner på sidan så står det:
    "I december 1998 dog i Köpenhamn en 23-årig ovaccinerad kvinna i difteri. Hennes 18-årige bror, som sannolikt blivit vaccinerad under småbarnsåren, insjuknade senare i en klassisk difteri. Någon smittkälla kunde man ej finna, och ungdomarna hade inte varit utomlands."

Hur säker är vaccinationen?

• enny signatur

Har nu läst på och insett att jag svamlade innan ang.sprutan som ges då man tror att personen ev. drabbats av stelkramp.
    Detta skriver socialstyrelsen:
    "Den skadade är tidigare ovaccinerad
    Om en tidigare ovaccinerad person drabbas av en skada, där tetanusinfektion kan befaras, ges en intramuskulär injektion av humant immunglobulin mot tetanus (i ampull = 250 IE) som ger ett omedelbart insättande skydd vilket varar 3?4 veckor. Samtidigt påbörjas en grundimmunisering mot tetanus med 0,5 ml DT. Vaccin och immunglobulin ges vid samtidig administrering i olika kroppsdelar. Vaccinet gör ingen nytta vid det aktuella skadetillfållet, men en grundimmunisering påbörjas på detta sätt.

Patienten får efter att minst en månad förfiutit en andra injektion (0,5 ml) och tillsägs själv ordna en tredje injektion efter ca 1 år (minst 6 månader). Yngre barn får 0,5 ml medan skolbarn och vuxna erhåller 0,25 ml vaccin vid tredje injektionen. "

• Senap

Vi väntade med att vaccinera tills sonen var ett år - först efter det så bedömde jag risken tillräcklig. Innan dess är de så skyddade. Vi reser en hel del och stelkramp är vanligt förekommande.

Som Wickz skrev så har man fullt skydd efter två injektioner för att skydda mot stelkramp. Den tredje säkrar en varaktig effekt. Vi valde dock kombinationsvaccinet för i helhet taget så tyckte jag nackdelarna med enskilda vacciner var större. Då tillkommer diverse konserveringsmedel mm (t.ex. kvicksilver i vissa ) då dessa vaccin inte används i samma utsträckning.

Den vanligaste smittkällan till stelkramp är (förrutom bett) sandlådor. För att bli smittad här måste man dock ha ett öppet blödande sår då stelkramp är aeroba virus (de behöver luft)

Sonen kommer få MPR när han når skolåldern eftersom risken för komplikationer ökar markant vid sjukdomarna - varför de kallas just barnsjukdomar.

Just undersökningen som visade på autism efter MPR-vaccination har bevisats felaktig. (De ville även sälja ett annat vaccin).

• Liten Björn

Finns det några risker med att vaccinera?

• enny signatur

Liten Björn: du sprutar in gift i kroppen, självklart finns det nackdelar (inte för att låta attakerande).

• Liten Björn

Jo, fast den dosen fungerar ju som ett serum. Ormbett botar man med ormgift. Bra är det säkert inte men vad är den egentliga risken?

enny signatur skrev 2008-01-12 09:27:31 följande:
    Liten Björn: du sprutar in gift i kroppen, självklart finns det nackdelar (inte för att låta attakerande).
  • fenurila K o L t

Bara en liten fråga, Har ni läst om vad som händer om man får sjukdomarna??? Med tanke på den stora invandringen till Sverige så har det kommit in sjukdomar som tidigare varit "utrotade" här i Sverige. Varför chansa att låta ditt barn få dessa??? Det finns ju INGET som bevisligen kan ge ditt barn dessa sjukdomar genom att vaccinera.

Vet att TS inte ville höra denna kommentar men ville bara ge en liten tankeställare

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
Svar på tråden att ej vaccinera